دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33061119990622-حرکت :زیر بنای تربیت بدنی وورزش13110FAدکتر اصغرخالدانJournal Article19700101Movement is integral to the human being. Movement is the keystone of physical education and sport. Human movement may be affected by a variety of factors, including biomechanical, physiological, and sociological factors.
Understanding of the basic concepts of movement - body awareness, spatial awareness, qualities ofmovenent, and relationships - is essential for physical educators and their students. Physical educators must also be concerned about
individuals' development of fundamental skills (Locomotor, nonlocomotor, and manipulative skills) for they form the foundation for participation in a
variety of activities throughout of life.
Some movement experts have defined physical education as the art and
science of human movement. Movement education, a system based on
theories of Laban, is an important part of physical education. A large number of west phyical educators view human movement as a panacea for of our ills. Many movement advocates would like to change the name of physical education to "Human movement". Movement education has been widely
accepted by physical educators because certain basic concepts emphasize its importance in educational programs. These are: lndividal exploration, student centered, problem solving, less formal than traditional physical education, facilitates the learning of motor skills, seek to produce a feeling of satisfaction in movement, encourages an analysis of movement, involves equipment, must
beحرکت بخش جداناپذیری از ابنای بشری ووسیله ای برای زندگی مؤثرتر وکاراتربه شمار می رود.حرکت سنگ زیربنای تربیت بدنی وورزش محسوب می گردد.حرکت انسانی ممکن است تحت تاثیر عوامل بیومکانیکی یا فیزیولوژیکی، روان شناختی واجتماعی قرار گیرد. درک مفاهیم مربوط به حرکت چون آگاهی بدنی ،آگاهی فضایی ،کیفیت های حرکتی وارتباطات برای معلمین تربیت بدنی ودانش آموزان آنها امری ضروری است. معلمین تربیت بدنی همچنین با توسعه مهارت های اساسی افراد ‹مهارت های جابجایی ودستکاری›سروکار دارند،زیرا این مفاهیم اساس شرکت درانواع فعالیت ها رادرطول زندگی تشکیل می دهند. حرکت درنزد فلاسفه خروج تدریجی شیئی ازقوه به فعل است. برخی از محققان وتحلیل گران چون دلسارت،دلکروز،لابان وبدحرکت رابه عنوان واسطه ای برای بیان روح ،روان،خود وبه عنوان راه هایی که بدن وذهن یا خود یا یکدیگرهمآهنگ می گردد ،فرض کرده اند.عده ای از کارشناسان،تربیت بدنی را هنروعلم حرکت انسانی تعریف کرده اند.تعلیم وتربیت حرکتی دستگاهی که براساس نظریه های لابانبیان شده است ،یکی از بخش های مهم تربیت بدنی محسوب می گردد. بسیاری ازمعلمین تربیت بدنی غرب ،تعلیم وتربیت حرکتی رابه عنوان نوشدارویی برای همه بیماری ها دانسته وعده ای از کارشناسان حرکتی در پس آنند تا نام تربیت بدنی رابه تعلیم وتربیت حرکتی یا حرکت انسانی تغییردهند.تعلیم وتربیت حرکتی دارای مفاهیم کلیدی است که مورد قبول معلمان تربیت بدنیمی باشد .این مفاهیم عبارتند از:کاوش فردی،شاگرد مداری ،حل مسئله، تسهیل کننده یادگیری مهارت ها ،احساس رضایت ازحرکت ،تحلیل حرکت،استفاده از وسایل وارزیابی واصلاح .بنیاد همه رفتارهای ذهنی وعضلانی درقدم اول رشد، کنترل وهم آهنگی عضلانی زیربنایی همراه با عضلات کمکی است.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33061119990622-استفاده ناصواب از داروها درورزش آمفتامین ها13111FAمحمودگودرزیJournal Article19700101The imogination of using energizer medicines & drugs as an aid to improve the physical abilities of athletes, has had a negative affect on the
health of them and so far a major number of unexpected deaths have been reported this them has a long back ground that is known as "doping" among
athletes and specialists.
Normally, "doping" has a variety of classes that are classified by "IOC"
as follows:
1- The group of Anabolic Steroids. 2- The group of Narcotic Analgesics 3- The group of Centeral Nervous System (CNS) stimulants Betablockers ¬Blood. 4- The group of duretics. 5- Recently "Vitamines" and "Minerals".
Among the (CNS) stimulants, Amphetamines are more used by athletes and are known as a useful aid for heart and nervous unefficiencies, but
unfortunately athletes use them to reduce pain and exhaustion.
The most important Amphetamines are Amphetamine, Nizophetamine,
Metyle Phenedite, Phentermine, Metrazine, among which Metyle Phenedite is discussed here.تصور استفاده از داروهای انرژی زا ومخدر به عنوان موادی که قابلیت های جسمانی ورزشکاران رابهبود می بخشند،عواقب نامطلوبی رابربدن ورزشکاران دربرداشته است ونمونه های بیشماری از بیماری ها ومرگهای ناشی از مصرف این گونه داروها گزارش شده است وهمواره درحال افزایش است .این پدیده ،سابقه ای دیرینه دارد کهدربین ورزشکاران وصاحب نظران تحت عنوان «دوپینگ» مورد ارزیابی وشناسایی واستفاده قرار می گیرد.به طور معمول دوپینگ درکلاس های مختلف صورت می گیرد که این کلاسها طبق طبقه بندی ioc شامل:
1- گروه استروئیدهای آنابولیک 2- گروه مواد مخدر 3- گروه محرک های سیستم عصبی مرکزی ‹CNS› بتابلوکرز.خون 4- گروه مدرها 5- واخیراً نیز ویتامین ها واملاح نیز میشوند.
دربین محرک های سیستم عصبی ،آمفتامین هاشایع ترند وورزشکاران اعتنای بیشتری به آنها دارند ،این گروه دارویی برای درمان بیماری های قلبی وعصبی مصرف می گردند ولی متاسفانه ورزشکاران برای پوشاندن خستگی وبه تاخیر انداختن آن وغلبه بردردبرمصرف آنها مبادرت می ورزند .
ازمهمترین آمفتامین ها می توان آمفتامین، بنزفتامین، متیل فنیدیت، فنترمین، مترازین را نام برد که متیل فنیدیت نمونه ی بارزی از این گروه می باشد که مورد ارزیابی قرار می گیرد .دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33061119990622-اثر تمرینات ورزشی برسطح بتااندرفین ونقش آن در پاسخگویی هورمون های هیپوفیزقدامی به تمرین13112FAدکتر توراندخت امینیانرضویJournal Article19700101Beta- endorphins have Khown as the inner Control of Pain in human. Beta- endorphin effects on functions of body systems and hormons specialy anterior pituitary gland. This hormon have the same effects as Opiate drugs
such as Morphine and may Playa role in analgesia in response to stress and exercise.
Beta - endorphin may can help to addicts. Ather functions have been proposed for the beta - endorphins, including regulation of body temperature,
food intake and water balance.
Both ACTH and bet - endorphin secretions increase in response to stress and exercise. Several reports have indicated that maximal exercise increase bet-endorphin, but submaximal exercise may dicreas this Hormon at recovery
in athletes.
This paper will study some researches about beta - endorphin and
emphasis on effects of exercise on this hormon to decrease stress and depression.بتا اندرفین ،به عنوان کنترل کننده ی داخلی درد،درانسان شناخته شده است. این هورمون، برعملکرد دستگاه های بدن و هورمون ها ،بویژه بخش قدامی غده ی هیپوفیزاثرمی گذارد. هورمون مذکور، تاثیراتی همانند داروهای مخدر مثل مرفین داشته وممکن است درتخفیف درد،در پاسخ به استرس وتمرین ،نقش بازی نماید. بتا اندرفین ممکن است ،بتواند به معتادان کمک نماید. اعمال دیگری که برای بتا اندرفین پیشنهاد شده است، شامل؛ تنظیم درجه ی حرارت بدن وجذب غذا وتعادل آب است.
ترشح بتا اندرفین و‹ACTH›هردو در پاسخگویی به استرس وتمرین،افزایش می یابد .گزارشات متعددی، دلالت برافزایش بتا اندرفین در تمرینات بیشینه دارد،اما تمرینات زیر بیشینه، سبب کاهش بتا اندرفین در دوره ی بازیافت درقهرمانان می گردد.
دراین مقاله، به مطالعه ی برخی از تحقیقات درباره ی بتا اندرفین پرداخته وبرتاثیرات تمرین،روی این هورمون درکاهش استرس وافسردگی ،تاکید خواهد نمود.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33061119990622-تغییرات هورمونی وحجم پلاسما پس از تمرین های استقامتی13113FAدکتر عباسعلیگائینیJournal Article19700101Plasma volume expanasion (Hypervolemia) generally accres with acute endurance activity and endurance training both in human beings and animals.
In more cases, the expansion in plasma volume is associated with lower
hematocrit without red cell mass alteration or an actual reduction in red cell
mass, causing relative to true anemia, respectively. Both exercise and heat acclimatization (which also produce hypervolemia, but in a lower degree than
exercise) Increase hypervolemia induced by exercise training alone. The onset of the pheromone is so rapid that hypervolemia could be observed at minutes
of hours as of the time of the of cessation of the exercise. After a marathon or a longer distant run, the plasma volume expansion needs a couple of days to
reach its maximum level. The magnitude of this natural expansion ranges from 9% to 25%, corresponding to an extra 300 to 700 ml of plasma. The
magnitude of this alteration before training depends on ambient conditions, intensity of exercise, duration of activity, body posture and frequency of the
exercise bouts. The larger the reduction in hypervolemia during exercise, the larger the subsequent hypervolemia. The hydration conditions of the subjects in pre and post exercise could also modify plasma volume alterations (enough fluid ingestion can lead to hypervolemia even during prolong training).
Fluid regulating hormones includig aldosterone, arginin vasopressin
and atrial natriuretic factor, In relation to an elevation in plasma protein content increase hypervolemia. However, the key role and the mechanism of
the increase in protein content remain unclear and hormonal role in the induction of chronic hypervolemia is still a question that has to be answered.
Plasma volume expansion could promote performance by induction of
better muscle perfusion, and by enhancing stroke volume and peak cardiac output. By enhancing skin blood flow, hypervolemia also enhance
thermoregulatory responses to exercise that is the key role and important concept of optimal plasma volume and hematocrit and performance.به طور معمول، پس ازورزش های استقامتی شدید وتمرینات طولانی مدت،حجم پلاسما درحیوان وانسان هردو افزایش می یابد.افایش حجم پلاسما در اکثر موارد ،همراه با هماتوکریت کمتر بدون تغییر درتعداد گلبول های قرمز خون یا یک کاهش مقطعی ‹همزمان با وقوع افزایش حجم پلاسما ›در تعداد این سلول ها است،که به ترتیب آن را دلیل کم خونی نسبی یا واقعی می دانند . ترکیبی از ورزش وسازگاری باگرما،[که این پدیده هم به نوبه ی خودسبب هیپرولمی‹پرحجمی خون› ولی به نسبتی کمتر از تمرینات ورزشی می شود] پرحجمی را افزایش می دهد. این پدیده به تنهایی به وسیله ی تمرینات ورزشی نیز ایجاد می شود .بروز این پدیده ،خیلی سریع است: پرحجمی ،چند دقیقه یا چند ساعت پس ازقطع ورزش هنوز قابل مشاهده است. بنابراین، برایاینکه افزایش حجم پلاسما ،پس از یک دوماراتون یا یک مسابقه ورزشی طولانی به حداکثر خود برسد،2 روز وقت لازم است.دامنه ی افزایش طبیعی پلاسما ،بین 9 تا 25 درصد است که با افزایش پلاسما به میزان 300 تا 700 میلی لیتر برابر است .اندازه ی تغییر افزایش حجم پلاسما به وش های تمرینی وابسته است که این روش ها عبارتند از: محدودیت تمرین ،شدّت ومدّت تمرینات، وضعیت بدنی وتعدادجلسات تمرین . هرچقدر کاهش حجم پلاسما در طی تمرین بیشتر باشد،به همان اندازه ،هیپرولمی پس از تمرین،بزرگتر خواهد بود .همچنین محلول شدن مواد درآب بدن افراد قبل ودر جریان تمرینات،ممکن تغییرات حجم پلاسما را به دنبال داشته باشد.نوشیدن به اندازه ی کافی آب ،می تواند موجب افزایش حجم پلاسماحتی در طی تمرینات طولانی مدّت شود.
هورمون های تنظیم کننده ی مایعات‹آلدوسترون، وازوپروسین آرژنین وفاکتور آزاد کننده ی سدیم عروق کلیوی ›که با افزایش مقدار پروتئین پلاسما در ارتباط هستند،هیپرولمی را بالا می برند.با وجود این نقش ومکانیزم افزایش پروتئین های پلاسما،همچنان نا شناخته باقی مانده است و در ضمن نقش هورمون ها در به وجود آمدن هیپرولمی مزمن سوالی است که هنوز پاسخی بدان داده نشده است.هیپرولمی می تواند از طریق افزایش حجم ضربه ای وحداکثربون ده قلبی ،سبب به گردش درآمدن خون ومایعات در عضله در هنگام اجرای فعالیت های ورزشی شود.همچنین،افزایش حجم پلاسما از طریق ازدیاد جریان خون پوست ،واکنش های تنظیم کننده ی دمای بدن در حین تمرین را بهبود می بخشد .سرانجام این بحث،منجربه اهمیت مفهوم پلاسما وهماتوکریت مطلوب ‹رضایت بخش › در ارتباط با اجرای تمرینات ورزشی می شود .دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33061119990622-ارزشیابی عملکرد مدیران دانشکده های تربیت بدنی13114FAدکتر هاشم کوزهچیانJournal Article19700101The purpose of this research is to evaluate of managerial functions of managers of physical education colleges in bachelor degree in I.R. of Iran. For this, questions in the forms of questionnairs were provided for managers of physical education colleges. The method of the study is based on analytical descriptive.
The specialization of the study is that, this study has been doing for the first time in Iran.
General results of the study are as follows:
- More than 85% Managers of the physical education colleges don't have doctorate degree.
- More than 56% of managers don't refer to planning dimension one of the most important function of management elements. Therefore, with consideration to the overall information from extraction of questionnairs and with using of Likert schedule, we can draw conclusion that the performance quality of physical education colleges' managers don't conform with their managerial functions.
In this relation, some recommations are sugested:
It's offered that in selecting the managers of physical education colleges, we should consider to obtaining the Knowledge conditions at the managers. - It's proposed that if the field of managers studies is not management, they should do a managerial period, for promoting their quality level.
It's offered that managers performance must be evaluated permanently.هدف از انجام این تحقیق ، ارزشیابی عملکرد مدیران دانشکده های تربیت بدنی کشور است. روش تحقیق حاضر،از نوع توصیفی- تحلیلی بوده وبه شکل میدانی اجرا شده است.جامعه ی آماری شامل؛مدیران هفت دانشکده تربیت بدنی کشوراست که به دلیل محدود بودن جامعه،کل آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. دراین تحقیق،برای گردآوری اطلاعات لازم از پرسشنامه ی مقدماتی‹pilot stydy› ودرمواردی ازوش مصاحبه نیز استفاده شده است.ویژگی تحقیق حاضر،این است که برای اولین بار در سطح کشور انجام شده وتا کنون پژوهشی مشابه در سطح دانشکده های تربیت بدنی ،صورتنگرفته است.حتی با بهره گیری از چند سیستم ‹on-line› مرکز اطلاعاتی در خارج از کشور نیز،در سطح دانشکده های تربیتی ،تحقیق مشابهی یافت نشد.
برخی از نتایج به دست آمده نشان می دهد که :
- بیش از 85 درصد مدیران دانشکده ها فاقد مدرک دکتری هستند.
- بیش از70 درصد مدیران دانشکده ها اظهار داشته اند که تاکنون در هیچ دوره ی مدیریتی،شرکت نداشته اند.
- بیش از 57 درصد مدیران به بعد برنامه ریزی که مهم ترین وظفه ی یک مدیر محسوب می شود ،اشاره ای نکرده اند.
بنابراین با توجه به مجموعه اطلاعات استخراج شده از پرسشنامه وبا استفاده ازجدول طیف امتیازدهی لیکرت می توان ،استنتاج نمود که عملکرد مدیران دانشکده های تربیت بدنی با وظایف مدیریتی آنان،منطق نیست. دراین ارتباط به برخی از پیشنهادها اشاره می شود:
- پیشنهاد می شود که در انتخاب مدیران دانشکده های تربیت بدنی به شرایط احراز مدیران از لحاظ دانش مدیریت توجه شود.
- پیشنهاد می شود ،جهت ارتقای سطح کیفی مدیران دانشکده های تربیت بدنی چنانچه رشته تحصیلی آنان مدیریت نیست،گذراندن دوره های مدیریتی ،الزامی گردد.
- پیشنهاد می شود ،بطورمستمرازعملکرد مدیران دانشکده های تربیت بدنی ،ارزشیابی به عمل آیدودر جهت ارتقای سطح کیفی آنان گذراندن دوره های مدیریتی کوتاه مدت ،الزامی گردد.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33061119990622-سیستم عصبی ونقش واثر آن در ترمیم، بازسازی وبهبودکار عضلات مخطط13115FAمحمد رضابیاتJournal Article19700101There are a lot of research for importance and effect of nervous system functional on capacity of skeletal muscles that results are useful for rehabilitation of muscle disabilities, increasemass of muscle fibers and myofibrils, increase of muscle speed and resistance, improve of contractile power and motor units synchronization.
To bying in to nerve and nervous impulses in muscle fibers, thier function will be improved, but denervation is to cause of some biochemical changes in muscle fibers.
After denervation muscle atrophy will be appear. Strength training affect to the muscle mass and increase the power of muscles that related to the hormonal and chemical effects and improved in nervous system ability.
Resent approach shows that muscle hypertrophy not only related to the strength training but to the neural effect and to the motor unit action, and there are a direct relationship between these two factors, when the strength is in the highest level the action of motor units and nervous system is in high, and with decrease in strength the motor unit action will be in lowest level.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33061119990622-تاثیر حرکت وفعالیت های جسمانی درتسهیل فرآیند رشد شناختی13116FAدکتر محمدعلی اصلانخانیJournal Article19700101Despite a considerable body of knowledge existing in the field of human behavioral development the exact role of movement and physical activities in this complex process is still some how unclear. This article is an attempt to explain the valuable contribution of the movement and physical activity on the human total development by focusing on cognition.
In order to explain this interesting phenomenon the author has attempted to review some papular and important theories offered by piaget, Kephart, Delacato, and Hebb. A brief review of these theories indicates that movement experiences could provide an important basis for cognitive development. Furder more, it is argued that there is a bilaterel relationship between movement and cognitive development.اگرچه افزایش قابل ملاحظه ی دانش بشری از انسان وجنبه های مختلف آن طی یک قرن اخیر موجب گردیدخه است تا روانشناسان به طورکلی وروانشناسان رشدی به طور اخص فرآیند رشد وتکامل انسان را پدیده ای چند وجهی تلقی کرده وبر رشد یکپارچه وهمه جانبه انسان تاکیدداشته باشند، اما با جرات می توان ادعاکرد که به نقش رفتارهای حرکتی به عنوان یکی ازوجوه بسیارمهم این فرآیند،کمتر توجه شده است.به همین دلیل جایگاه رفتارهای حرکتی دررشد یکپارچه انسان بویژه رشد ذهنی وشناختی ،آن چنان که شایسته است هنوزروشن وشفاف نیست .مقاله ی حاضر قصد دارد تا میزان مشارکت فعالیت های حرکتی را به عنوان ابزاری ارزنده دررشد وتکامل همه جانبه انسان درحد امکان بیان کند. بدین منظور، سعی شده است تا با مروری اجمالی بر دیدگاه ها ونظریه های برخی از روانشناسانرشدی مانند: پیاژه، کفارت، دلاکاتو وهب نقش فعالیت های حرکتی رادرفرآیند رشد شناختی ،نه تنها در سال های نخستین زندگی کودک،بلکه درتمام طول عمرانسان مورد بررسی قرار دهد.مروری بر نظریه های این گروه از صاحب نظران ومتخصصان رشدی نشان می دهد که زمینه های رشد شناختی بویژه در سالهای اولیه زندگی از طریق حرکت وتجربیات ناشی از آن پی ریزی می شود.این درحالی است که تعامل رشدشناختی ا حرکت وفعالیت های بدنی ،جریانی است دو سویه که درتمام گستره ی عمر انسان ادامه دارد.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33061119990622-دانشجویان ایران ونهضت المپیک13117FAفرهاد رحمانینیاJournal Article19700101By reviewing the goals and ideas of the founder of olympic Movement, we find the love of mankind without discrimination and respect for men without looking at their skin colour, race, political impacts and economical and social backgrounds. The truthful efforts that the followers of such a point of view rendered indicates that they tried to develop the olympic movement and its friendship objectives throughout the world by selecting various strategies.
The establishment of International Olympic Academy and involvement with variety of programs would be assistance to spread Olympism and that of course have made different countries to be acquainted with the benevolent objectives of that movement occasionally introducing new policies for more development.
To answer this question that how much Iranian students are aware of
olympic Movement and the phenomena related to it 86 students including 37 females and 49 males were selected in the field of Physical Education and also 92 male students from other fields were selected in a non - random basis. These students were asked questions about: familiarity with olympic Movement, its relevant history, and different related issues such as politics, professional sports and doping.
The results of this survey reveals that Iranian students especially Non ¬Physical Education majors are very little familiar with olympic movement and also with the phenomena related to it.مروری بر اهداف وآرمان های بنیانگذارنهضت المپیک، نشانگر بشردوستی بی آلایش وحرمت به انسان ،بدون توجه به رنگ پوست،نژاد، مرام ومسلک سیاسی وپایگاه اقتصادی واجتماعی آنان بوده است.کارنامه یک صد ساله ی پیروان این دیدگاه نیز حاکی از تلاش صادقانه ای است که با سیاست گذاری وروش های متنوع ،سعی کرده اند تا پرچم نهضت المپیک واهداف نوع دوستانه ی آن رادرسراسرجهان، توسعه بخشند.درهمین راستا تاسیس آکادمی بین المللی المپیک با تمهیدات گوناگون وبرنامه های متنوع ،به عنوان یک بازوی فرهنگی درصدد المپیزم وآشنا کردن ملل مختلفبا اهداف خیرخواهانه ی آن واحیاناًشناسایی راه های جدید،برای توسعه ی هرچه بیشتر آن می باشد. دنیای امروز با پیچیدگی فراوان خود، تعامل گسترده ی پدیده های اقتصادی،اجتماعی ،فرهنگی وسیاسی را با نهضت المپیک رقم زده است وعلاوه برآن پدیده هایی همچون ورزش حرفه ای ودوپینگ نیز از موارد مهمی هستند که برالمپیزم واهداف آن اثر گذاشته اند.
برای پاسخ به این پرسش که دانشجویان ایرانی تاچه اندازه با نهضت المپیک وپدیده های مرتبط با آن آشنایی دارند،تعداد 86 نفر دانشجوی پسر ودختر رشته ی تربیت بدنی‹37 دانشجوی دخترو49 دانشجوی پسر›و 92 دانشجوی پسر رشته های غیر تربیت بدنی، به طور غیر تصادفی انتخاب شدندو ازآنها توسط یک پرسشنامه در مورد آشنایی با نهضت المپیک،تاریخچه وابعاد گوناگون مرتبط باآن،همچون سیاست، تبلیغات، ورزش حرفه ای ودوپینگ سؤالاتی ،به عمل آمد.نتایج این پژوهش، که دانشجویان ایرانی بویژه غیر رشته ی تربیت بدنی با نهضت المپیک آشنایی کمی دارند ودرمورد پدیده های مرتبط با آن نیز دچار ابهام،کمبود اطلاعات وحتی در برخی موارد ،تردید همراه با بدبینی می باشد.