@article { author = {کلخوران, جمال فاضل and طلب, رسول حمایت and عامری, الهه عرب and حومینیان, داود}, title = {The Contextual Interference Effects in the Acquisition, Retention and Transfer of Three Volleyball Skills}, journal = {Harakat}, volume = {38}, number = {0}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {1563-3306}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This study was designed in order to investigate the effects of contextual interference (CI) in acquisition, retention and transfer of motor skills . 40 student of Tehran University (average age of 22.4±2) were voluntarily selected and randomly arranged in two experimental groups of 1 and 2 to investigate the effects and to comparise two methods of blocked practice (with low CI) and random practice (with high CI). The subjects in each group participated in 9 session of 3 kinds of volleyball serves with 378 repetitions in the acquisition phase. In 3 sessions, 45 acquisition tests were administered during the practice phase and after 5consecutive days and 7days, they participated in 15 repetitions of delayed retention test and 15 transfer tests. T test, ANOVA and repeated measure were used to analyze data. The results of the two experimental groups showed that the contextual interference effect was significant when the random group performance declined in the acquisition phase contextual interference test increased in delayed retention and transfer phases when compared with the blocked group retention test and transfer tests. These findings supported the second idea of progression of memory and different views of motor preparation with the high CI of training .}, keywords = {Contextual interference,blocked practice,random practice,Acquisition,retention,Transfer}, title_fa = {تأثیر تداخل ضمنی در اکتساب، یادداری و انتقال سه مهارت والیبال}, abstract_fa = {این تحقیق به منظور بررسی تأثیر تداخل ضمنی (CI) بر اکتساب، یادداری و انتقال سه نوع مهارت سرویس ساده، چکشی و موجی طراحی شد. بدین منظور چهل نفر از دانشجویان پسر دانشگاه تهران با میانگین سنی 2 ± 4/22 سال به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه تجربی 1 و 2 به منظور بررسی اثر و مقایسة دو روش تمرینی مسدود (با تداخل ضمنی کم) و تصادفی (با تداخل ضمنی زیاد) قرار گرفتند. آزمودنی های هر گروه در مرحلة اکتساب، طی نه جلسه سه نوع سرویس والیبال را 378 بار تکرار تمرین کردند. 45 آزمون اکتساب طی سه جلسه در مرحلة تمرین به عمل آمد و بعد از 5 و 7 روز به ترتیب در 15 تکرار آزمون یادداری با تأخیر و 15 آزمون انتقال شرکت کردند. به منظور بررسی اثر هر نوع تصویرسازی بر اکتساب، یادداری و انتقال روش های مذکور، از آزمون های t، و برای مقایسة دو نوع تصویرسازی برای تعیین اختلاف درون گروهی و بین گروهی در میانگین های گروه ها، از آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) "اندازه گیری تکراری" (REPETED MEASURES) استفاده شد. نتایج دو گروه آزمایشی اثر معنی دار تداخل ضمنی را با افت اجرای گروه تصادفی در زمان اکتساب و افزایش چشمگیر آنان را نسبت به گروه مسدود در تست های یادداری با تأخیر و انتقال نشان داد (05/0 P}, keywords_fa = {تداخل ضمنی,تمرین مسدود,تمرین تصادفی,اکتساب,یادداری و انتقال}, url = {https://joh.ut.ac.ir/article_27484.html}, eprint = {https://joh.ut.ac.ir/article_27484_6f53950382e0da28122e8331bbb62a48.pdf} }