TY - JOUR ID - 18571 TI - بررسی تاثیر تمرین بر دو نوع محیط انگیزشی ( زیاد و کم ) بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ادراکی - حرکتی JO - حرکت JA - JOH LA - fa SN - 1563-3306 AU - موحدی, احمد رضا AU - شیخ, محمود AU - باقرزاده, فضل اله AU - عشایری, حسن AU - طلب, رسول حمایت AD - Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 31 IS - 31 SP - EP - KW - تمرین KW - انگیزش KW - برانگیختگی KW - تکلیف ادراکی حرکتی DO - N2 - هدف از انجام پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی دو نوع محیط انگیزشی تمرین بر یادگیری یک تکلیف ادراکی حرکتی (پرتاب آزاد بسکتبال) است. نمونة آماری این پژوهش شامل 37 نفر از دانشجویان پسر رشتة تربیت بدنی بود که به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول (19 نفر) در محیطی با شرایط انگیزشی و برانگیختگی بیشتر و گروه دوم (18 نفر) نیز در محیطی با شرایط انگیزش و برانگیختگی کمتر تمرین کردند. هر دو گروه تمرین های خود را در محیط های تعریف شدة انگیزشی به مدت 6 هفته, در هر هفته سه جلسه و در هر جلسه 15 کوشش انجام دادند. آزمون اکتساب بی درنگ پس از پایان دورة تمرین و آزمون یادداری ده روز بعد از آن اجرا شد. از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال به عنوان ابزار اصلی پژوهش استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر, آزمون های T مستقل و T همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو گروه آزمایشی به لحاظ اکتساب تکلیف روند رو به رشدی داشته اند و تمرین در هر دو محیط انگیزشی تأثیر معنی داری بر یادگیری تکلیف داشته است. تفاوت معنی داری بین دو گروه مورد بررسی در اکتساب و یادگیری تکلیف مشاهده نشد, اما یادگیری مهارت در شرایط محیطی پر انگیزه و با برانگیختگی زیاد از ثبات بیشتری برخوردار است و با نوسان های کمتر در اکتساب تکلیف در طول مهارت دورة یادگیری همراه است. UR - https://joh.ut.ac.ir/article_18571.html L1 - https://joh.ut.ac.ir/article_18571_57d461fafd8d4b310b744d27e55f7047.pdf ER -