دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306212120040922-بررسی و مقایسه ترکیبات بدن قدرت VO2max و توان بی هوازی وزنه برداران زبده با غیر ورزشکاران10364FAدکتر علی اصغررواسیدکتر توراندختامینیانامیر حسینحقیقیJournal Article19700101The aim of the present study is to analyse and compare body composition, muscular strength, V02 max and anaerobic purpose, 15 elite weightlifters and nonathletes. For this pupose, 15 elite weightlifters (average age of 24.6±3.24) and 15 nonathletes (average age of 22.46 ±2.64) were selected voluntarily. Eight factors such as hight, weight, BF%, muscular strength of lower extremities, lower back and shoulder girdle, anaerobic power and V02 max were measured. For the purpose of statistical analysis. T test was used. Correlation among factors were calculated. Using pearson product moment correlation coefficient. Results shwed that strength of lower extremities, lower back muscles, shoulder girdle and anaerobic power has significant difference between elite weight lifters and non-athletes. In BF% and 1/02 max, there is no significatn difference. There was also a significant correlation between BF% and VO2 max (r = - 0.67), and BF% and anaerobic power (r = - 0.93). We can also say that weightlifting training is effective to increase strength and anaerobic power and is invalid to change BF% and VU2 max.هدف تحقیق حاضر بررسی ومقایسه ترکیبات بدن قدرت عضلانی VO2max و توان بی هوازی وزنه برداران زبده با غیر ورزشکاران است به همین منظور 15 نفر از وزنه برداران زبده بامیانگین سنی 24/3+6/24 سال و 15 نفر از افرد غیر ورزشکاران با میانگین سنی 64/2+46/22 سال به صورت داوطلبانه انتخاب شدند متغیرهای اندازه گیری شده عبارت بودند از قد و وزن و در صد چربی بدن قدرت نسبی عضلات پاها کمر و کمربند شانه توان بی هوازی و حداکثر اکسیژن مصرفی برای تجزیه و تحلیل یافته ها و آزمون فرض های تحقیق از فرمول t مستقل استفاده شد همبستگی بین متغیرهای موجود نیز توسط ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شد نتایج نشان داد بین قدرت نسبی پاها کمر و کمربند شانه و توان بی هوازی وزنه برداران زبده و غیر ورزشکاران تفاوت معنی داری وجود دارد و بین در صد چربی بدن و حداکثر اکسیژن مصرفی وزنه برداران زبده با افراد غیر ورزشکار تفاوت معنی داری وجود ندارد همچنین بین در صد چربی بدن با حداکثر اکسیژن مصرفی (0/67 - =r )و حداکثر اکسیژن مصرفی با توان بی هوازی (0/93- = r)وزنه برداران زبده ارتباط معکوس معنی داری وجود دارد بنابراین می توان گفت انجام تمرینات وزنه برداری بر افزایش قدرت و توان بی هوازی موثر است و بر کاهش چربی بدن و افزایش VO2max تاثیری ندارد.https://joh.ut.ac.ir/article_10364_c6009978e99c806a6bf774972e7d5463.pdfدانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306212120040922-بررسی تغییرات اسکولیوز پس از یک دوره تمرینات اصلاحی10365FAدکتر حسندانشمندیمرتضیاکبریوسف غفارپورJournal Article19700101هدف تحقیق حاضر بررسی تغییرات اسکولیوز پس از یک دوره تمرینات اصلاحی در یک گروه از دانش آموزان پسران بود بدین منظور 445 نفر از دانش آموزان پسر مقطع راهنمائی با استفاده از تست نیویورک غربالگری Screening شدند که 79 نفر 7/71 در صد از آنها مبتلا به عارضه اسکولیوز بودند سپس از بین این افراد 16 نفر برای گروه شاهد و 20 نفر برای گروه تجربی انتخاب شدند آزمودنی های گروه تجربی در یک برنامه تمرینی به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه شرکت کردند بعد از اتمام برنامه تمرینی و اجرای پس آزمون نتایج به دست آمده از آزمون خی دو و تی استیودنت در سطح اطمینان 95% مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت مهمترین نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد که میان شدت اسکولیوز آزمودنی های گروه تجربی در دو مرحله پیش و پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد 0/05 => p و همچنین رابطه معنی داری بین میزان شیوع اسکولیوز و سن آزمودنی ها به دست آمد 0/05=> p یافته های تحقیق بر اعتبار و اهمیت حرکات اصطلاحی در بهبود ناهنجارهای وضعیتی مانند اسکولیوز تاکید می کنندhttps://joh.ut.ac.ir/article_10365_4efa476acfe4717200940a1f61ad11ce.pdfدانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306212120040922-بررسی انتقال دو سویه در مهارت سرویس کوتاه بدمینتون از دست برتر به دست غیر برتر و بر عکس10366FAدکتر فضل اللهباقرزادهدکتر محمودشیخشهزاد طهماسبیبروجنیمهدیشهبازیJournal Article19700101The purpose of research was to consider the bilateral transfer in badminton short service skill In recent years, researchers found out that the transfer principle has been inevitable in learning and learning has been facilitated through transfer. The principle of bilateral transfer is one of the significant issues and the most reasonable method to precipitate the procedure of an individual’s success. The population consists of 200 female students of Tehran University, 36 of whom were chosen at random. Independent variable was “exercise” for the purpose of learning skill and dependent one was “the degree of learning of hand” which did not exist in the exercise. The tools are a questionnaire and necessary tools in French badminton test (meter, Scotch tape, rope, a two - legged with a height of 2/10 meters). To examine the results, descriptive and deductive statistical methods (dependent and independent T) have been used. Results showed that with (a =0.05), bilateral transfer of the two parts (members) with one another would be possible.هدف از انجام این پژوهش بررسی انتقال دو سویه در مهارت سرویس کوتاه بدمینتون است محققان در سال های اخیر به این نتیجه دست یافته اند که اصل انتقال در امر یادگیری انکارناپذیر است و موجب تسهیل انتقال در یادگیری می شود اصل انتقال دو سویه یکی از مباحث مهم انتقال و معقول ترین راه برای سرعت بخشیدن به روند موفقیت فرد است جامعه آماری این تحقیق شامل 200 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران بودند که 36 نفر از آنان به طور تصادفی انتخاب شدند متغیر مستقل در این تحقیق تمرینات به منظور یادگیری مهارت و متغییر وابسته میزان یادگیری دستی که در تمرینات شرکت ندارد بوده است ابزار مورد نیاز در این تحقیق پرسشنامه و وسایل ضروری در آزمون فرانسوی بدمینتون دو است ( متر و چسب نواری و طناب و پایه به ارتفاع 10/2 متر ) به منظور بررسی نتایج از روش های آمار توصیفی و استنباطی t مستقل و t وابسته استفاده شده و نتایج به دست آمده نشان داده که با 05/0 =a انتقال دو سویه از هر دو عضو به یکدیگر امکان پذیر استhttps://joh.ut.ac.ir/article_10366_590e08cb07a69c2563dfc574e068e075.pdfدانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306212120040922-طراحی و تبیین الگوی مهارت های سه گانه مدیریتی مدیران س ازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران10367FAدکتر محمودگودرزیدکتر هاشم کوزهچیاندکتر محمداحسانیJournal Article19700101هدف از این پژوهش طراحی و تبیین مدل مهارت های سه گانه مدیریتی برای سطوح سه گانه مدیریتی در سازمان تربیت بدنی است محقق با تکیه بر نظریه رابرت ال کتز بر آن شد که تا این مدل را برای سازمان مذکور طراحی کند بدین منظور فهرستی جامع از اجزای مهارت ها تهیه و تنظیم شد که منتج به طراحی پرسشنامه ای در سه بخش شد که طی طرح آزمایش اعتبار یابی گردید با آلفای 973/0 این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است جامعه آماری این پژوهش 30 نفر از متخصصان تربیت بدنی با گرایش مدیریت و 30 نفر متخصص مدیریت که عمدتا دارای مدرک تحصیلی دکترا بودند تشکیل داده اند متغیرهای تقیق شامل 2 دسته جامعه شناختی و مهارتی است فرضیه اصلی تحقیق عبارت است از بین مهارت های سه گانه سطوح عالی میانی وعملیاتی سازمان تربیت بدنی تفاوت معنی داری وجود ندارد روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و از روش های آماری آزمون دو جمله ای آزمون همبستگی اسپیرمن آزمون تحلیل و اریانس فرید من و تحلیل واریانس کروسکال و الیس استفاده شده است بر اساس آزمون فرضیه های تحقیق و با استفاده از آزمون های مربوطه بین مهارت های ادارکی انسانی و فنی مدیران سطوح سه گانه سازمان تربیت بدنی تفاوت معنی دار وجود دارد همچنین مشخص شد مدل مفهومی مهارت های مورد نیاز مدیران شامل کدام مولفه ها و به کدام تربیت استhttps://joh.ut.ac.ir/article_10367_0db2cd47355406640a292f756739115a.pdfدانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306212120040922-بررسی تاثیر فعالیت های جسمانی بر میزان افسردگی دختران دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز10368FAدکتر مهوش نوربخشJournal Article19700101Mental disorders such as depression and anxiety affect millions of people worldwide and are associated with increased morbidity and healthcare costs (1). Although several therapeutic modalities such as pharmacotherapy and psychotherapy appear effective in treating the disorders, evidence suggests that they are under used (2). Physical activity (PA) has a positive impact on menial health and psychological well - being. Some researchers believe that PA is useful to prevente depression symptoms (3). Due to the fact that depression symptoms among Iranians, especially young women, are increasing, and antidepressant medication is strongly used to eliminate this disorder. The purpose of this study was to investigaie the effects of a 6-week physical activity on the level of depression in female students of Shahid Chamran University in Ahvaz. 792 subjects enrolling in P. E. courses were asked to complete Beck Depression Iventory (BDI). 75 of subjects showing high depression level according to BDI, were randomly divided into aerobic, swimming and control groups. Aerobic and swimming groups took part in a training protocol consisting of 6 weeks, 3 days a week, 60 minutes a day. T. test , one -way ANOVA and Duncon follow-up test at (X=0.05 level were used to analyze the data. The results of ANOVA showed that there is a significant difference in depression level among three group in post test (a =0.02). The results of Tukey follow-up test showed that there is only a significant difference between aerobic and control groups (a =0.05). When the effect of P.A. on the level of depression was concerned, the results oft-paired test showed that there is a significant difference between pre-test and post-test in a/I tile subjects Who took part in a 6-weeks P.A. (a =0.001). The results of the present study indicate that different kinds of physical activities have a positive effect on depression symptoms. P.A. as well as medication and psychotherapy
can he used 10 reduce the level of depression. So, because our findings are in agreement with other data (4,5), ii can he concluded that PA may play an important role to reduce the depression symptoms of Iranian young female students.اختلالات بهداشت روانی از قبیل افسردگی و اضطراب بر زندگی میلیون ها نفر ازمردم جهان تاثری گذاشته و با افزایش مرگو میر و هزینه مراقبت های بهداشتی ارتباط دارد اگر چهخ به نظر می رسد روش های درمانی متعددی در درمان این ا ختللات موثر است ولی شواهد نشان می دهد این روش ها کمتر مورد استفاده قرار میگیرد برخی محققان بر این باورند که فعالیت جسمانی وسیله مهمی برای پیشگیری و دمران افسردگی است با توجه به این واقعیت که افسردگی در بین جوانان بویژه دختران جوان در حال افزیش است و داروهای ضد افسردگی برای کاهش این اختلال بسیار مورد استفاده قرار می گیرد این تحقیق با هدف بررسی آثار شش هفته فعالتی جسمانی بر میزان افسردگی دختران دانشجوی دانشگاه شهد چمران اهواز انجام گردید بدین منظور 792 دانشجو که در کلاس های تربیت بدنی 1 و 2 ثبت نام کرده بودند پرسشنامه افسردگی یک را تکمیل کردنحد 75 نفر از دانشجویانی که نمره اکتسابی آنها بین 40- 15 بود به طور تصادفی انتخاب و در گروه تمرینات هوازی شنا وکنترل قرار گرفتند آزمودنی های گروه هوا زی و شنا به مدت شش هفته و هر هفته سه9 جلسه و در هر جلسه به مدت 60 دقیقه در تمرینات شرکت کردند در این تحقیق از آمار توصیفی و آمار استنباطی از قبیل آزمون T آنالیز واریانس یک سویه و آزمون پیگیری توکی استفاده شد به طور کلی نتایج نشان داد پس از انجام تمرینات بین میانگین افسردگی سه گروه تفاوت معنی داری وجود دارد آزمون پیگیری توکی نشان داد که تفاوت موجود بین گروه کنترل با گروه تمرینات هوازی است با استناد به یافته های تحقیق پیشنهاد می شود از فعالیت های جسمانی به عنوان وسیله ای موثر برای کاهش میزان افسردگی دختران دانشجو ستفاده شودhttps://joh.ut.ac.ir/article_10368_bcd0f6ba43acd7ddce55738daa3df533.pdfدانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306212120040922-بررسی قانون زنجیره سینتیکی مشت زدن در کاراته10369FAسعید باغ نیکوخصلتدکتر مرتضی شهبازیمقدمدکتر محمدشیخJournal Article19700101The aim of’ this study was to cinematographically evaluate two methods of fist performance in karate. The first method is simultaneous rotation. of’ waist and 1/ic beginning of hand movement. The second mehthod is the beginning of waist
rotation Just before hand movement.
These two methods are parallel to Ballistic method (Ballistic Motor Pattern). The difference between these two is in time of performance, i.e. in performance of fist. Time of’ waist rotation and starting of hand mouement are different. Two groups cons/sling of’ 12 elementary members were chosen from physical education classes. 1/ic groups were taught for one term (17 sessions each 90 minutes. At the end of term, what had been taught was video-taped. Valuable mechanical al pa1’an1c’1er were obtained via di-dimensional cinematography and biomechanical analysts. Time, average velocity and acceleration were obtained directly and force, kinetic’ energy and power were obtained indirectly from the video pictures. To analyse data, T-test with certain coefficient of 9S% was used.
Alpha error of less 1/ian 0.05 showed that there wasn’t a meaningful difference among obtained parameters .هدف تحقیق حاضر بررسی سینما توگرافیکی اصل زنجیره سینتیکی بر روی اجرای مشت است روش اجرای مشت بدین شکل است کهدست ضربه زننده مخالف پایی است که در جلو قرار داده شده است . در این تحقیق دو روش اجرا برای مشت مخالف یا معکوس در نظر گرفته شده بود پرتاب دست به سمت جلو به دنبال شروع چرخش کمر به داخل و شروع حرکت پرتابی دست به سمت جلو پس از شروع چرخش کامل کمر به سمت داخل (با تاخیر زمانی)دو روش اجرای ضربه زیر مجموعه الگوی حرکتی پرتاب ها می باشند که از قوانین مربوط به الگوی حرکتی پرتاب ها (اصل زنجیره سینتیکی) تبعیت می کنتد تفاوت روش اجرای این دو ضربه در زمان بندی درگیری مفاصل و اندام ها در حین اجرااست بدین معنی که در اجرای هر یک از این دو روش زمان درگیر شدن چرخش لگن و تنه نسبت به شروع حرکت دست متفاوت است جهت اجرای ضربه برای این منظور دو روش اجرای مشت به دو گروه 12 نفره که هگی مبتدی بودند به مدت یک ترم آموزش داده شد مدت آموزش 17 جلسه 1/5 ساعته بود و برای هر دو گروه موارد تمرینی یکسان در نظر گرتفه شده بود در پایان دوره آموزشی برای مقایسه این دو روش با یکدیگر پارامتر های سینماتیک از طریق سینماتوگرافی دو بعدی از اجرای آزمودنی ها به عمل آمد که پارامتر های زمان سرعت متوسط و شتاب متوسط به صورت مستقیم و نیرو انرژی جنبشی و توان ضربه به صورت غیر مستقیم از تصاویر ویدیویی محاسبه گردید برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه های تحقیق از روش آماری تست T و آلفای 0/05 استفاده شد که تفاوت معنی داری بین پارامتر های اندازه گیری شده به دست نیامد.https://joh.ut.ac.ir/article_10369_b2f1c33ae4dd4d3862ae3d04d45ff391.pdfدانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306212120040922-تاثیر سطح تبحر الگو بر اکتساب یادداری و انتقال مهارت حرکتی10370FAدکتر الهه عربعامریدکتر احمدفرخیدکتر فضل اللهباقرزادهذکتر سید محمد کاظم واعظموسویJournal Article19700101The purpose of this study was to determine the effects of level model skill on the acquisition, retention and transfer of learning valley badmintone service in female students in University of’ Tehran. 130 female students were randomly selected and randomly assigned to 3 groups. The first group practiced in a learning model condition, the second group performed the task in a skill model condition, and the third group served as the control group. The experimental groups participated in 6 consecutive days of acquisition and 72 hours later, performed the retention and transfer tasks.
Statistical analysis was performed using dependent I - test, one - way analysis of variance by SPSS. PC to test the performance of the groups in acquisition, retention, and transfer tasks. The results of analysis showed that the level of model skill had a s4çnif leant effect on the groups during the retention (P< 0.05) but not during the acquisition and transfer of’ badminton valley service.هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر سطح مهارت الگوی آموزشی بر اکتساب یادداری و انتقال مهارت سرویس بلند بدمینتون دانشجویان دختر دانشگاه تهران بوده است بدین منظور 130 دانشجوی دوره کارشناسی به روش کاملا تصادفی انتخاب شدند و در سه گروه همگن از طریق انتصاب تصادفی قرار گرفتند گروه اول در شرایط الگوی در حال یادگیری غیر ماهر گروه دوم در شرایط الگوی ماهر به مدت شش روز متوالی در کوشش های اکتساب و سپس 72 ساعت بعد در آزمون یادداری و انتقال مهارت سرویس بلند بدمینتون شرکت کردند گروه سوم ( گروه گواه) فقط در کوشش روز ششم آزمون یادداری و انتقال شرکت کردند پس از جمع آوری داده ها از روش های t وابسته و آنالیز واریانس یک طرفه با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل انجام شد نتایج نشان داد مشاهده الگوی در حال یادگیری در مرحله یادداری تاثیر معنی داری بر اجرای سرویس بلند بدمینتون دارد 0/05>P و هیچگونه تفاوت معنی داری بین اجرای گروه های تجربی درمرحله اکتساب و انتال مهارت مشاهده نشد در نتیجه می توان گفت در آموزش مهارت های حرکتی مشاهده الگوی در حال یادگیری به اندازه مشاهده الگوی ماهر در عملکرد افراد موثر است .https://joh.ut.ac.ir/article_10370_cebb15aa45638d4cabc32ce1c47354b0.pdfدانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306212120040922-تجزیه و تحلیل نوع و میزان فعالیت های بدنی دفاع ها و هافبک های لیگ برتر فوتبال ایران10371FAدکتر محمداحسانیدکتر رضاقراخانلومهدیمنصوریJournal Article19700101در تحقیقات نشان داده شده ا ست که نیمرخ فیزیولوژی بازیکنان در پست های مختلف بازی متفاوت است این مطالعه با هدف کسب آگاهی از میزان تطابق ویژگی های فیزیولوژیکی دفاع ها و هافبک ها د رتیم های باشگاهی لیگ برتر ایران با نیازهای فیزیولوژیکی مربوط به پست بازی آنان انجام شد به همین منظور 56 نفر از بازیکنان لیگ برتر کشور به چهار پست دفاع وسط دفاع کنار هافبک وسط و هافبک کنار (7 نفر در هر پست) تفکیک شده و فعالیت های بدنی آنان (ایستادن ، راه رفتن، جاگینگ (راه رفتن سریع) ، دویدن و دویدن نزدیک به بیشینه ) در زمان های صرف شده اندازه گیری شد تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد میانگین زمان راه رفتن دفاع های کنار ووسط به وط معنی داری بیشتر اززمان راه رفتن هابک های وسط و کنار است ماینگین زمان دویدن باس رعت کم دفاع وسط است میانگین زمان دویدن نزدیک به بیشینه با بیشترین سرعت در هافبک های کنار به طور معنی داری بیشتر زا زمان دفاع های وسط و هافبک های وسط است با توجه به یافته های تحقیق حاضر چنین نتیجه گیری می شود که بازیکنان کناری (دفاع های کنار و هافبک های کنار) دارای توان هوازی و بی هوازی زیاد هافبک های وسط دارای زمان فعالیت جاگینگ زیاد و دفاع های وسط دارای توان بی هوازی و تجزیه زیادی هستند پیشنهد می شود که مربیان ضمن در نظر گرفتن برنامه های تمرینی لازم برای افزایش توان هوازی کلیه بازیکنان بخشی از برنامه های تمرینی خود را با توجه به نیازهای ویژه پست بازیکن طراحی و اجرا کنند.https://joh.ut.ac.ir/article_10371_fcf3e5b28453d336a3ae7a4113748df9.pdfدانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306212120040922-مقایسه عزت نفس دانشجویان دختر و رزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه علوم کشورزی و منابع طبیعی گرگان10372FAمحمد تقیخورندJournal Article19700101هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه میزان عزت نفس دانشجویان دختر و.رزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بوده است به همین منظور از روش نمونه گیری طبقه ای برای انتخاب نمونه آماری استفاده شد آنگاه برگه مشخصات فردی و سیاهه عزت نفس کوپر اسمیت به نمونه های ورزشکار به تعداد 90 نفر و غیر ورزشکار 70 نفر ارائه و بعد از تکمیل گرد آوری شد پس از جمع آوری اطلاعات مورد نظر از آمار توصیفی برای طبقه بندی داده ها در پارامتر ه ای متناسب بهره برداری و از آمار استنباطی برای آزمون فرضیه ها با به کارگیری آزمون ANOVA استفاده شد که نتایج بدین ترتیب بود بین عزت نفس دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه گرگان با اطمینان 95 در صد اختلاف معنی دار وجود داشت (P<0/05) بنی عزت نفس دانشجویان دختر رشته های ورزشی انفرادی با گروهی داشنگاه گرگان با اطمینان 95 در صد اختلاف معنی داری وجود نداشت (P>0/05) بین عزت نفس دانشجویان دختر بسکتبالیست با والیبالیست دانشگاه گرگان با اطمینان 95 در صد اختلاف) معنی داری وجود نداشت (P>0/05 بنابراین نتایج تحقیق نشان می دهد فعالیت های ورزشی توانایی ارتقای سطح عزت نفس را خواهند داشت.https://joh.ut.ac.ir/article_10372_a704507fe6f0d14c8b8b2720b84bc003.pdfدانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306212120040922-بررسی و مقایسه میزان توسعه شاخص های خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر گروه سنی 8 سال با مقیاس تورنس با تاکید بر فعالیت های حرکتی10373FAدکتر میر حسن سیدعامریJournal Article19700101The present study (limed at determining degrees of improvement in creativity factory of’ male and female school children aged 8 with an emphasis on motor activities based on Paul Torrance Scale. The investigation was one of a quasi-experimental nature carried out as a field method. The participants included a random sample of 360 students :180 students of whom (90 males and 90 females) were assigned as the experimental group and the remaining 180 were assigned as the control group with to treatment. Torrance test of Thinking, creativity in Action and Movement (TCAM) as a reliable and valid measure of creativity was applied as the data collection tool to elicite information on creativity factory in the participants. The results manifested a significant differenc between the students in the experimental and control groups in terms of the three main factors of creativity, i.e. imagination, originality and fluency. Further analysis of’ the data implied that except for the fluency facto,; there was a significant difference between the participants in the experimental and control groups in term of’ their originality and imagination based on Standard Torrance Scale.هدف این تحقیق بررسی و مقایسه میزان توسعه شاخص های خلاقیت در بین دانش آموزان گروه سنی 8 سال با مقیاس پال تورنس با تاکید بر فعالیت های حرکتی است روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی بوده و به شکل میدانی اجرا شده است نمونه آماری را 360 دانش آموز که 180 نفر در گروه تجربی 90 دانش آموز پسر و 90 دانش آموز دختر و 180 نفر بقیه به عنوان گروه کنترل و به همان تعداد گروه تجربی به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده در نظر گرفته شدند برای گردآوری اطلاعات نیز از آزمون روا و پایای خلاقیت پال تورنس TCAM برای تعیین شاخص های خلاقیت آزمودنی ها استفاده شد نتایج تحقیق نشان می دهد تفاوت معنی داری در شاخص های خلاقیت سیالی و ابتکار و تخیل بین گروه تجربی و گروه کنترل وجود دارد همچنین دیگر یافته ها نشان می دهد به غیر از شاخص سیالی( روانی ) تفاوت معنی داری بین گروه تجربی با معیار استاندارد تورنس در شاخص های ابتکار و تخیل مشاهده شدhttps://joh.ut.ac.ir/article_10373_269c4dd9763d6fc5e295ff1c39779dd0.pdfدانشکده تربيت بدني دانشگاه تهرانحرکت1563-3306212120040922-بررسی مقایسه ای عزت نفس و خود پنداره پسران ورزشکار و غیر ورزشکار دوره متوسطه نواحی آموزش و پرورش شهر اهواز و رابطه آنها با پیشرفت تحصیلی10374FAدکتر پریوشنوربخشقباد حسنپورJournal Article19700101عزت نفس و خود پنداره از جمله خصوصیات روانی و شخصیتی اند که تأثیربسزایی در بهداشت روانی افراد دارند . همچنین نشان داده شده که فعالیت بدنی با پیشرفت ویژگی های روانی ارتباط دارد . هدف از تحقیق حاضر ، مقایسه غزت نفس و خود پنداره پسران ورزشکار و غیر ورزشکار دوره متوسطه نواحی آموزش و پرورش شهر اهواز و ارتباط این متغیرها با پیشرفت تحصیلی آنها بود . تحقیق از نوع توصیفی است که به روش میدانی و با استفاده از پرسشنامه عزت نفس ناظم شیرازی ( 1376) و پرسشنامه خود پنداره راجرز ( 1961) انجام گرفت . پایانی و روایی این پرسشنامه ها موفقیت آمیز گزارش شد . معدل درسی پایان ترم دانش آموزان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد . نمونه آماری این تحقیق شامل 140 دانش آموز ورزشکار و 140 دانش آموز غیر ورزشکار آموزشگاه های متوسطه شهر اهواز بود که به روش تصادفی انتخاب شدند . نتایج تحقیق نشان داد بین عزت نفس دانش آموزان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معنی داری وجود دارد . بین خودپنداره دانش آموزان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معنی داری پیدا نشد . بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معنی داری پیدا نشد . بین عزت نفس ، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار همبستگی چندگانه وجود داشت . نتایج این تحقیق نشان داد عزت نفس ورزشکاران بیشتر از غیر ورزشکاران است و از آن می توان برای پیشرفت تحصیلی ورزشکاران استفاده کرد .https://joh.ut.ac.ir/article_10374_1ad2309307a39e3db3a9adf3f3c14d77.pdf