2024-03-29T15:46:32Z
https://joh.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3641
حرکت
1563-3306
1563-3306
1386
31
31
مقایسه تاثیر دو شیوه تمرین مقاومتی منتخب بر میزان قدرت بیشینه عضله چهار سر ران سینه ای بزرگ
قاسم
کردبچه
هدف اصلی این پژوهش، مقایسة تأثیر دو نوع تمرین مقاومتی بر میزان قدرت بیشینة عضلة چهار سرران و سینهای بزرگ است. آزمودنیها 45 دانشجوی مرد غیرورزشکار (میانگین سن= 64/0?5/18، میانگین وزن= 10 ?70 کیلوگرم و میانگین قد 7/5?173) بودند که به طور داوطلب انتخاب و به سه گروه 15 نفره همانند موسوم به مککلوی(A)، دلورم واتکینز (B) و کنترل به طور تصادفی تقسیم شدند. گروههای تمرین (A, B) هر یک برنامه ی تمرین ویژة خود را 4 روز در هفته به مدت 6 هفته اجرا کردند. نتایج تحلیلهای واریانس دلالت بر آن داشت که قدرت بیشینه در گروه های تمرین (A,B) بیشتر از گروه کنترل(C) یا بدون تمرین بود. حتی افزایش قدرت بیشینه در عضلة چهار سر ران گروه مککلوی بیشتر از گروه دلورم واتکینز بود، اما هیچ تفاوت معنیداری بین روشهای تمرین و افزایش قدرت بیشینة عضلة سینهایبزرگ وجود نداشت. آزمون فرضیههای دیگر پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری بین گروهها ی پژوهش وجود ندارد.
قدرت بیشینه
واتکینز
روش دلورم
روش مک _ کلوی
دوام قدرت
2007
08
23
https://joh.ut.ac.ir/article_18561_f84824caabb71385cf795699f2dc4dd6.pdf
حرکت
1563-3306
1563-3306
1386
31
31
تاثیر تمرینات هوازی بر ساختار و عملکرد قلب معلولین ضایعه نخاعی
بهروز ، حجت اله برجسته محبی ،
نیکبخت
در این تحقیق ساختار و عملکرد قلب ورزشکاران و غیرورزشکاران معلول ضایعة نخاعی و تأثیر یک برنامة منتخب هوازی روی 48 نفر از آنان مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفت. ورزشکاران از رشتة دو و میدانی، در مادة پرتابها، و در سطوح ملی و استانی و غیرورزشکاران از آسایشگاه معلولان و سالمندان کهریزک انتخاب شدند آزمودنیهای گروه تجربی تمرینهای منتخب هوازی را انجام دادند. این گروه سه جلسه در هفته تمرین داشتند. گروه کنترل تمرینهای خاصی انجام نمیدادند. آزمون اکوکاردیوگرافی و Spectral Doppler برای مطالعة ساختار و عملکرد قلب آزمودنیها در دو نوبت قبل از تمرین و پس از آن انجام شد. مقایسة ساختار و عملکرد قلب ورزشکاران و غیرورزشکاران معلول ضایعة نخاعی پیش از انجام برنامة تمرینی نتایج خاصی را نشان داد و در ادامة مقایسة متغیرهای مذکور پس از انجام برنامة تمرینی تغییرات قابل توجهی از نظر آماری در متغیرهای مورد مطالعه مشاهده نشد (05/0 < P ).
2007
08
23
https://joh.ut.ac.ir/article_18562_b93a0028bb0aac94f4f3fcc3f0ec3d16.pdf
حرکت
1563-3306
1563-3306
1386
31
31
وضعیت آموزش ، نیروی انسانی ، امکانات ، تاسیسات و بودجه برای ارائه دروس تربیت بدنی عمومی 1و2 در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 3 کشور از دیدگاه مدیران گروه ، مدرسان و دانشجویان
جمشید
سیارنژاد
امیر احمد
مظفری
: هدف از این تحقیق، توصیف وضعیت آموزش، نیروی انسانی (مدرسان)، امکانات و اماکن و تأسیسات و بودجه برای ارائة دروس تربیتبدنی عمومی1 و 2 در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقة 3 کشور بود. به این منظور از روش توصیفی برای انجام تحقیق استفاده شد و دادهها به روش میدانی جمعآوری گردید. نمونة آماری شامل 15 مدیر گروههای آموزشی، 121 مدرس و 2524 دانشجو (1335 دانشجوی دختر و 1189 دانشجوی پسر) بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته شامل سؤالهای باز و بسته استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد: 1. بین دیدگاه مدیران گروه، مدرسان و دانشجویان در مورد اهمیت برنامة آموزشی، هماهنگی مدرسان با اهداف آموزشی و کافی بودن یا نبودن ساعت زمان اجرای دروس تربیتبدنی عمومی و نیز نسبت تخصیص بودجة سرانه با تعداد دانشجویان، تفاوت معنیداری وجود دارد. 2. بین دیدگاه مدیران گروه، مدرسان و دانشجویان دربارة تناسب تعداد دانشجویان با امکانات و تأسیسات ورزشی و تناسب بین تعداد مدرسان با تعداد دانشجویان هر کلاس و نیز بین دیدگاه مدیران گروه و مدرسان در خصوص کیفیت آموزش نظری دروس تربیتبدنی عمومی، تفاوت معنیداری وجود ندارد.
تربیت بدنی عمومی 1و2
آموزش
نیروی انسانی
امکانات
تاسیسات و بودجه
2007
08
23
https://joh.ut.ac.ir/article_18563_a47cf88a6c1edea79049c0b740d3a96f.pdf
حرکت
1563-3306
1563-3306
1386
31
31
بررسی تاثیر دو نوع شیوه تمرینی تداومی و تناوبی بر تغییرات لپتین دانشجویان غیر ورزشکار دانشگاه تهران
توراندخت
امینیان
عباسعلی
گائینی
علی اصغر
رواسی
فرهاد
دریانوش
هدف از انجام این پژوهش تأثیر دو نوع شیوة تمرینی تناوبی و تداومی بر تغییرات لپتین دانشجویان غیرورزشکار دانشگاه تهران است. در ابتدا 45 نفر از دانشجویان غیرورزشکار با میانگین سنی8/1 ? 22 سال، وزن 06/8 ? 5/67 کیلوگرم و قد 23/7 ? 8/173 سانتیمتر بهطور تصادفی خوشهای انتخاب شدند. این افراد به سهگروه 15 نفری کنترل، تداومی و تناوبی تقسیم شدند. قبل و بعد از تمرینها از هر نفر آزمایشخون گرفته شد و میزان لپتین آنها از طریقElisa, Sandiwhich اندازهگیری شد. دورة تمرینیشامل 16 هفته و هر هفته 3 جلسه تمرین بود. برای تعیین شاخص میانگین و انحراف استاندارد از آمار توصیفی و در قسمت آمار استنباطی از آزمونt student استفادهشد. نتایج نشان داد فعالیت تناوبیتأثیر معنیداری بر تغییرات لپتین سرمآزمودنیها ندارد (46/0=p). اما فعالیت تداومی تأثیر معنیداری بر تغییرات لپتین سرم آزمودنیدارد (01/0 =p).
لپتین
تمرین های تداومی
تمرین های تناوبی
2007
08
23
https://joh.ut.ac.ir/article_18564_8df8fcb894e08546eef91a10735a0205.pdf
حرکت
1563-3306
1563-3306
1386
31
31
بررسی نقش مدیران مدارس در توسعه و تعمیم ورزش آموزشگاه های استان آذربایجان شرقی
مهدی
راسخی
: پژوهش حاضر نقش مدیران مدارس را در توسعه و تعمیم ورزش آموزشگاههای استان آذربایجان شرقی مورد بحث و بررسی قرار میدهد. به این منظور از بین همة مدیران و معلمان کلیة مقاطع تحصیلی استان آذربایجان شرقی منطقه 5 و 5 ناحیه، 361 نفر بهطور تصادفی انتخاب شدند. دادهها به وسیله پرسشنامه جمعآوری و از طریقروشهایآماری همبستگی تجزیه و تحلیلشدند. نتایجنشان داد که بین نقش مدیران(سبکرهبری، تصمیمگیری، هماهنگی، قدرت، هدایت و رهبری، برنامهریزی، سازماندهی، نظارت و کنترل، اطلاعات علمی و عملی) و توسعهو تعمیم ورزشدر مدارسابتدایی، راهنماییو متوسطه، همبستگی معنیدار و مثبتیوجود دارد و صرفاً در مورد قدرت با توجهبهمعنیدار نبودن، همبستگی دیده نشد. بنابراین مدیرانمدارس میتوانند به طور مؤثری در توسعهو تعمیم ورزش مدارس نقش داشتهباشند
مدیران مدارس
توسعه ورزش
تعمیم ورزش
مدارس ابتدایی
راهنمایی و متوسطه
2007
08
23
https://joh.ut.ac.ir/article_18565_aa4b4eb126bbcc23c9784867663b9909.pdf
حرکت
1563-3306
1563-3306
1386
31
31
بررسی تاثیر 8 هفته تمرین های هوازی بر لیپوپروتئین های خون زنان غیر ورزشکار 50-30 ساله شهر اهواز
لیلا
طاهری
هدف از این تحقیق، بررسی اثر 8 هفته تمرین هوازی بر لیپوپروتئینهای VLDL-c, HDL-c, LDL-c , کلسترول، تریگلیسیریدوRF است. از میان زنان سالم غیرورزشکار شهر اهواز 30 نفر از طریق روش نمونهگیریخوشهای انتخاب و بهطور تصادفی به 2 گروه 15 نفری تمرین و کنترل تقسیم شدند. قبل از شروع تمرینها از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد، سپس گروه تمرین به مدت 8 هفته، هفتهای 3 روز و هر روز 1 ساعت تحت تمرینهای هوازی با شدت 60 تا 70 درصد HRmax قرار گرفتند. در این مدت، گروه کنترل هیچ فعالیت بدنی خاصی نداشتند و از هر دو گروه نیز خواسته شده بود که در این مدت از خوردن غذاهای چرب خودداری کنند و بعد از 8 هفته از هر 2 گروه پسآزمون به عملآمد. سپس دادههای به دست آمده از آزمونهای دو گروه، مورد تجزیه و تحلیلآماری قرار گرفت. برای این کار از آمار توصیفی و آزمون t همبسته در سطح 5/0 استفاده شد.یافته ها نشان داد که 8 هفته تمرین هوازی با شدت 60 تا 70 درصدHRmax روی LDL-C, HDL-C, VLDL-C کلسترول و تری گلیسیرید و RFزنان غیرورزشکار 30 تا 50 سالة شهر اهواز تأثیر معنی داری داشت. به طور کلی, نتایج این تحقیق آشکار ساخت که زنان میانسال با انجام فعالیت های ورزشی می توانند عوامل خطرزای قلبی _ عروقی خود را کاهش دهند.
لیپوپروتئین
کلسترول
تری گلیسیرید
تمرین هوازی
2007
08
23
https://joh.ut.ac.ir/article_18566_a5e690da1d13ee152107af5f208f77af.pdf
حرکت
1563-3306
1563-3306
1386
31
31
بررسی تاثیر هشت هفته حرکات ایروبیک بر میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول دوره متوسطه ناحیه 2 خرم آباد
معصومه حسن
پور
علی اکبر
میرنادری
تحقیق حاضر نیز با هدف بررسی اثر 8 هفته حرکات ایروبیک بر میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی دختران دانشآموز سال اول دورة متوسطة ناحیة خرمآباد انجام شد. به این منظور 2456 نفر از دانشآموزان پرسشنامة افسردگی را تکمیل کردند و معدل ترم اول آنان نیز ثبت شد. بعد از تجزیه و تحلیل پرسشنامهها از بین 570 نفری که دارای افسردگی خفیف، متوسط و شدید بودند و از لحاظ پیشرفت تحصیلی نیز در سطح ضعیفی قرار داشتند، 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تجربی(30 = n ) و کنترل(30 = n ) تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 8 هفته, هفته ای 3 جلسه و هر جلسه 1 ساعت حرکات ایروبیک را انجام دادند بعد از پایان دوره تمرینی هر دو گروه پرسشنمه افسردگی بک را پر کردند و بعد از اتمام امتحانات ترم دوم معدل ثبت شد. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. در پایان، نتایج نشان داد پس از انجام حرکات ایروبیک به مدت 8 هفته بین میانگین افسردگیگروه تجربی و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد اما بین پیشرفت تحصیلی دو گروه تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
حرکات ایروبیک
افسردگی
پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان دختر
2007
08
23
https://joh.ut.ac.ir/article_18567_f3ba2524db7b841560524a23539898a6.pdf
حرکت
1563-3306
1563-3306
1386
31
31
اثر پیاده روی منظم بر کاهش کمردرد در سه ماهه دوم و سوم بارداری
پریسا
صداقتی
حمید آقاعلی
نژاد
ابوالفضل
ارجمند
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثر پیاده روی بر کاهش میزان کمردرد زنان باردار در سه ماهة دوم و سوم بارداری به اجرا درآمد. جامعة آماری پژوهش را کلیة خانمهای باردار مراجعهکننده به کلینیک مراقبتهای دوران بارداری منطقة 4 شهرستان قم (155 نفر) تشکیل میدادند که از بین آنها 20 نفر سه ماهة دوم و 20 نفر سه ماهة سوم بارداری به صورت در دسترس انتخاب شدند. سپس به چهار گروه تجربی 1 (شروع فعالیت ورزشی از سه ماهة دوم بارداری)، تجربی 2 (شروع فعالیت ورزشی از سه ماهة سوم بارداری)، گواه 1 (برای گروه تجربی 1) و گواه 2 (برای گروه تجربی 2) تقسیم شدند. در ابتدا و انتهای پژوهش میزان کمردرد آزمودنی با استفاده از پرسشنامة سنجش کمردرد کبک ارزیابی شد. فعالیت ورزشی دو گروه تجربی، برنامة ویژهای شامل پیاده روی با شدت 50 تا 65 درصد ضربان قلب بیشینه به مدت 2 ماه و 3 جلسه در هفته بود. زمان هر جلسه تمرین در هفتة اول 15 دقیقه بود که تا هفتة هشتم به 30 دقیقه رسید.
کمردرد
زنان باردار
پیاده روی
سه ماهه دوم و سوم بارداری
2007
08
23
https://joh.ut.ac.ir/article_18568_626ebfdbe214e789a317d00759317d02.pdf
حرکت
1563-3306
1563-3306
1386
31
31
بررسی تاثیر 12 روز بی تمرینی بر ظرفیت های هوازی ، بی هوازی و عملکرد شناگران پسر نخبه کشور
علی اصغر
رواسی
توراندخت
امینیان
بهزاد مهدی
خبازیان
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر 12 روز بیتمرینی بر ظرفیتهای هوازی، بیهوازی و عملکرد شناگران نخبةکشور است. بهاین منظور تمامی 15 شناگر پسر نخبة کشور که در اردوی آمادگی تیم ملی برای شرکت در مسابقات قهرمانی ردة سنی آسیا (سال 82) حضور داشتند، به عنوان آزمودنی در نظر گرفته شدند. کلیة آزمودنیها تحت 12 روز بیتمرینی قرار گرفتند. از آزمون 400 متر شنای زیر بیشینه و آزمون 100 متر بیشینه برای برآورد ظرفیت هوازیآزمودنیها از طریق محاسبة V4 و نیز از آزمون 100 متر بیشینه از طریق تعیین بیشینهتولید لاکتات برای برآورد ظرفیتبیهوازی آزمودنیها استفادهشد. این آزمونها به صورت پیش و پسآزمون نسبت به دورة بیتمرینی انجام شدند. روشآماری مورد استفاده در این تحقیق آزمونt همبسته بود. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که در هیچ یک از ظرفیتهای هوازی، بیهوازی و عملکرد شناگران نخبه پس از اعمال 12 روز بیتمرینی، تفاوت معنیداری وجود ندارد.
بی تمرینی
ظرفیت هوازی
ظرفیت بی هوازی
لاکتات
2007
08
23
https://joh.ut.ac.ir/article_18569_46d9bfac0c320483661a5d6896ce73fe.pdf
حرکت
1563-3306
1563-3306
1386
31
31
بررسی وضعیت آموزش بازی در مراکز خصوصی پیش دبستانی
رحیم رمضانی
نژاد
فرهاد رحمانی
نیا
مهرعلی همتی
نژاد
الهام محمودی
فرد
بازی فعال
فضا و وسایل بازی
مشارکت اجتماعی
بازی های گروهی
2007
08
23
https://joh.ut.ac.ir/article_18570_15a81bdb544d84a8143cddfcd121efdc.pdf
حرکت
1563-3306
1563-3306
1386
31
31
بررسی تاثیر تمرین بر دو نوع محیط انگیزشی ( زیاد و کم ) بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ادراکی - حرکتی
احمد رضا
موحدی
محمود
شیخ
فضل اله
باقرزاده
حسن
عشایری
رسول حمایت
طلب
هدف از انجام پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی دو نوع محیط انگیزشی تمرین بر یادگیری یک تکلیف ادراکی حرکتی (پرتاب آزاد بسکتبال) است. نمونة آماری این پژوهش شامل 37 نفر از دانشجویان پسر رشتة تربیت بدنی بود که به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول (19 نفر) در محیطی با شرایط انگیزشی و برانگیختگی بیشتر و گروه دوم (18 نفر) نیز در محیطی با شرایط انگیزش و برانگیختگی کمتر تمرین کردند. هر دو گروه تمرین های خود را در محیط های تعریف شدة انگیزشی به مدت 6 هفته, در هر هفته سه جلسه و در هر جلسه 15 کوشش انجام دادند. آزمون اکتساب بی درنگ پس از پایان دورة تمرین و آزمون یادداری ده روز بعد از آن اجرا شد. از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال به عنوان ابزار اصلی پژوهش استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر, آزمون های T مستقل و T همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو گروه آزمایشی به لحاظ اکتساب تکلیف روند رو به رشدی داشته اند و تمرین در هر دو محیط انگیزشی تأثیر معنی داری بر یادگیری تکلیف داشته است. تفاوت معنی داری بین دو گروه مورد بررسی در اکتساب و یادگیری تکلیف مشاهده نشد, اما یادگیری مهارت در شرایط محیطی پر انگیزه و با برانگیختگی زیاد از ثبات بیشتری برخوردار است و با نوسان های کمتر در اکتساب تکلیف در طول مهارت دورة یادگیری همراه است.
تمرین
انگیزش
برانگیختگی
تکلیف ادراکی حرکتی
2007
08
23
https://joh.ut.ac.ir/article_18571_57d461fafd8d4b310b744d27e55f7047.pdf
حرکت
1563-3306
1563-3306
1386
31
31
رابطه توان هوازی و توانایی تکرار فعالیت های سرعتی ( RSA ) در زنان بسکتبالیست
رعنا فیاض
میلانی
عباسعلی
گائینی
: در بسیاری از ورزشهای تیمی از جمله بسکتبال، هاکی و فوتبال توانایی تکرار فعالیتهای سرعتی با فواصل بازیافت کوتاه از شاخصهای مهم آمادگی ورزشکار محسوبمیشود. هدف این پژوهش بررسی رابطة توان هوازی و توانایی تکرار فعالیتهای سرعتی در زنان بسکتبالیست بوده است. به این منظور 30 بسکتبالیست زن عضو تیمهای برتر تهران در سال 84 انتخاب شدند. میانگین سن، قد، وزن و درصد چربی آزمودنیها به ترتیب 20 سال، 8/167 سانتیمتر، 07/60 کیلوگرم و 5/22 درصد بود. هر یک از آزمودنیها در 2 روز مجزا، حداقل به فاصلة ساعت در مرکز سنجش قابلیتهای جسمانی آکادمی ملی المپیک حاضر شدند و به ترتیب در آزمون سنجش حداکثر اکسیژن مصرفی(VO2max) و آزمون توانایی تکرار فعالیتهای سرعتی(RSA) شرکت کردند. VO2max با استفاده از پروتکل نوارگردان بروس و با دستگاه تجزیه و تحلیل گازهای تنفسی و RSA با استفاده از 12 تکرار دو 20 متری با فواصل 20 ثانیه سنجیده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و نرمافزار SPSS12 استفاده شد.
2007
08
23
https://joh.ut.ac.ir/article_18572_b49122839df60f3223b1e3e4e844049b.pdf
حرکت
1563-3306
1563-3306
1386
31
31
آگاهی پزشکان و دانشجویان گروه پزشکی درباره دوپینگ و مصرف مواد نیروزا در ورزش
زهرا
سرلک
علی
کاشی
مهدی
کارگرفرد
مریم
سرلک
آگاهی
پزشکان
دوپینگ
مواد نیروزا
2007
08
23
https://joh.ut.ac.ir/article_18573_905b1dbcb51a694ad9e7104865a6599f.pdf