در این مطالعه به منظور بررسی آثار حضور تماشاگران و کیفیت حضور(تعامل و عدم تعامل) آنان بر یادگیری تکالیف حرکتی ظریف و زمخت 114نفر از دانشجویان پسر غیر ورزشکار دانشگاه تبریز به روش تصادفی انتخاب شدند. س÷س کل آزمودنی ها در دو گروه (تکلیف حرکتی ظریف و زمخت) جایگزین شده و به سه زیر گروه تقسیم شدند تا هر گروه آزمودنی تکلیف حرکتی ظریف یا زمخت را در یکی از سه شرایط تماشاگر (در حضور تماشاگر فعال در حضور تماشاگر غیر فعال و بدون تماشاگر) تمرین کرده و یاد بگیرند. هر گره از آزمودنی ها ÷س از شرکت در جلسه پیش آزمون مهارت مورد نظر را به مدت چهار روز و هر روز 20 بار تحت شرایط خاص تکرار کردند و پس از اتمام دوره یادگیری در آزمون یادداری حضور یافتند. داده های حاصل به روش آماری آنالیز واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد که الف – حضور یا عدم حضور تماشاگران و تعامل و یا عدم تعامل آنان اثر معنی داری بر یادگیری تکلیف حرکتی زمخت تعادل با اطمینان 95% ندارد ب : حضور یا عدم حضور تماشاگران اثر معنی دار بر یادگیری تکلیف حرکتی ظریف( رسم ستاره از آینه ) با اطمینان 95% دارد بدین صورت که حضور تماشاگران آثار منفی بر یادگیری اینگونه مهارت ها بر جا می گذارد
زاده, دکتر فضل ا.. باقر , شیخ, دکتر محمود , فاطمه, دکتر حسین بنی , & اقدسی, محمدتقی . (1382). تاثیر تماشاگران بر یادگیری تکالیف حرکتی ظریف و زمخت. حرکت, 15(15), -.
MLA
دکتر فضل ا.. باقر زاده; دکتر محمود شیخ; دکتر حسین بنی فاطمه; محمدتقی اقدسی. "تاثیر تماشاگران بر یادگیری تکالیف حرکتی ظریف و زمخت", حرکت, 15, 15, 1382, -.
HARVARD
زاده, دکتر فضل ا.. باقر, شیخ, دکتر محمود, فاطمه, دکتر حسین بنی, اقدسی, محمدتقی. (1382). 'تاثیر تماشاگران بر یادگیری تکالیف حرکتی ظریف و زمخت', حرکت, 15(15), pp. -.
CHICAGO
دکتر فضل ا.. باقر زاده , دکتر محمود شیخ , دکتر حسین بنی فاطمه و محمدتقی اقدسی, "تاثیر تماشاگران بر یادگیری تکالیف حرکتی ظریف و زمخت," حرکت, 15 15 (1382): -,
VANCOUVER
زاده, دکتر فضل ا.. باقر, شیخ, دکتر محمود, فاطمه, دکتر حسین بنی, اقدسی, محمدتقی. تاثیر تماشاگران بر یادگیری تکالیف حرکتی ظریف و زمخت. حرکت, 1382; 15(15): -.