این تحقیق به منظور بررسی تأثیر تداخل ضمنی (CI) بر اکتساب، یادداری و انتقال سه نوع مهارت سرویس ساده، چکشی و موجی طراحی شد. بدین منظور چهل نفر از دانشجویان پسر دانشگاه تهران با میانگین سنی 2 ± 4/22 سال به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه تجربی 1 و 2 به منظور بررسی اثر و مقایسة دو روش تمرینی مسدود (با تداخل ضمنی کم) و تصادفی (با تداخل ضمنی زیاد) قرار گرفتند. آزمودنی های هر گروه در مرحلة اکتساب، طی نه جلسه سه نوع سرویس والیبال را 378 بار تکرار تمرین کردند. 45 آزمون اکتساب طی سه جلسه در مرحلة تمرین به عمل آمد و بعد از 5 و 7 روز به ترتیب در 15 تکرار آزمون یادداری با تأخیر و 15 آزمون انتقال شرکت کردند. به منظور بررسی اثر هر نوع تصویرسازی بر اکتساب، یادداری و انتقال روش های مذکور، از آزمون های t، و برای مقایسة دو نوع تصویرسازی برای تعیین اختلاف درون گروهی و بین گروهی در میانگین های گروه ها، از آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) "اندازه گیری تکراری" (REPETED MEASURES) استفاده شد. نتایج دو گروه آزمایشی اثر معنی دار تداخل ضمنی را با افت اجرای گروه تصادفی در زمان اکتساب و افزایش چشمگیر آنان را نسبت به گروه مسدود در تست های یادداری با تأخیر و انتقال نشان داد (05/0 P<) . این یافته ها از این ادعا که تمرینات با تداخل زمینه ای بالا، در هر دو جنبه ، موجب پیشرفت فراهم سازی حرکت و قدرت حافظه
می شود، حمایت می کند.
کلخوران, جمال فاضل, طلب, رسول حمایت, عامری, الهه عرب, & حومینیان, داود. (1387). تأثیر تداخل ضمنی در اکتساب، یادداری و انتقال سه مهارت والیبال. حرکت, 38(0), -.
MLA
جمال فاضل کلخوران; رسول حمایت طلب; الهه عرب عامری; داود حومینیان. "تأثیر تداخل ضمنی در اکتساب، یادداری و انتقال سه مهارت والیبال", حرکت, 38, 0, 1387, -.
HARVARD
کلخوران, جمال فاضل, طلب, رسول حمایت, عامری, الهه عرب, حومینیان, داود. (1387). 'تأثیر تداخل ضمنی در اکتساب، یادداری و انتقال سه مهارت والیبال', حرکت, 38(0), pp. -.
VANCOUVER
کلخوران, جمال فاضل, طلب, رسول حمایت, عامری, الهه عرب, حومینیان, داود. تأثیر تداخل ضمنی در اکتساب، یادداری و انتقال سه مهارت والیبال. حرکت, 1387; 38(0): -.