دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306323220071023-مقایسة اثربخشی دو روش تصویرسازی ذهنی و تن آرامی بر افزایش خودکارامدی و عملکرد ورزشی تکواندوکاران18666FAمحمدنریمانیسعیدآریاپورانعباسابوالقاسمیمسعودگنجیJournal Article19700101: The purpose of this study was to study the effect of relaxation and mental imagery (mastery imagery) on self – efficacy and in tae kwon do athletes. 92 tekvando (15-18 years old) athletes were randomly assigned to three groups: relaxation training (30 athletes), imagery training (30 athletes) and control group (32 athletes) in Ardebil. Group 1 performed mental imagery in 8 sessions (session1: pre-test and primary mental imagery, session 2 : mental imagery about , session 3 and 4 : mental imagery about mastery, sessions 5,6 and 7: mental imagery about failed-mastery and session 8 : post-test), and group 2 performed progressive relaxation in 8 sessions (session 1 : pre-test and primary relaxation, sessions 2,3,4,5,6 and 7 : Jacobson progressive relaxation and session 8 : Post-test). But 3 group (control) did not perform any training. The instruments were Sherer self-efficacy (17 items) and (20 items) scales. Results of ANOVA indicated a meaningful difference between pre-and post-test scores for self-efficacy and in the three groups (P<0.01).هدف مطالعة حاضر مقایسة اثربخشی تصویرسازی ذهنی (مبتنی بر موفقیت) و تن آرامی بر افزایش خودکارامدی و عملکرد تکواندوکاران است. به همین منظور 92 تکواندوکار 15 تا 18 سالة شهرستان اردبیل به صورت تصادفی در سه گروه آموزش تصویر سازی (30 نفر)، آموزش تن آرامی (30 نفر) و گروه کنترل (32 نفر) گمارده شدند. برای گروه اول تصویرسازی ذهنی و برای گروه دوم تن آرامی هر کدام در هشت جلسه آموزش داده شد. ولی گروه سوم هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس خودکارامدی شرر و از مقیاس عملکرد ورزشی استفاده شد. نتایج آنها نشان داد که بین سه گروه تصویرسازی، تن آرامی و گروه کنترل در تفاضل نمره های پِیش آزمون _ پس آزمون خودکارامدی و عملکرد ورزشی تفاوت معنی داری وجود دارد (01/0 P<). به عبارت دیگر، میانگین تفاضل نمره های پیش آزمون _ پس آزمون خودکارامدی و عملکرد ورزشی در گروه تصویرسازی بیشتر از گروه تن آرامی و گروه کنترل و میانگین نمره های این دو متغیر در گروه تن آرامی بیشتر از گروه کنترل است.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306323220071023-طراحی و تبیین معیارهای انتخاب مربیان تیم های ملی شنا، شیرجه و واترپلو از دیدگاه مربیان این رشته18667FAمحسنشفیعیمحمودگودرزیمهرزادحمیدیجهانگیریدالهیJournal Article19700101The purpose of the study was to determine and model the national coaches’ selection in swimming, diving and water polo. Coaches (Swimming, diving and water polo) responded to a questionnaire consisting of two parts, a: personal characteristics, and b: 64 variables gathered from the literature. Principal component analysis of two data sets yielded eight main domains in coaching. The priorities were determined by Freidman Test as follows : Humanities factors, characters criteria, Technical skills, Social factors, Managerial skills, Related experiences, Personal characteristics, and Related sport abilities. Kruskal – wallis test indicated: no significant differences among swimming, diving and water polo coaches’ opinion about the priorities of the main domains. (R=0.086), the preference of the subgroups’ characters criteria. (R = 0.637), significant differences among swimming, diving and water polo coaches’ opinions about the preference of the subgroups’ social factors (R=0.015), the preference of the subgroups’ humanities factors. (R=0.024), the preference of the subgroups’ technical skills. (R = 0.311), the preference of the subgroups’ managerial skills.هدف این تحقیق جمع آوری و توصیف معیارهای انتخاب مربیان تیم های ملی شنا، شیرجه و واترپلو است. افراد حاضر در تحقیق را مربیان تیم های ملی، باشگاهی و منتخب استان ها تشکیل می دهند. با استفاده از روش دلفی 64 متغیر از بین تمامی ویژگی های مربیگری تیم های ملی برگزیده شدند. اطلاعات تحقیق با آزمون آماری کروسکال والیس در سطح 05/0P? تجزیه و تحلیل شد. یافته های تحقیق نشان داده که بین هر یک از ابعاد مهارت های عاطفی – انسانی، ویژگی های اجتماعی، مهارت های مدیریتی، ویژگی های فردی، مهارت های ورزشی و نظر مربیان این سه رشته اختلاف معنی داری وجود دارد. در مقابل بین هر یک از ابعاد و ویژگی های شخصیتی ، مهارت های فنی، سوابق کاری و نظر مربیان این سه رشته اختلاف معنی داری وجود ندارد. همچنین بین نظر مربیان این سه رشته در مورد اولویت بندی معیارهای انتخاب مربیان تیم های ملی این ورزش ها اختلاف معنی داری مشاهده نشد (086/0= P).دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306323220071023-تأثیر زمان تمرین (صبح و عصر) بر تغییرات برخی ایمونوگلوبولین های سرم و پاسخ18668FAمحمد جوادپوروقارعباسعلیگائینیزریچهروکیلیعلی اصغررواسیمحمد رضاکردیداریوش شیخ الاسلامیوطنیJournal Article19700101The purpose of this study was to examine the effect of incremental continuous running as well as a morning and evening training on changes in serum innunoglobulins including IgA, IgG, IgM and testosterone and cortisol responses. For this reason 28 male athletic students were purposefully selected and randomly divdied into two groups. The participants trained according to an incremental continuous running program with a certain heart rate for two months (16 sessions). To determine the amount of serum immunoglobulins as well as cortisol and testosterone hormones, the participants’ blood samples were taken twice, once 24 hours before the first training session and once 24 hours after the training session. The results showed that was not any significant difference between the two groups in the amounts of IgA, IgM, IgG serum in the pre-test and the post-test.هدف این پژوهش بررسی تاثیر یک برنامة دو تداومی فزایند و نیز زمان تمرین صبح هنگام و عصر هنگام بر تغییرات ایمونوگلوبولین های سرم شامل IgA, IgM, IgG و پاسخ هورمون های تستوسترون و کورتیزول بوده است . به این منظور 28 دانشجوی پسر ورزشکار به صورت هدفمند انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه تمرینی صبح(14 =n, وزن = 8/9 ? 2/68 کیلوگرم، سن = 16/1 ? 5/19 سال و زمان تمرین 7:30 دقیقه) و گروه تمرینی عصر (14 =n ، وزن 8/4 ? 8/63 کیلوگرم، سن 24/1 ? 8/19 سال و زمان تمرین 16:30 دقیقه ).آزمودنی ها به مدت 2 ماه تحت یک برنامة دو تدامی فزاینده با شدت ضربان قلب معین قرار گرفتند. برای اندازه گیری متغیرهای وابسته، نمونة خونی آزمودنی ها 24 ساعت قبل از اولین جلسة تمرینی و 24 ساعت پس از آخرین جلسة تمرین در وضعیت استراحتی جمع آوری شد. نتایج IgA, IgM, IgGتحقیق با استفاده از آنالیز واریانس نشان داد مقادیر و تستوسترون سرم دو گروه در پیش و پس آزمون تفاوت معنی داری نداشته است.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306323220071023-اثر آرایش تمرین بر اکتساب، یادداری و انتقال برنامة حرکتی تعمیم یافته و پارامتر18669FAجوادفولادیانمهدی نمازیزادهمحمودشیخفضل الهباقرزادهJournal Article19700101The purpose of this study was to analyze the effect of various practice arrangements on acquisition, retention and transfer of generalized motor program and parameter. Using two single experiments, the researcher selected 120 subjects. Subjects must perform the first experiment with the aim of light pursuit on a monitor screen with stable motor program and vairable parameters. In second experiment which is the same as the first one, light pursuit with stable parameter and variable motor programs are used. Subjects must perform the pursuit of light for 20 seconds and time – on target (TOT) by computer recorded as the performance score. After participating in pretest the subjects should practice for 9 sessions in acquisition phase and at the end, they should participate in retention and transfer experiment.پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر روش های مختلف آرایش تمرین بر اکتساب، یادداری و انتقال برنامة حرکتی تعمیم یافته و پارامتر اجرا شد. در این تحقیق که در دو آزمایش جداگانه انجام شد، 120 آزمودنی به طور تصادفی انتخاب شدند. تکلیف شرکت کننده ها در آزمایش اول تعقیب هدف نوری روی صفحة نمایش با برنامة حرکتی ثابت و پارامتر متغیر با آرایش های مختلف بود. تکلیف در آزمایش دوم تعقیب هدف نوری با پارامتر ثابت و برنامة حرکتی متغیر با آرایش های مختلف بود. آزمودنی ها می بایست در کوشش های 20 ثانیه ای هدف نوری را تعقیب کنند. زمان باقی ماندن روی هدف توسط رایانه به عنوان نمرة عملکرد آنها منظور شد. آزمودنی ها پس از شرکت در پیش آزمون در دورة اکتساب 9 جلسه به تمرین پرداختند و در انتها در آزمون های یادداری و انتقال شرکت کردند. داده ها به کمک روش های آماری تحلیل واریانس، کوواریانس، اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی دانکن تحلیل شد. نتایج نشان داد که تفاوت ها بین روش های مختلف آرایش تمرین در اکتساب و انتقال پارامتر معنی دار, ولی در مرحلة یادداری تاخیری معنی دار نیست.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306323220071023-بررسی تغییرات فعالیتEMG عضلة مخالف حین عمل عضلة موافق متعاقب تمرین های قدرتی18670FAمهر علی همتینژادطاهرافشارنژادعلیحسینیمنیژهوفاJournal Article19700101The purpose of this study was to investigate EMG fluctuation of antagonist muscle during agonist muscle activation after isotonic strength training. Thirty sedentary males (age 21?1.83 years, Height = 173.90 ? 3.94cm, weight = 73.15 ? 7.51kg) without and history of injuries of shoulder and elbow joints, tendons and muscles involved in elbow flexion movement participated in this study. The subjects were randomly assigned to strength weight training (n=15) and control (n = 15) groups. Then the electromyography (EMG) data (Integrate EMG) from the agonist (Biceps brachii) and antagonist (Triceps brachii) muscles, arm circumference and maximal voluntary contraction (MVC) of the dominant arm were measured in the pre – test. The experimental group performed isotonic strength training of the elbow flexors for 8 weeks 3 times per week. During this period, the control group did not perform any specific types of exercise. At the end of this training period, all parameters were measured again (post – test).هدف از پژوهش حاضر، بررسی تغییرات فعالیت EMG عضلة مخالف حین عمل عضلة موافق متعاقب تمرین های قدرتی است. آزمودنی های این پژوهش 30 مرد سالم تمرین نکرده با میانگین سنی 83/1 ? 21 سال، قد 94/3 ? 9/173 سانتی متر و وزن 51/7 ? 15/73 کیلوگرم بودند. آزمودنی ها به صورت تصادفی به دو گروه تجربی تمرین های قدرتی با وزنه (15 =n) و گروه کنترل (15 = n) تقسیم شدند. آنگاه داده های الکترومیوگرافی عضلات دوسربازویی (موافق) و سه سربازویی (مخالف)، محیط بازو و حداکثر انقباض ارادی (MVC) فلکسورهای آرنج مربوط به دست برتر آزمودنی ها در پیش آزمون اندازه گیری شد. گروه تجربی در این پژوهش تمرین های قدرتی ایزوتونیک روی فلکسورهای آرنج را سه جلسه در هفته به مدت 8 هفته انجام دادند. در پایان این دورة تمرینی متغیرهای مورد نظر بار دیگر اندازه گیری شد. برای تعیین تفاوت آماری در متغیرهای تحقیق از آزمون تی استودنت در سطح معنی داری 05/0 P? استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر افزایش معنی داری را در MVC فلکسورهای آرنج و محیط بازو نشان داد، این در حالی است که کاهش معنی داری در فعالیت عضلة سه سربازویی وجود داشت اما در فعالیت EMG عضلة دوسربازویی تغییر معنی داری مشاهده نشد.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306323220071023-مقایسة خودکارامدی و تحمل ابهام در ورزشکاران گروهی و انفرادی با افراد غیرورزشکار18671FAمحمدنریمانیسعیدآریاپورانJournal Article19700101The purpose of this study is to compare self – efficacy and tolerance of ambiguity in team and individual athletes and non – athletes. 116 participants (34 team athletes, 20 individual athletes, 62 non – athletes) were randomly selected. The instrument are self – efficacy and tolerance of ambiguity questionnaires. Statistical analysis of data indicated that there was not a significant difference among three groups in self – efficacy. But in tolerance of ambiguity there was a significant difference among the groups. In other words, tolerance of ambiguity in team athletes than in other groups. Also was showed a significant different between athletes in two groups with high and low tolerance of ambiguity in self – efficacy. Finding showed that there was a meaningful relation between self-efficacy and tolerance of ambiguityپژوهش حاضر به بررسی رابطة خودکارامدی و تحمل ابهام در بین دانشجویان ورزشکار گروهی و انفرادی و دانیجویان غیرورزشکار پرداخته است. به این منظور 116 نفر (62 غیرورزشکار، 34 ورزشکار گروهی و 20 ورزشکار انفرادی) در این پژوهش شرکت کردند. ورزشکاران بیشتر دانشجویانی بودند که برای شرکت در مسابقات انتخاب شده یا شرکت کرده بودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامة خودکارامدی (17 سؤال) و پرسشنامة تحمل ابهام (22 سؤال) بود. تجزیه و تحلیل آماری داده ها نشان داد که در سه گروه مورد مطالعه بین تحمل ابهام با خودکارامدی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد اما از نظر میزان خودکارامدی بین سه گروه مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود نداشت. از نظر میزان تحمل ابهام بین دانشجویان ورزشکار گروهی، انفرادی و غیرورزشکار تفاوت معنی داری مشاهده شد، به این معنی که تحمل ابهام در ورزشکاران گروهی کمتر از ورزشکاران انفرادی است. همچنین در این پژوهش نشان داده شد که میانگین نمرة خودکارامدی افراد دارای تحمل ابهام بالا بیشتر از افراد دارای تحمل ابهام پایین است.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306323220071023-بررسی وضعیت ورزش ژیمناستیک در ایران با رویکرد تدوین نظام جامع توسعة منابع انسانی در ورزش ژیمناستیک کشور18672FAیعقوب بدریآذرینمحمودگودرزیمحمدخبیریحسناسدیJournal Article19700101The aim of this research is the evaluation of existing human resources in gymnastics to analyze SWOT and to present a comprehensive program for human resources. The sample was 120 genuine gymnasts in 30 provinces. The results showed that the proportion of gymnasts to the total population is 13 in every 100 thousand. 97.95% were amateurs and 2.05% professionals. The proportion of Iranian gymnasts to the country population for one coach is 47 and for one referee 114. The collected information shows the situation of gymnastic of country in the axis in weakness region. By the evaluation of resources and internal external information, we can present a collection of approaches and programs.هدف این تحقیق بررسی وضعیت موجود منابع انسانی ورزش ژیمناستیک کشور به منظور تحلیلSWOT و ارائة برنامة جامع توسعه نیروی انسانی می باشد. نمونه ها 120 نفر از نخبگان و کارشناسان ژیمناستیک از 30 استان کشور بودند. نتایج نشان داد جمعیت ورزشکاران ژیمناستیک به جمعیت کل کشور 13 نفر در هر یکصدهزار نفر است. 95/97 درصد از آنها در سطح مبتدی و 05/2 درصد در سطح قهرمانی فعالیت دارند. تعداد ژیمناست های کشور به ازای هر مربی 47 نفر و به ازای هر داور 114 نفر است. آنالیز و تفسیر مجموعه اطلاعات نشان می دهد جایگاه ورزش ژیمناستیک کشور بر روی محورمختصات SWOT در ناحیة Weakness قرار دارد. با بررسی منابع و اطلاعات داخلی و خارجی مجموعه ای از راهبردها و برنامه ها استخراج و ارائه شد که با راهبردهای نظام جامع تربیت بدنی و ورزش کشور نیز هماهنگی دارد. در این تحقیق همچنین شاخص های ارزیابی نیروی انسانی در ورزش ژیمناستیک کشور ارائه شده است.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306323220071023-تأثیر تمرین مشاهده ای بر یادگیری مهارت سرویس بلند بدمینتون با تأکید بر نقش18673FAپونهمختاریمعصومهشجاعیامیرداناJournal Article19700101In this study 80 male students was assigned – accessible sampling technique and homogeneous manner – based on self – efficacy level to 4 groups. The first group performed physical training, the second group performed observational practice task, the third practiced physically and observationally and the fourth group served as the control group. The experimental groups participated in a 1-day acquisition and performed the retention task, after 72 hours. Statistical analysis was performed using indepenent t – test, two – way analysis of variance by spss: 11.5 to test the performance of the groups in acquisition and retention tasks. The results showed that the observational and combined practices had a significant effect on the acquisition and retention of badminton volley service (p<0.05) and those with high self – efficacy in acquisition and retention skills are successfulدر تحقیق حاضر تأثیر تمرین مشاهده ای و ترکیبی بر اکتساب و یادداری مهارت سرویس بلند بدمیننتون با در نظر گرفتن میانجیگری خودکارامدی بدنی در دانش آموزان مقطع راهنمایی پسرانة شهرستان گنبدکاووس مورد بررسی قرار گرفته است.به این منظور 80 دانش آموز پسر مقطع راهنمایی برای این بررسی انتخاب شدند. آزمودنی ها براساس سطح خودکارامدی و نوع تمرین به 8 گروه تقسیم شدند. گروه تمرین بدنی مهارت مورد نظر را به صورت عملی انجام داد. گروه تمرین مشاهده ای مهارت را فقط مشاهده کرد. گروه ترکیبی مهارت سرویس بلند بدمینتون را هم به صورت بدنی و هم مشاهده ای انجام داد و گروه کنترل نیز بدون تمرین بود. آزمودنی ها در روز اول در مرحلة اکتساب و آزمون اکتساب و 72 ساعت بعد در آزمون یادداری شرکت کردند. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون تی مستقل و آزمون واریانس دوطرفه نشان داد که تمرین مشاهده ای و ترکیبی نیز مانند تمرین فیزیکی می توانند اکتساب و یادداری مهارت را بهبود بخشند و خودکارامدی نیز در این میان نقش مؤثری دارد به طوری که آزمودنی های گروه خودکارامدی بالا در آزمون های اکتساب و یادداری مهارت به طور چشمگیری از گروه خودکارامدی پایین موفق تر بودنددانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306323220071023-هنجار نیمرخ حالات خلقی معلمان مرد تربیت بدنی18674FAعلی شفیعزادهحمیدزاهدیJournal Article19700101The Purpose of this research was to provide norm of profile of mood states for male physical educators who participated in the national scientific professional competition. In this research population equals sample, therefore 337 physical educators from 29 provinces in seven age groups and three educational grades were selected. The information was obtained through profile of mood states (POMS).The validity and reliability has been reported in literature. Mean, standard deviation, percentile of rank and ANOVA were used in this research. Finally norms of profile of mood states for male physical educators in seven age groups , and three levels of educational grade were provided. The results showed that there was no significant difference in profile of mood state of physical educators among seven age groups and three levels of educational grade.هدف از پژوهش حاضر, ایجاد هنجار حالات خلقی شرکت کنندگان در مرحلة کشوری مسابقات علمی _ تخصصی معلمان مرد تربیت بدنی بود. در این پژوهش جامعه با نمونه برابر بود, از این رو 337 نفر از معلمان مرد تربیت بدنی از 29 استان در هفت گروه سنی و سه مقطع تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات از طریق سیاهة نیمرخ حالات خلقی (Poms) که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود, جمع آوری شد. در این پژوهش از میانگین, انحراف استاندارد, رتبة درصدی و آنالیز واریانس (ANOVA) استفاده شد. در نهایت هنجار نیمرخ حالات خلقی معلمان مرد تربیت بدنی در هفت گروه سنی و سه مقطع تحصیلی تعیین شد. نتایج نشان داد خلق و خوی معلمان مرد تربیت بدنی در هفت گروه سنی و سه مقطع تحصیلی تفاوت معناداری ندارد(05/0 > P).دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306323220071023-تأملی جامعه شناسانه بر تجاری شدن ورزش18675FAمحمد مهدیرحمتیJournal Article19700101Sporting goods and services like other goods are subject to market forces. Commercial view on sports however, has rarely challenged. Furthermore, current approaches in sports and social belief have not paid serious attention to commercial aspects of sports. Therefore, there is not an important reflection on modern and critical thought about commercialization of sports. Current non-critical thoughts and attitudes about sports and commercialization have aimed to perpetuate established privileges and interests such as hierarchical control and production of interest. Commercialization trends in sports are so important and so extended that usually are accepted with no question and doubt. Some intellectuals believe that sociologists must challenge in some performances of the sport. This article, with a review of sports sociological literature, has tried to study the interaction between sports and commercialization. At first, it reviews the sports commercialization concept, and then describes the theoretical and empirical relations between sports and commercialization.کالاها و خدمات ورزشی مانند سایر کالاها و خدمات در معرض نیروهای بازار قرار دارند. اما بندرت مشاهده می شود که نگاه تجاری به ورزش در معرض چالش قرار گیرد. افزون بر این، تاکنون رویکرد رایج در عرصة ورزش و اندیشة اجتماعی کمتر به نمایش جنبه های منفی این موضوع پرداخته و تاملی جدی در شیوه های نوین و انتقادی تفکر در مورد جنبة تجاری ورزش صورت نگرفته است. نگرش ها و اندیشه های مرسوم دربارة تجارت و ورزش, با اتخاذ موضعی غیرانتقادی در اندیشة حفظ امتیازها و منافع تثبیت شده ای مانند کنترل سلسله مراتبی و تولید سود هستند. روندهای تجاری حاکم بر ورزش آن چنان اهمیت و گسترة وسیعی دارند که اغلب بی هیچ تردید و پرسشی مورد پذیرش قرار می گیرند و در همین جاست که برخی اندیشمندان معتقدند جامعه شناسان باید به ایفای نقش بپردازند و دربارة برخی از این عملکردها پرسش هایی مطرح کنند. دگرگونی های مدیریتی و سازمانی که به موازات تجاری شدن روزافزون ورزش از نیمة دوم قرن بیستم به این سو رخ داده، در عین حال می تواند برای ورزش و جامعه سودمند باشند. ممکن است کاستی ها و محدودیت هایی نیز ایجاد کنند که در این صورت باید بیش از این در معرض تحلیل انتقادی قرار گیرند.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306323220071023-بررسی تأثیر پروتکل های گرم کردن کششی متفاوت بر عملکرد دو سرعت 20 متر فوتبالیست های تمرین کرده18676FAمرتضیجورکشJournal Article19700101The purpose of this study was to determine the effect of different static and dynamic stretch protocols on a 20-meter sprint. 97 male soccer players were randomly assigned to 4 groups. (i) Passive static stretch (PSS) (n=28), (ii) active dynamic stretch (ADS) (n=22), (iii) active static stretch (ASS) (n=24), (iv) static dynamic stretch (SDS) (n=23). All groups performed a standard 10-min. jog as the warm – up, followed by two 20-m sprints. The 20-m sprints were repeated after subjects performed different stretch protocols. The PSS and ASS groups had a significant increase in sprint period (P?0.05), while the ADS group had a significant decrease in sprint period (p?0.05). It was concluded that static stretching as part of a warm-up may decease short sprint performance, while active dynamic stretching seems to increase 20-m sprint performanceهدف از این تحقیق بررسی تأثیر دو کشش متفاوت ایستا و پویا بر عملکرد دو سرعت 20 متر بود. بدین منظور 97 بازیکن مرد فوتبال باشگاه های تبریز به صورت تصادفی در 4 گروه کشش ایستای غیر فعال (PSS) (28 = n) ، کشش پویای فعال (ADS) (22 = n) ، کشش ایستای فعال (ASS) (24 = n) و کشش ایستای پویا (SDS) (23 = n) قرار گرفتند. هر چهار گروه پس از گرم کردن با دو استاندارد 10 دقیقه ای جاگینگ، 2 بار دو سرعت 20 متر را اجرا کردند. پس از اجرای آزمودنی ها پروتکل های کششی متفاوت ، دو سرعت 20 متر را دوباره اجرا کردند. پس از تجزیه و تحلیل آماری براساس تحلیل واریانس افزایش معنی داری در زمان دو سرعت در گروه های ASS و PSS (P?0.05) و کاهش معنی داری در زمان دو سرعت در گروه های ADS و (P?0.05) SDSمشاهده شد. بنابراین محقق نتیجه گرفت که کشش ایستا به عنوان بخشی ازبرنامة گرم کردن، عملکرد دو سرعت 20 متر را کاهش می دهد در حالی که کشش پویای فعال عملکرد دو سرعت 20 متر را افزایش می دهد.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306323220071023-رابطة هوش عاطفی با راهبردهای مدیریت تعارض بین مدیران آموزشی و اجرایی18677FAحسن فهیمدوینعلی محمدامیرتاشیوسفکریمیفریدههادویJournal Article19700101The present study seeks to describe the rate of emotional intelligence (EI) and conflict management strategies (CMS) in educational and executive managers of all physical education colleges Iran. It also tries to determine the relationship between these two variables and compare them in this population. In order to gather the data, three questionnaires including Shearing’s EIQ, Robbin’s CMQ and indiuidual traits questionnaire were used. The results showed that there was a significant negative relationship between EI and control strategy in conflict management (P<0.0001, r=0.4439). No relationship was observed between EI and avoidance strategy in conflict management , but there was a significant positive relationship between EI and collaboration strategy in conflict management (P<0.0001, r=0.4258).هدف از تحقیق حاضر توصیف هوش عاطفی و راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران آموزشی و اجرایی دانشکدة و گروه های تربیت بدنی دانشگاه های کشور, تعیین رابطة بین آنها و مقایسة این متغیرها در بین آزمودنی ها و ارائة الگو بود. اطلاعات لازم به وسیلة پرسشنامه های هوش عاطفی شرینگ, پرسشنامه راهبردهای مدیریت تعارض رابینز و پرسشنامه محقق ساخته مشخصات فردی مدیران گردآوری شد. نتایج پژوهش نشان داد بین هوش عاطفی و انتخاب راهبرد کنترل همبستگی معنی دار منفی وجود دارد (4439/0 - = r, 0001/0P<). بین هوش عاطفی و انتخاب راهبرد راه حل گرایی همبستگی معنی دار مثبت مشاهده شد (4258/0=r,0001/0P<). بین هوش عاطفی و راهبرد عدم مقابله هیچ گونه همبستگی مشاهده نشد. بین مدیران با مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با دکترا و مدیران آموزشی با اجرایی از نظر میزان هوش عاطفی و انتخاب راهبردهای مدیریت تعارض تفاوت معنی داری مشاهده نشد