در این مطالعه به منظور بررسی آثار حضور تماشاگران و کیفیت حضور(تعامل و عدم تعامل) آنان بر یادگیری تکالیف حرکتی ظریف و زمخت 114نفر از دانشجویان پسر غیر ورزشکار دانشگاه تبریز به روش تصادفی انتخاب شدند. س÷س کل آزمودنی ها در دو گروه (تکلیف حرکتی ظریف و زمخت) جایگزین شده و به سه زیر گروه تقسیم شدند تا هر گروه آزمودنی تکلیف حرکتی ظریف یا زمخت را در یکی از سه شرایط تماشاگر (در حضور تماشاگر فعال در حضور تماشاگر غیر فعال و بدون تماشاگر) تمرین کرده و یاد بگیرند. هر گره از آزمودنی ها ÷س از شرکت در جلسه پیش آزمون مهارت مورد نظر را به مدت چهار روز و هر روز 20 بار تحت شرایط خاص تکرار کردند و پس از اتمام دوره یادگیری در آزمون یادداری حضور یافتند. داده های حاصل به روش آماری آنالیز واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد که الف – حضور یا عدم حضور تماشاگران و تعامل و یا عدم تعامل آنان اثر معنی داری بر یادگیری تکلیف حرکتی زمخت تعادل با اطمینان 95% ندارد ب : حضور یا عدم حضور تماشاگران اثر معنی دار بر یادگیری تکلیف حرکتی ظریف( رسم ستاره از آینه ) با اطمینان 95% دارد بدین صورت که حضور تماشاگران آثار منفی بر یادگیری اینگونه مهارت ها بر جا می گذارد
زاده, دکتر فضل ا.. باقر, شیخ, دکتر محمود, فاطمه, دکتر حسین بنی, اقدسی, محمدتقی. (1382). تاثیر تماشاگران بر یادگیری تکالیف حرکتی ظریف و زمخت. حرکت, 15(15), -.
MLA
دکتر فضل ا.. باقر زاده; دکتر محمود شیخ; دکتر حسین بنی فاطمه; محمدتقی اقدسی. "تاثیر تماشاگران بر یادگیری تکالیف حرکتی ظریف و زمخت". حرکت, 15, 15, 1382, -.
HARVARD
زاده, دکتر فضل ا.. باقر, شیخ, دکتر محمود, فاطمه, دکتر حسین بنی, اقدسی, محمدتقی. (1382). 'تاثیر تماشاگران بر یادگیری تکالیف حرکتی ظریف و زمخت', حرکت, 15(15), pp. -.
VANCOUVER
زاده, دکتر فضل ا.. باقر, شیخ, دکتر محمود, فاطمه, دکتر حسین بنی, اقدسی, محمدتقی. تاثیر تماشاگران بر یادگیری تکالیف حرکتی ظریف و زمخت. حرکت, 1382; 15(15): -.