دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33067720010321-ویژگی های فردی ،سوابق تحصیلی، ورزشی وشغلی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ی تربیت بدنی12762FAدکتر فریدونتندنویسJournal Article19700101t.tondnevis
Tehran teacher training university
The aim of this research was to evaluate the characteristres of students who are
studying physical Education for a Master Degree in different universities of the country, regarding their gendre. All the students who were continuing their study for
the second semeister of the Educational year 97-98 were selected as the statistical samples and a non-standard 18 item questionnaire, including open and closed questions desigend fa thire research, was distributed between the samples and after completion by students collected for study. 98% of the total of 122 student answered
the questions. EP 16 data analyzing software was used for stutisticul analysis.
25% of the students were female. Almost 55% of the students were married and
60% of them were between the ages 26 & 31 years. 86% of the girls and 59% of the boys studied experimental science during their secondary school education. 6.5% of
the total did not hold a B A in physical education in RA. The average of their undergraduate grade level was between 14 to 17 in the scale of 20. 16.3% also did not have any plans for their future work.
Revrewing the results shows that for selection of students for Master Degree and even Ph.D, it would be neccesary to consider the students' records in experimental
and physical education. Keyهدف ازاین پژوهش، توصیف ویژگی های فردی ، تحصیلی، ورزشی وشغلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته ی تربیت بدنی بوده است.به همین منظور کلیه ی دانشجویان شش دانشگاه کشور درنیمسال 75-76 به عنوان جامعه ی نمونه برگزیده وپرسشنامه ای شامل هجده سوال بین آنان توزیع ،تکمیل وجمع اوری شد.98 درصد دانشجویان ‹122 نفر› به پرسشنامه پاسخ دادند. با استفاده از نرم افزارEPI6 اطلاعات در رایانه ثبت ومورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت .این تحقیق نشان داد که 25 درصد کل دانشجویان دختر و55 درصدشان متأهل بودند، سن 60 درصدآنان بین 26 تا31 بوده است.2/26 درصد دانشجویان اهل تهران بودند. رشته ی تحصیلی مقطع دیپلم 86 درصد دختران و59درصد پسران ،تجربی بوده. معدل کارشناسی 89 درصد دانشجویان بین14 تا 17 بود؛35 درصد پذیرفته شدگان در بار نخست شرکت در آزمون پذیرفته شدند. 4/2 درصد آنها جز کادر آموزشی دانشگاه ها بودند.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33067720010321-ارتباط نوع پیکری وترکیب بدنی با عملکرد درالگوهای حرکتی پایه واجرای مهارت های پایه ی فوتبال12763FAدکتر ناصربهپوردکتر بهرامیوسفیمحمدفرامرزیJournal Article19700101The purpose of this research is to determine the relationaship between body type (endomorphy, mesomorphy, edtomorphy) and body composition variable's (body
density, percent body, fat mass, lean body weight) with performance in basic motor model and general soccer abilities. Statical sociaty has conducted research in which
153 male students at highschool level in farsan town. Their hight, weight and beneath skin fat in differenm parts of body, also. The thickness of thigh bone and arm were measured, then basic motor models were tested. then the subjects
performed basic football skills such as passing, shooting and dribbling and the results were registerd. after that, by using the measures and heath - carter somatotype rating
form (courtesy of carter & heath 1990), body types of subjects were recognized and by related formulas, the body composition variables were recognized. By utilization of pearson producat moment correlation the relationship between body type factors and body composition variable's with the all basic motor models and general soccer ability tests results were evaluated. All the results shown that increasing of
Endomorphy part in subjects weakens some results of tests such as agility and dribbling test. Increasing in "endomorphy part cause the weakness in performance in
subjets and from body composition Variable's plus and meamingful correlation was abserved between lean body weight and vertical iump.هدف این تحقیق بررسی ارتباط اجزای نوع پیکری ‹آندومورفی، مزومورفی واکتومورفی› ومتغیرهای ترکیب بدنی ‹دانسیته ی بدن، درصد چربی بدن، توده ی چربی ووزن خالص بدن با عملکرد درالگوهای حرکتی پایه واجرای مهارت های پایه ی فوتبال بوده است. جامعه ی آماری تحقیق را 153 دانش آموز پسر مقطع متوسطه ی شهرستان فارسان تشکیل می دهند که درسال تحصیلی جاری 79-80 عضو تیم های منتخب فوتبال آموزشگاه هایشان بودند. قد، وزن وچربی زیر پوستی در نواحی مختلف بدن و همچنین قطر استخوانها ران و بازو اندازه گیری وثبت شده ،آنگاه آزمودنی ها پس از یک برنامه ی مختصر گرم کردن ،آزمون های الگوهای حرکتی پایه راکه شامل پرش عمودی ،دوی 36 متر سرعت ودوی 9?4 متر‹چابکی› بود،انجام دادندونتایج آنها ثبت گردید. سپس با استفاده از اندازه گیری های به عمل آمده واستفاده از چارت نوع پیکری هیث – کارتر،اجزای نوع پیکری آزمودنی ها تعیین شد،همچنین با استفاده از فرمول های مربوط ،متغیرهای ترکیب بدنی آزمودنی ها مشخص گردید.با استفاده از برنامه ی رایانه ای SPSS ونیز به کمک آمار توصیفی واستنباطی، نتایج آزمون ها واندازه گیری موردتجزیه وتحلیل قرار گرفت .با استفاده از فرمول ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون ،ارتباط بین عوامل نوع پیکری وترکیب بندی با نتایج هر کدام از آزمون های عملکردهای حرکتی پایه ومهارت های پایه ی فوتبال ارزیابی شد. نتایج حاصل از تحقیق در مجموع نشان می دهد که افزایش جزء آندومورفی در آزمودنی ها موجب ضعیف شدن عملکرد آنها در برخی آزمون ها می شود وآزمون دوی 9?4 متر چابکی وآزمون دریبل افزایش این جز موجب ضعیف شدن عملکرد آزمودنی ها شد.از متغیرهای ترکیب بدنی همبستگی مثبت ومعنی داری بین وزن توده ی بدون چربی ومیزان پرش عمودی مشاهده شد.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33067720010321-رابطه ی فرهنگ سازمانی با بهره وری مدیران سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران12764FAدکتر حسناسدیJournal Article19700101The dominant culture or atmosphere in the organization accounts for its life style. Shaping and directing organizational culture can lead to increased productivity
for the organization. This research aims to scrutinize factors involved in the organizational culture and look into the relationship between its indicators with
productivity of the managers in the Islamic Republic of Iran's Physical Education organization. Some eighty one managers took part in this field study by answering
two guestionnaires on organizational culture and productivity. In the preliminary study, the reliability coefficient of the guestionnaires were rerified with a five percent
degree of error. In addition to procedares used in descriptive statistics, the non-parameter test of spearman correlation coefficient and the K-Score method have been vtilized. An analysis of the findings signifies that a meaningful
relationship holds between organizational culture and the managers' productivity (P<O/Ol). The tenfold factors involved in organizational culture added up to a meaningful relationship. Only communication palterns failed to exhibit a significant
relationship with the other factors (P>O/5). No relationship was witnessed between idiosyncratic features such as age, level of education and professional background,
and organizational culture as well as with the managers' productivity (P>O/5فرهنگ یا جو حاکم بر سازمان، مبین شیوه ی زندگی سازمان است. شکل دهی وهدایت فرهنگ سازمانی ،می تواند افزایش بهره وری سازمان را به دنبال داشته باشد .هدف از این پژوهش ، تحلیل عوامل فرهنگ سازمانی وبررسی رابطه ی شاخص های ان با بهره وری در مدیران سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران است.شاخص های فرهنگ سازمانی شامل: خلاقیت ،ریسک پذیری،رهبری، حمایت مدیریت یکپارچگی ،کنترل ،هویت ،پاداش ،سازش با پدیده تعارض والگوهای ارتباطی است.دراین پژوهش میدانی ،تعداد 81 مدیر به دو پرسشنامه فرهنگ سازمانی وبهره وری پاسخ دادند. درمطالعه مقدماتی ضریب پایایی پرسشنامه ها با خطای کمتر از 5 درصد مورد تایید قرار گرفت .علاوه برروش های آماری توصیفی ،از آزمون ناپارامتری ضریب همبستگی اسپیرمن وآزمون کا – اسکور استفاده شد.تجزیه وتحلیل یافته ها حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانی با بهره وری مدیران سازمان تربیت بدنی رابطه ی معنی داری وجود دارد . عوامل ده گانه ی فرهنگ سازمانی با یکدیگر رابطه ی معنی داری را نشان دادند .صرفاً الگوهای ارتباطی با سایر عوامل رابطه ی معنی داری نشان نداد. بین ویژگی های فردی از جمله میزان سن ،تحصیلات وسابقه ی کاربا فرهنگ سازمانی وهمچنین با بهره وری مدیران رابطه ای مشاهده نشد.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33067720010321-بررسی تاثیر بی تمرینی بر عملکرد وترکیب بدن وزنه برداران نخبه تیم ملی12765FAمحمدرضاکردیمعرفتسیاهکوهیانJournal Article19700101هدف از اجرای این پژوهش ،بررسی تاثیر دوهفته بی تمرینی برعملکرد ،ویژگی های آنتروپومتریک وترکیب بدن وزنه برداران است .تعداد 12نفر از وزنه برداران نخبه ی تیم ملی پیش وپس ازدوهفته بی تمرینی موردارزیابی قرار گرفتند.در این خصوص مشخصات مربوط به عملکرد ،وزن کل بدن،Fat %،LBM ،محیط دور کمر، دور باسن ودورشانه بلافاصله پیش وپس از دوهفته بی تمرینی اندازه گیری شد.نتایج بدست آمده بیانگر آن بود که میانگین + انحراف معیار رکورد وزنه برداران به طور معنی داری کاهش داشته است‹یک ضرب: 89/38 ?201 دربرابر 1/38?58/189،دو ضرب: 39/45?67/226 در برابر 67/38 ?215 ،پااز پشت30 ?88/171 در برابر34/29 ?162 ،پا از جلو:37/26?150 در برابر 64/24 ?45/141 دو ضرب سرپا:94/25 ? 17/139 در برابر 44/22 ? 130 ویکضرب سرپا: 63/23?71/122 دربرابر7/22?04/116 ›‹001/0P<›. LBM وFat% به ترتیب کاهش وافزایش اندکی نشان دادند. ‹LBM:57/18? 73/78 دربرابر 94/17? 04/78؛ Fat%: 61/4?17/8 دربرابر2/5?09/9› .مقادیر مربوط به محیط دور شانه ودور باسن کاهش داشت‹دور شانه: 84/11?28/124 در برابر 24/37?113 ؛دور باسن:37/11?58/103 در برابر80/10?7/102›، در حالی که مقادیر مربوط به دور شکمافزایش نشان می دهد‹58/9?08/110 در برابر 81/8?92/114›.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33067720010321-بررسی تاثیر دو شیوه ی مصرف ویتامین C دامنه ی حرکتی وقدرت برونگرای عضلات تاکننده ی آرنج پس از کوفتگی عضلانی تاخیری12766FAدکتر خسروابراهیمدکتر فرهاد رحمانینیاالههطالبیJournal Article19700101In order to study the effect of two methods of vitamin C use after Doms. 37 college females with mean age of 22.02, were selected non - randomly and were
divided into four groups randomly. Group 1, (n=9), consumed 100 mg, vitamin C. Group 2, (n-10), consumed 600 mg of vitamin C, group 3, (n=9), consumed placebo and group 4 (n=9) , was the control group. The period considered for consuming vitamin (C) by experimental groups was 1 (hr) before eccentric contraction up to 47 hr to contractions. To cause musele soreness. The subjects were ask to perform
eccentric contractrions with their non-dominant hand on a special chair. The time interval for every centradion was 3 second, with 10 second rest between and 1
minute rest between every 10 contractions. Range of motion at elbow joint and one max, voluntary eccentric confraction were recorded before, 1.34 and 48 (hr) after
eccentric contractions. Data were analyzed by (ANOV A) and the following results were reached. There was no significant reduction on range of motion in all groups.
there was also no significant reduction in max. Voluntary eccentric contraction in all groups. The use of Vitamin C from 1hr bofore eccentric contraction up to 47 (hr)
ofter the exercise did not have any reducing affect on DOMSدانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33067720010321-بررسی مشکلات شغلی دانش آموختگان رشته ی تربیت بدنی وعلوم ورزشی12767FAدکتر محمد حسینعلیزادهخسرونصیریJournal Article19700101Background. So far a great deal of investments has been made by different organisations and the Ministry of Science, Research and Technology on educating
physical Education experts in Iran. However it is not known how many graduated individuals have been employed in this field, and what are the most important
problems facing them after their graduating from the universities Method. The open questionnaires were distributed among 15 experts to formulate the main
questionnaire of the research that included 23 questions. The work or home address of graduates in different parts of the country (8 regions) were taken from the universities and the suitable form was sent. Results. The findings indicated that 78% of graduates were interested in the field of PE. 78% of the subjects said that there is not a suitable understanding by people of PE. The findings demonstrated that the
subjects had an inappropriate economic situation, however, they were happy in their work because the various interesting aspects of PE.
Keyسال های متمادی است که سرمایه ی هنگفتی صرف تربیت نیروی متخصص تربیت بدنی وعلوم ورزشی کشور می شود ووزارتخانه ها ،مراکز آموزش عالی وارگان های مختلف در قالب دانشکده ها وگروه های تربیت بدنی در سراسر کشوربه تربیت نیروهای متخصص در این حوزه اشتغال دارند .اما تاکنون معین نگشته است که چه نوع مشکلاتی در مسیر فعالیت های کارشناسان این رشته قرار دارد وآیا اساساًآموخته های دانش آموختگان به تناسب فعالیت های آنان است؟ ازاین روتحقیق حاضر در نظردارد تابا بررسی مشکلات دانش آموختگان گامی در جهت تقویت یا اصلاح روش های جاری بردارد. جامعه ی تحقیق شامل 154 نفر از کارشناسان زن ومرد است که بین سال های 1370 -1375 از دانشکده ها وگروه های علمی تربیت بدنی علوم ورزشی دانشگاه ها دولتی فارغ التحصیل شده اند .نمونه ی تحقیق به صورت تصادفی از میان کارشناسان زن ومرد سال های مذکور انتخاب واز طریق فرم آدرس یابی اقدام به شناسایی محل فعالیت آنان شد.سپس پرسشنامه ی باز حاوی 13 سؤال در جامعه ای کوچکتر توزیع وپس از تجزیه وتحلیل یافته های آن ،پرسشنامه ی بسته شامل 23 سؤال 5 گزینه ای طراحی شد. پرسشنامه ی بسته در 8 دانشگاه گیلان ،اهواز، مشهد، تهران،تربیت معلم تهران، تبریز،کرمان واصفهان توزیع وتعداد154 پرسشنامه گردآوری گردید. یافت های این تحقیق بااستفاده از روش های آماری توصیفی واستنباطی تجزیه وتحلیل شد.نتایج این پژوهش بیانگر نظرات کارشناسان زن ومرد پیرامون مشکلات شغلی در جداول مختلف به نمایش آمده است.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33067720010321-بررسی وضعیت کمی وکیفی تربیت بدنی وورزش استان مرکزی از دیدگاه مسئولان ومربیان ورزش12768FAدکتر هاشم کوزهچیانبهرامعابدیJournal Article19700101The purpose of this research is investigation of quality and quantity of sports and physical education (General office) of Markazi Province.
This research was implemented in a hescriptive method and field form. Statistical population according to the statistical sample includes all authorities of physical
education offices as well as licensed and active educators of markazi province. In this research primary and basic questionnaire and sometimes observation and personal
interview were used for collecting data.
Descriptive and inferential statistics are used for analysis of data, and using X2 test, it was made clear that: 1. There was not any differences between views of authorities
of physical education and sports instructors in respect to their job satisfaction
(P>5%).
2. There was a difference between views of authorities of physical education and sports instructors in respect to quantity of sport places. (P<5%)
3. There was not any differences between views of authorities of physical education and sport instructors in respect to quality 9f sport equipment. (P>5%)هدف از انجام این پژوهش ، بررسی وضعیت کمی وکیفی تربیت بدنی وورزش‹اداره ی کل› استان مرکزی بوده است.تحقیق حاضر به روش توصیفی وبه شکل میدانی اجرا شده است .جامعه ی آماری برابر با نمونه ی آماری شامل کلیه ی مسئولان ادارات تربیت بدنی ومربیان کارت دار وفعال استان مرکزی است .دراین تحقیق برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ی مقدماتی واصلی ودر مواردی از مشاهده ومصاحبه بهره گیری شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها ازآمار توصیفی واستنباطی استفاده شده است که با استفاده از آزمون خی دو ،دیدگاه های مسئولان تربیت بدنی ومربیان ورزش در خصوص مسائل مورد مطالعه به شرح زیر می باشد. 1-ازنظر میزان رضایت ازشغل خود تفاوت معنی داری مشاهده نشد. 2- درخوص کیفیت وکمیت اماکن ورزشی تفاوت معنی داری مشاهده شد. 3- در مورد کیفیت تجهیزات ورزشی تفاوت معناداری وجود نداشت . 4- درخصوص کمیت تجهیزات ورزشی تفاوت معنی داری مشاهده شد. 5- از نظر کیفیت وکمیت اماکن وتجهیزات ورزشی بانوان تفاوت معناداری وجود نداشت. 6- درمورد کیفیت وکمیت تجهیزات ورزشی آقایان تفاوت معناداری ملاحظه نشد. 7- درخصوص کیفیت وکمیت اماکن ورزشی آقایان تفاوتمعنی داری وجود داشت.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33067720010321-اهداف، مبانی، اصول وروش های تربیت بدنی در تربیت اسلامی12769FAمجتبیعبداللهیدکتر احمدفرخیدکتر خسروباقریJournal Article19700101هدف ازانجام این پژوهش ،تدوین اهداف، مبانی، اصول وروش های تربیت بدنی در تربیت اسلامی بوده است.یافته های تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوا،حاکی از آن است که بین تربیت بدنی به عنوان یک علم واسلام به عنوان یک دین ،می توان ارتباط هایی را جستجو کرد،به طوری که پیش فرض های برگرفته از اندیشه ی اسلامی ،به نوبه ی خود ،بتواند فرآیند نظریه پردازی را دراین علم تحت تاثیر قرار دهد.براساس دیدگاه اسلامی ،چون تربیت بدنی بخشی از تعلیم وتربیت محسوب می شود، اهداف آن درجهت اهداف کلی تربیت اسلامی وشامل سه دسته است.هدف غایی تربیت بدنی ،همان هدف غایی تربیت اسلامی ، عنی قرب الهی است .اهداف واسطه ای ،به دودسته تقسیم می شوند: فردی واجتماعی در نهایت هدف جزئی آن ،حفظ سلامت،قدرت ونشاط برای زندگی وفراهم آوردن زمینه ی معاش در زندگی کنونی وحیات اخروی است. مبانی تربیت بدنی به دودسته ی فردی واجتماعی تقسیم می شود که ناظر برویژگی های عمومی انسان است .اصول هم به تبع مبانی ،به دونوع فردی واجتماعی تقسیم می شود که برویژگی های عمومی انسان استوار می باشد وناظر برقواعد عام برای تنظیم فعالیت های بدنی است. روش های تربیت بدنی بر حسب اصول دست بندی شده اند.دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-33067720010321-مقایسه ی تاثیر تمرین ذهنی وروش آموزش سنتی بر مهارت پرتاب آزاد بسکتبال دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد12770FAحمید فروغیپوردکتر ناصربهپورJournal Article19700101h.forooghipoor-n.behrooz
60 male students of Azad Islamic university of Borojerd were chosen randomly from 500 students taking general physical Education class in winter term 1999. They
were divided to 3 groups of 20 students. The: Question was "Does 18 session of mental & physical practice of the Basketball free throw improve this skill or not? All
groups participated the pretest, then group one had no activity, group two practiced the Basketball free throw skill physically for 18 session each session 15 minutes three
time a week. Group three practiced the skill for 18 session too, but each session included 7.5 minutes mental then 7.5 minutes phisycal practice of the skill. The
Instruments were the "Hickmans method of mental training" for mental practice, & the AAHPERD" standarded test for Basketball free throw testes. Analysis of
variance of the means of the 3 groups showed that although the group that had physical practice only progressed in comparison to in active group. But the mentally
& physically practiced group had significantly greater progress even compared to the physically practiced group.از بین تعداد 500 نفر دانشجوی پسر دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد که در نیمسال دوم 1378-1379 درس تربیت بدنی عمومی را اخذ کرده بودند ،تعداد 60 نفربه طور تصادفی ساده انتخاب ومجدداً به صورت تصادفی ساده به سه گروه 20 نفری تقسیم شدند هرسه گروه درابتدای کار در پیش آزمون شرکت کردند.سپس مقرر شد گروه اول هیچ گونه فعالیت خاصی انجام ندهد وگروه دوم به مدت 18 جلسه ،هفته ای سه جلسه وهر جلسه به مدت 15 دقیقه مهارت پرتاب آزاد بسکتبال را عملاً تمرین کند وگروه سوم به مدت 18 جلسه ،هرهفته سه جلسه ودرهرجلسه ابتدا 5/7 دقیقه به صورت تصویر پردازی ذهنی در محیطی آرام ونیمه تاریک پرتاب آزاد بسکتبال رادر خیال تمرین کنند وسپس 5/7 دقیقه ی دیگر عملاً به تمرین مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بپردازند. درمورد تمرین ذهنی از روش هیک من وبه منظور امتیاز دهی مهارت پرتاب آزاد بسکتبال ،از تست استاندارد شده ی ایفرد استفاده شد.پس از پایان مرحله ی اجرایی از هر سه گروه پس آزمون به عمل آمد .برای تجزیه وتحلیل آماری از آزمون معنی دار بودن تفاوت بین دو گروه همبسته وتحلیل واریانس یک طرفه وآزمون توکی استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد هرچند که گروه تمرین جسمانی نسبت به گروه غیر فعال پیشرفت کرده بود، اما گروه سوم که مهارت راهم به صورت ذهنی وهم به صورت جسمانی تمرین کرده بودند، به طور معنی داری حتی نسبت به گروه تمرین جسمانی پیشرفت حاصل کرده بود.