دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
36
0
2008
08
22
شیوع و علل آسیب های زانو در فوتبالیست های مرد حرفه ای ایران
FA
نادر
رهنما
rahnamanader@yahoo.com
عفت بمبئی
چی
rahnamanader@ yahoo.com
عبدالحمید
دانشجو
46857547
هدف این تحقیق, بررسی شیوع و علل آسیب هـای زانو در فوتبالیست های حرفه ای مرد کشور ایران در لیگ برتر 85-84 بود. اطلاعات مربوط به آسیب های زانو با استفاده از پرسشنامه و از طریق مصاحبه با بازیکنان آسیب دیده (میانگین 6/5 ± 23 سال, قد 54/0 ± 76/1 متر, وزن 2/6 ± 8/74 کیلوگرم) و پزشک تیم ها جمع آوری شد. نتایج تحقیق نشان داد که از بین 390 بازیکن حاضر در لیگ 43 نفر در ناحیة زانو دچار آسیب دیـدگی شدند. آسیب لیگامنت متقاطع قدامی, متداول ترین نوع آسیب بود. آسیب در پای برتر به طور معناداری بیشتر از پای غیربرتر بود (04/0 = P). همچنین آسیب در نیمة دوم و در دقایق 90-76 مسابقات به طور معناداری بیشتر از دیگر زمان هـای بازی بود (002/0 = P). آسیب های غیربرخوردای به طور معناداری از آسیب های برخوردی بیشتر بود (01/0 = P). از نتایج این پژوهش مـی تـوان نتیجه گرفت که در مردان فوتبالیست حـرفه ای ایران آسیب هـای زانو بویژه آسیب لیگامنت متقاطع قدامی به نسبت زیاد بود.
آسیب هـای بیشتر در پای برتر و بویژه در 15 دقیقة انتهایی بازی باید بیشتر مورد توجه دست اندرکاران امور پزشکی و بدنسازان تیم ها برای پیشگیری از آسیب ها قرار گیرد.
فوتبال,آسیب زانو,لیگامنت متقاطع قدامی و لیگامنت متقاطع خلفی
https://joh.ut.ac.ir/article_26961.html
https://joh.ut.ac.ir/article_26961_32edddc891e20f5bad07257ea57f00e2.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
36
0
2008
08
22
تاثیر دشواری تکلیف و دستورالعمل کانون توجه بر اجرای تکلیف تعادلی
FA
امیر
مقدم
moghadam46 @ yahoo.com
محمد کاظم واعظ
موسوی
46934613
مهدی نمازی
زاده
34555192
هدف از این پژوهش, بررسی اثر دشواری نسبی تکلیف و نوع دستورالعمل کانون توجه (پایه, درونی و بیرونی) بر اجرای تکلیف تعادلی است. نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که کانون توجه اجراکننده, به ویژه وقتی تکلیف جدید و چالش انگیز است, نقش مهمی بر اجرا و یادگیری مهارت های حرکتی دارد. در این پژوهش 48 دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد شرکت داده شد و به طور تصادفی به دو گروه تکلیف تعادلی آسان و تکلیف تعادلی دشوار تقسیم شدند. شرکت کنندگان, تکلیف متعادل ایستادن بر صفحة تعادل سنج دیجیتال را به تعداد 3 کوشش 15 ثانیه ای در شرایط بدون دستورالعمل, دستورالعمل توجه درونی و دستورالعمل توجه بیرونی اجرا کردند. نتایج نشان داد که عملکرد گروه تکلیف دشوار در شرایط توجه بیرونی به طور معنی داری بهتر از دو حالت دیگر بود, درحالی که نوع دستورالعمل کانون توجهی تفاوت معنی داری را در اجرای تکلیف تعادلی در گروه آسان ایجاد نکرد. بنابراین نتیجه می گیریم که اثربخشی کانون توجه به عنوان یک متغیر اجرا و یادگیری حرکتی به عواملی مانند دشواری تکلیف بستگی دارد.
دستورالعمل های آموزشی,کانون توجه درونی و بیرونی,دشواری تکلیف و تعادل
https://joh.ut.ac.ir/article_26962.html
https://joh.ut.ac.ir/article_26962_7f7779af2cdf60dc002be45a65bcb076.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
36
0
2008
08
22
تأثیر یک جلسه دو استقامتی تا حد واماندگی در محیط با دمای متفاوت بر پاسخ HSP72 زنان جوان فعال
FA
ولی اله دبیدی
روشن
vdabidiroshan2@yahoo.com
هدی
عبدی
69885297
امراله مصطفی
زاده
96531579
ضیاء فلاح
محمدی
45447651
عزت اله موسوی
کانی
47799693
هدف این پژوهش, بررسی تأثیر یک جلسه دو استقامتی تا حد واماندگی در محیط با دمای متفاوت بر پاسخ HSP72 در دختران جوان فعال بوده است. به این منظور, 27 دانشجوی دختر رشتة تربیت بدنی که حایز شرایط شرکت در تحقیق بودند, انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه تمرین در محیط با دمای طبیعی (NTG) , تمرین در محیط با استرس گرمایی ملایم (HTG) و گروهی که بدون انجام تمرین فقط در معرض محیط گرم قرار داشتند (HG), تقسیم شدند. پروتکل آزمون گیری شامل دویدن فزاینده تا حد واماندگی بود که با شدت 65 تا 75 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی روی نوارگردان بدون شیب اجرا شد. خونگیری در سه مرحله (پایة, میان آزمون و 30 دقیقه پس از اتمام فعالیت) و با شرایط کاملاً مشابه و پس از 12 تا 14 ساعت ناشتایی شبانه از ورید پیش بازویی انجام شد. نمونه ها به سرعت به آزمایشگاه منتقل شده و پس از سانتریفوژ و تهیة سرم, برای آنالیز متغیرهای اصلی و کنترلی تحقیق استفاده شدند. برای تعیین مقادیر HSP72 سرمی از تست ساندویچ الایزا با حساسیت زیاد و برای تعیین کراتین کیناز نیز از روش آنزیماتیک استفاده شد. داده ها با استفاده از روش آماری مناسب شامل آزمون اندازه گیری مکرر, آنالیز واریانس و T مستقل و آزمون های تعقیبیLSD و شفه در سطح
05/0 P? تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که هر یک از متغیرهای گرما, ورزش و ترکیب این دو موجب افزایش HSP72 شده و این تغییرات در مرحلة میان آزمون نسبت به سطوح پایه فقط در گروه HTG معنادار بوده است (03/0 = P). به علاوه تغییرات بین گروهی مقادیر این شاخص در حین فعالیت در گروه هایNTG و HTG نیز معنادار بوده است (02/0 = P) . براساس این یـافته هـای می توان گفت که انجام فعالیت بدنی در محیط گرم در مقایسه با محیط با دمای طبیعی به افزایش بیشتر مقادیر HSP72 منجر می شود.
استرس گرمایی,فعالیت استقامتی و زنان فعال
https://joh.ut.ac.ir/article_26963.html
https://joh.ut.ac.ir/article_26963_581b4efd68f852e1d5fe0d48606e0d96.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
36
0
2008
08
22
بررسی انگیزش شغلی دبیران تربیت بدنی بر اساس نظریة هرزبرگ
FA
حسن قره
خانی
gharehkhani 2006@yahoo.com
هاشم کوزه
چیان
18811774
محمد
احسانی
mehsaniteh@yahoo.com
این تحقیق با هدف بررسی انگیزش شغلی دبیران تربیت بدنی بر اساس نظریة هرزبرگ به روش توصیفی و به شکل میدانی انجام شد. جامعة آماری شامل تمامی دبیران تربیت بدنی مدارس متوسطة شهر تهران بود (850=N) که 268 نفر به عنوان نمونه (با میانگین سنی 40 سال, 160 مرد و 108 زن) به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة استاندارد دانت (1996) که بر اساس نظریة هرزبرگ تهیه شده (پایایی 96/0), استفاده شد برای آزمون فرضیه ها از روش های آماری t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که در سطح معنی داری 05/0 بین عوامل انگیزشی مردان و زنان اختلاف معنی داری وجود دارد, ولی بین عوامل بهداشتی آنان اختلاف معنی داری مشاهده نشد. همچنین در سطح معنی داری 01/0 بین عوامل انگیزشی با انگیزش شغلی ارتباط معنی داری یافت شد. بین عوامل بهداشتی با انگیزش شغلی نیز رابطة معنی داری دیده شد. به طور کلی می توان گفت که نتایج این تحقیق با قسمت اول نظریة هرزبرگ مبنی بر تأثیر عوامل انگیزشی در انگیزش شغلی همسو, ولی با قسمت دوم مبنی بر عدم تأثیر عوامل بهداشتی در انگیزش شغلی مغایرت دارد. شاید دلیل این مسئله اختلافات فرهنگی, اقتصادی و اجتماعی موجود بین جوامع مختلف که در تعیین عوامل انگیزشی نقش دارند, باشد.
عوامل انگیزشی,عوامل بهداشتی و انگیزش شغلی
https://joh.ut.ac.ir/article_26964.html
https://joh.ut.ac.ir/article_26964_a02f8b008743361e0ff652bd22d79c1a.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
36
0
2008
08
22
بررسی سینماتیک حرکت حمله در شمشیربازی با استفاده از روش استریوفتوگرامتری
FA
مجید قلی
پور
cholipour@sharif.ir
آرزو
تبریزی
21115274
فرزام
فرهمند
99873288
این پژوهش به منظور بررسی سینماتیک حرکت حمله در دو گروه شمشیربازان ماهر و مبتدی انجام شد. 8 شمشیرباز راست دست (اسلحه فلوره), از تیم شمشیربازی مردان دانشگاه صنعتی شریف (گرو مبتدی , میانگین سن 3/1 ± 5/21 سال) و تیم ملی شمشیربازی مردان جمهوری اسلامی ایران (گروه ماهر, میانگین سن 5/2 ± 24 سال) انتخاب و در دو روز مختلف, پس از نصب مارکر بر روی مفاصل بدن, حرکت حمله را در مقابل 3 دوربین سرعت بالای کینمتریک انجام دادند. نتایج تحقیق نشان داد که گروه ماهر در مقایسه با گروه مبتدی, از میانگین طول حملة بلندتری (17/0 ± 17/1 متر در مقایسه با 1/0± 02/1 متر) برخوردارند. در بررسی عوامل مؤثر در این باره مشاهده شد که در وضعیت آماده باش, گروه ماهر بالاتنة خود را (04/0 ± 117/0 متر) نسبت به گروه مبتدی (30/0 ± 051/0 متر) بیشتر بر روی پای جلویی متمایل می کنند. همچنین بررسی تغییرات زوایای مفصلی نشان داد که فلکشن ابتدایی زانو در گروه ماهر (با میانگین 12± 20 درجه) کمتر از گروه مبتدی (با میانگین 15± 38 درجه) , ولی اکستنشن آن در فاز میانی حرکت (با میانگین 9 ± 51 درجه) بمراتب بیشتر از گروه مبتدی (با میانگین 8± 18 درجه) است. در بررسی تغییرات زاویه ای مفصل ران در دو گروه تفاوت های مشاهده شده بجز برای وضعیت نهایی حمله اندک بود. بر خلاف نظریة رایج که گویای مقدم بودن حرکت دست مسلح و در نتیجه شمشیر بر حرکت پاست, مشاهده شد که دست و زانو در گروه ماهر به تقریب به طور همزمان به حرکت در می آیند. نتایج حاصله, علاوه بر اهمیت توجه به الگوی دقیق حرکتی مفاصل اندام تحتانی, ضرورت تقویت عضلات کوادریسپس و همسترینگ را برای دستیابی به طول حملة بلندتر مورد تاکید قرار می دهد
شمشیربازی,حرکت حمله,تصویربرداری و تحلیل سینماتیک
https://joh.ut.ac.ir/article_26965.html
https://joh.ut.ac.ir/article_26965_c112777c4a471ec4be7d80e69db452d7.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
36
0
2008
08
22
تأثیر تکلیف ثانویة حرکتی و تمرین مسدود در مقابل تمرین تصادفی و ثابت بر اکتساب و یادداری مهارت تیراندازی با اسلحه بادی و آزمون فرضیة مبسوط سازی شناختی
FA
منصور
سیاح
mansorsayyah @yahoo.com
فضل اله
باقرزاده
bagherzadeh@yahoo.com
محمود
شیخ
prosheikh@yahoo.com
الهه عرب
عامری
41491993
محمد صادق
ضیائی
12851253
این تحقیق به منظور تعیین تأثیر تکلیف ثانویة حرکتی دارت و نیز تمرین مسدود در مقابل تمرین تصادفی و ثابت و نیز آزمون فرضیة مبسوط سازی به کمک استفاده از تکلیف تیراندازی با شرکت گروه های تجربی در فواصل8, 11, 14 متر و ترکیبی از این مسافت ها به صورت تمرین تصادفی و تمرین مسدود با استفاده از 132 دانشجوی مذکور دانشگاه طی 6 روز متوالی انجام شد. در این طرح تحقیق عاملی کاملاً متقاطع 5 * 2 (5 تکلیف تیراندازی, 2 تکلیف ثانویة دارت) داده ها به کمک نرم افزار آماری – کامپیوتری SPSS:PC نسخة 14 تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل های واریانس برای تجزیه و تحلیل داده ها به کار برده شد. نتیجة تحلیل ها نشان داد که تکلیف ثانویة حرکتی تأثیر معنی داری بر اکتساب نداشت, لکن تأثیر معنی داری بر یادداری بر جای گذاشت (05/0 P<) . یافته های مذکور به عنوان تاییدی بر فرضیة مبسوط سازی تفسیر شدند.
اکتساب,یادداری,انتقال,تمرین مسدود,تمرین تصادفی,تکلیف ثانویه و فرضیة مبسوط سازی
https://joh.ut.ac.ir/article_26966.html
https://joh.ut.ac.ir/article_26966_b1124b71aacc37156371348b54198dd0.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
36
0
2008
08
22
تأثیر یک و دو جلسه تمرین ترکیبی استقامتی – مقاومتی بر توزیع مجدد زیرگروه های لکوسیتی خون مردان ورزشکار
FA
حمید
اراضی
53665937
ارسلان
دمیرچی
97451329
پروین
بابائی
85886223
هدف پژوهش حاضر, بررسی تأثیر یک و دو جلسه تمرین منتخب شامل تمرین های ترکیبی استقامتی و مقاومتی در روز بر توزیع مجدد زیرگروه های لکوسیتی بود. بدین منظور 8 نفر از دانشجویان پسر رشتة تـربـیت بـدنی دانشگاه گیلان به صورت داوطلب در پژوهش حاضر شرکت کردند. در مدت 8 روز, آزمودنی ها 3 مرحله آزمون را انجام دادند؛ مرحلة اول, استراحت در حالت پایه, مرحلة دوم انجام تمرین های ترکیبی استقامتی (45 دقیقه فعالیت هوازی با شدت 75-70 درصد ضربان قلب بیشینه (معادل 60 درصد VO2max) با استفاده از چرخ کارسنج) و مقاومتی (45 دقیقه تمرین با 6 حرکت وزنة تمرینی در 3 دورة 8 تکراری با شدت 80 درصد 1RM) به مدت 90 دقیقه در بعدازظهر و مرحلة سوم, انجام تمرین های ذکر شده در 2 نوبت صبح و بعدازظهر. برای اندازه گیری تعداد گلبـول های سفید و زیر گـروه های آن در فواصل زمانی گوناگون, در هر وهله cc 5 خون از ورید بازویی آزمو دنی ها گرفته شد و افراد پیش از اولین خونگیری, حداقل 12 ساعت ناشتا بودند. برای آزمون فرضیه های پژوهش, از آزمون T همبسته, تحلیل واریانس با انـدازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی بن فرونی استفاده شد. اختلاف میانگین ها در سطح 05/0 P? . قابل قبول بود. نتایج نشان داد در تعداد گلبول های سفید بلافاصله و 3 ساعت پس از یک جلسه تمرین تغییر معنی داری به وجود نمی آید , اما در فواصل زمانی مذکور پس از دو جلسه تمرین افزایش معنی داری مشاهده می شود (05/0 P?). همچنین بین حالت پایه و 3 ساعت پس از هر دو برنامه (یک جلسه و دو جلسه تمرین در روز) افزایش معنی داری مشاهده شد (05/0 P?). به نظر می رسد این تغییرات بیشتر ناشی از افزایش معنی دار نوتـرو فیل ها و لنفـوسیت ها در فواصل زمانی پس از یک و دو جلسه تمرین بوده, اما تعداد مونـوسیت ها و ائوزنیـوفیل ها در غالب فاصلـه هـای زمانی پس از تمرین ها تغییر معنی دارینداشته است. در نتیجه برای جلوگیری از اختلال در عملکرد سیستم ایمنی دقت نظر بیشتر در تجویز جلسات تمرینی بیش از یک نوبت در روز توصیه می شود.
تمرین های همزمان,لنفوسیت ها,مونوسیت ها,نوتروفیل و لکوسیت
https://joh.ut.ac.ir/article_26967.html
https://joh.ut.ac.ir/article_26967_afb3f8a85b5c5cf33a999640986d41ce.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
36
0
2008
08
22
بررسی موانع درون سازمانی بازاریابی مؤسسه های ورزشی ایران
FA
هاشم
آقازاده
haghazade@ut.ac.ir
مهرداد
استیری
68553349
علی
محمدی
38989284
موانع توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی به دو دستة موانع درونی و بیرونی تقسیم می شوند. با توجه به تعدد موانع و نیز اهمیت و اولویت موانع درونی, در پژوهش حاضر این دسته از موانع مورد تاکید و بررسی قرار گرفتند تا راهکارهای رفع چنین موانعی برای مؤسسه های ورزشی پیشنهاد شود. موانع درونی
مؤسسه های ورزشی در قالب موانع مربوط به مدیریت (5 مؤلفه), اهداف و راهبرد (3 مؤلفه), نظام بازاریابی (6 مؤلفه), فرهنگ سازمانی (3 مؤلفه), کارکنان (3 مؤلفه) و ساختار سازمانی (3 مؤلفه) شناسایی شدند. پس از شناسایی موانع, در مورد بازدارندگی (وضعیت موجود) موانع توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی در ایران و نیز اهمیت و اولویت این موانع, از جامعة خبرگان بازاریابی و مدیریت ورزش (شامل استادان و متخصصان بازاریابی و متخصصان و مدیران ورزشی) کشور نظرسنجی شد برای تجزیه و تحلیل داده های مربوط به تعیین وضعیت موجود موانع درونی توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی ایران از آزمون t و در رابطه با تعیین اولویت این موانع از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شد. یـافته های این پژوهش حاکی از آن است که از نظر خبرگان کلیة مؤلـفه ها به عنوان موانع بالقوة توسعة بازاریابی در مؤسسه های ورزشی کشور مورد تایید بوده, اغلب از وضعیت نامساعد و بازدارنده ای در فضای کسب و کار ایران برخوردارند و اولویت زیادی برای رفع سریع این موانع در راستای توسعة ورزش عمومی, تخصصی و قهرمانی در سطح کشور و بین المللی وجود دارد.
بازاریابی,بازاریابی ورزشی,موانع توسعة بازاریابی,موانع درونی توسعة بازاریابی مؤسسه های ورزشی
https://joh.ut.ac.ir/article_26968.html
https://joh.ut.ac.ir/article_26968_3e68c108d1714af88eb403215029d37e.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
36
0
2008
08
22
ارتباط آمادگی قلبی و عروقی , سطوح استراحتی CRP و لیپیدهای پلاسما در افراد ورزشکار و غیرورزشکار
FA
محمد
فرامرزی
69127375
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین آمادگی قلبی عروقی, سطوح استراحتیCRP و لیپیدهای پلاسما در افراد ورزشکار و غیرورزشکار است. بدین منظور 30 دانشجوی ورزشکار و 30 دانشجوی غیرورزشکار به ترتیب به عنوان گروه ورزشکار و غیرورزشکار انتخاب شدند. نمونـه های خونی در حالت ناشتا و ساعت 8 صبح برای مشخص کردن سطوح استراحتی CRP و لیپیدهای پلاسما در حالت استراحت گرفته شد. سپس از طریق آزمون 12 دقیقه ای دویدن / راه رفتن, حداکثر اکسیژن مصرفی برای تعیین آمادگی قلبی عروقی در دو گروه انجام شد. CRP پلاسما با استفاده از کیت مخصوص و به روش ایمونوتوربیدیمتریک, همچنین HDL-C, TG, LDL-C و کلسترول تام پلاسما با استفاده از کیت تخصصی شرکت پارس آزمون و دستگاه اندازه گیری خودکار, اندازه گیری شدند. نتایج این تحقیق تفاوت معنی داری را بینCRP در افراد ورزشکار (mg/dl 39/0) و غیرورزشکار ( mg/dl 33/0) نشان داد (01/0 P<). بین آمادگی قلبی عروقی و CRP پلاسما ارتباط معنی داری وجود نداشت, همچنین ارتباط منفی معنی داری بینCRP پلاسما و HDL-C کلسترول مشاهده شد (05/0 P< و 27/0 - = r). با توجه به اینکه حدود 40 درصد آزمودنی ها گروه ورزشکار از رشته های بدون توپ و برخوردی مانند کشتی, جودو, بوکس, کاراته و تکواندو بودند, احتمال دارد ورزشکارانی که در رشته های برخوردی شرکت می کنند, چون تنش مکانیکی زیاد و آسیب های ریز دائمی دارند, موجب التهاب مزمن در این ورزشکاران شود. بنابراین, احتمال دارد بالاتر بودن سطوح CRP در افراد ورزشکار ناشی از این مکانیسم باشد. در نتیجه در تفسیر سطوح CRP افراد ورزشکار باید به عوامل دیگری مانند نوع رشتة ورزشی و آسیب های ورزشی آنها هم توجه کرد.
آمادگی قلبی عروقی,فعالیت بدنی,لیپیدهای پلاسما
https://joh.ut.ac.ir/article_26969.html
https://joh.ut.ac.ir/article_26969_64785b512dba467eecb4e15608677f33.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
36
0
2008
08
22
تأثیر تمرین متغیر بر عملکرد یادداری و انتقال پاس بغل پای فوتبال
FA
داریوش
خواجوی
d-khajavi@araku.ac.ir
حسن
خلجی
54837454
محمد حسین
رضوی
82213823
وازگن
میناسیان
vazgenmin@yahoo.com
هدف این تحقیق, بررسی تأثیر سه روش تمرین متغیر بر یادگیری یک مهارت است. روش تحقیق این پژوهش, نیمه تجربی است. جامعة آماری تحقیق شامل مدارس ابتدایی شهریار کرج بود که یکصد آزمودنی به صورت در دسترس انتخاب شدند. این نمونة آماری به طور تصادفی چهار گروه 25 نفره تقسیم شدند که سه گروه برای اجرای برنامه های تمرین متغیر و یک گروه, به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. گروه های سه گانة تمرین متغیر به طور تصادفی به گـروه های «الف» , «ب» و «ج» نامگذاری شدند. به منظور تغییر شاخص ها, قطر و وزن توپ و مسافت تا هدف دستکاری شد. گروه «الف» پاس بغل را از 5 فاصله و با توپ شمارة 4, گروه «ب» از 15 فاصله و با توپ شمارة 4 و گروه «ج» از 15 فاصله و با توپ های 3 و 5 انجام دادند. هر آزمودنی در هر جلسه می توانست 60 ضربه بزند که این تکلیف شامل 12 ضربه از هر 5 فاصله بود. گروه «ب» از 15 فاصله و از هر فاصله 4 ضربه زدند. ضربـه های گروه «ج» نیز مانند گروه «ب» بود, با این تفاوت که هر 20 ضربه را با شمارة توپ یکسانی زدند. این تمرین ها در 3 روز انجام شد و پس از 48 ساعت, آزمون یادداری و انتقال انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها, آزمون پاس بغل پای مور- کریستین بود. روش آماری استفاده شده, آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی بود. حاصل تحلیل امتیازها در مرحلة یادداری نشان داد که بین عملکرد یادداری گروه «ب» و گروه گواه تفاوت معنی داری وجود ندارد (95/0 = ?). همچنین, بین عملکرد گروه های چهارگانه در آزمون انتقال تفاوت معنی داری مشاهده نشد (95/0 = ?). نتیجة کلی اینکه متغیر ساختن بیش از اندازة تمرین و نیز افزایش تعداد تکرارها, موجب افزایش بیشتر یادگیری در این مهارت نخواهد شد.
تمرین ثابت,تمرین متغیر,یادداری و انتقال
https://joh.ut.ac.ir/article_26970.html
https://joh.ut.ac.ir/article_26970_c9c5c70917de9fb5d36ff5c00d5790e3.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
36
0
2008
08
22
پیش بینی آسیب دیدگی ورزشکاران با توجه به عوامل روان شناختی
FA
روح اله حق
شناس
rhaghshenas2004@ yahoo.com
محمد
مرندی
35578988
حسین
مولوی
67881876
خلیل خیام
باشی
81536214
هدف از این پژوهش, مقایسة عوامل روانی ورزشکاران آسیب دیده و غیر آسیب دیده و پیش بینی ورزشکارانی که در معرض خطر آسیب دیدگی قرار دارند, با توجه به عوامل روان شناختی است. از میان دانشجویان پسر ورزشکار در سال 1384, 169 دانشجوی شرکت کننده در مسابقات دو و میدانی با میانگین سنی 7/3 ± 7/22 سال, به صورت نمونة در دسترس انتخاب و بر اساس نتایج پرسشنامة آسیب, آزمودنی ها به دو گروه ورزشکاران آسیب دیده (75 نفر) و غیر آسیب دیده (94 نفر) تقسیم شدند. در این تحقیق از برگة مشخصات فردی, پرسشنامة اضطراب حالتی رقابتی -2 (CSAI-2) رینر و مارتنز, پرسشنامة 34 سؤالی آیزنک, مصاحبه و پرسشنامة محقق ساختة آسیب های ورزشی, قبل از انجام مسابقات دو و میدانی استفاده و در مورد گروه های نمونه اجرا شد. همچنین از روش آماری تحلیل واریانس یکطرفه برای بررسی تفاوت های بین دو گروه, و از روش تحلیل تمایزات برای پیش بینی احتمالی آسیب دیدگی ورزشکاران استفاده شد. به طور کلی نتایج این تحقیق بین ویژگی های روان شناختی دو گروه, تفاوت نشان می دهد (01/0P<). همچنین تحلیل تمایزات نشان داد ورزشکارانی که از پرسشنامة این تحقیق نمرة 83 به بالا را کسب کنند, مستعد آسیب هستند و در آینده بیشتر احتمال دارد دچار آسیب دیدگی شوند. در نهایت محققان بر این باورند که با بررسی ویژگی های شخصیتی و عوامل روان شناختی می توان احتمالاً ورزشکارانی را که در معرض خطر آسیب دیدگی قرار دارند, شناسایی کرد و راهکارهای مناسب را به منظور پیشگیری از آسیب دیدگی به کار برد
آسیب دیدگی,عوامل روان شناختی و ورزشکار آسیب دیده
https://joh.ut.ac.ir/article_26971.html
https://joh.ut.ac.ir/article_26971_c8cff6b865040bfd65c591c5e7c33f22.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
36
0
2008
08
22
تبیین جامع وضعیت ساختاری و فرایندی
FA
محمد حسین
رضوی
82213823
سعید
صداقتی
52292161
محسن
بلوریان
85825541
نتایج پـژوهش های انجام شده مؤید این واقعیت است که ساعات درس تـربیت بدنی به تنهایی نمی تواند برای دستیابی به اهداف عالیة تـربیت بدنی و ورزش مدارس مؤثر واقع شود. ازاین رو مسئولان باید از راهکارهای دیگری برای تحقق این امر استفاده کنند. یکی از این روش ها, تقویت و توسعة کانون های ورزشی است, ازاین رو هدف این پژوهش, تبیین جامع وضعیت کانـون های ورزشی دانش آموزی ایران از نظر اهداف, ساختار و فرایند فعـالیت ها و مقایسة آن با برخی کشورهای منتخب است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و زمینه یـابی است و به شکل میدانی انجام گرفته و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های محقق ساخته ویژة مدیران, مربیان و دانـش آموزان عضو کانون استفاده شده است. برای توزیع پرسشنامه ها به صورت تصادفی خـوشه ای از کل کشور, 9 استان انتخاب شدند. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة مدیران (2258 نفر) و مربیان (12542 نفر) زن و مرد و دانـش آموزان دختر و پسر عضو کانـون های سراسر کشور (411855 نفر) در سال تحصیلی 84-1383 است. نتایج این پژوهش نشان داد, آگاهی مدیران کانـون های ورزشی از دانش عمومی و اصول مدیریت, تناسب حق الزحمة مربیان کانون ها با فعالیت های آنان, مناسب بودن فضای ورزشی مدارس برای انجام فعالیت کانـون های ورزشی ویژه مدارس در حد متوسط است. بین نظرهای مدیران و مربیان در خصوص وسایل لازم برای آموزش رشته های ورزشی در کانون, استفادة مربیان از طرح درس مدون برای آموزش رشتة ورزشی, نظارت مدیران بر نحوة فعالیت آموزشی مربیان, همکاری مسئولان تـربیت بدنی برای تهیة وسایل و تجهیزات ورزشی, وجود وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای انجام فعالیت کانـون های ورزشی ویژة مدارس تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0 < ?).
https://joh.ut.ac.ir/article_26972.html
https://joh.ut.ac.ir/article_26972_07acf3a25ddf19f93ec3c18f80ca3001.pdf