دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
34
34
2008
02
20
تعیین آستانة بیهوازی از راه کنترل شاخص درصد SPO2 و تغییرات پارامترهای گازی در مردان فعال
FA
رضا
قراخانلو
ghara_re@modares.ac.ir
روح اله
نیکویی
72774629
مرتضی بهرامی
نژاد
56469216
علی
خازنی
57632343
هدف از پژوهش حاضر، تعیین آستانة بیهوازی به وسیلة کنترل تغییرات شاخص درصد SPO2 (درصد اشباع هموگلوبین از اکسیژن) و مقایسة سه روش متداول در برآورد آستانه بیهوازی به وسیلة پارامترهای گازی بود. 15 مرد فعال، داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و در سه جلسة مجزا با حداقل فاصلة زمانی 48 ساعت سه آزمون فزاینده را انجام دادند. آستانة بیهوازی در آزمون تجزیه و تحلیل گازهای تنفسی با روشهای درصد SPO2، کنترل معادل تهویهای اکسیژن، RER و V-Slope و در آزمون مرجع براساس تجمع لاکتات خون تعیین شد. در خلال انجام آزمونها، گازهای تنفسی به طور نفس به نفس، ضربان قلب هر پنج ثانیه یک بار به طور دستی, مقدار لاکتات خون هر سه دقیقه یک بار و درصد SPO2 هر ده ثانیه یک بار اندازهگیری شد. همبستگی بین متغیرهای معادل با آستانة (ضربان قلب و سرعت دویدن) برآورد شده به وسیلة روشهای SPO2%، کنترل معادل تهویهای اکسیژن، RER و V-Slope با آزمون مرجع به وسیلة ضریب همبستگی پیرسون محاسبه و برای تعیین توانایی پیشبینی از آنالیز رگرسیون استفاده شد. تعیین اختلاف بین متغیرها نیز به وسیلة آزمون t زوجی انجام گرفت. همبستگی معنیدار بین آستانة RER و آستانه لاکتات (1/0 P< ، 784/0 = R)، آستانة VE/Vo2 و آستانة لاکتات (1/0P<،731/0 = R)، آستانةV-slope و آستانة لاکتات (05/0P< و 59/0 = R), آستانة SPO2% و آستانة لاکتات (5/0 P<،61 = R)، به دست آمد. بررسی ها نشان داد که میتوان از تغییرات شاخص SPO2% برای تعیین آستانة بیهوازی استفاده کرد. همچنین برآورد آستانة بیهوازی براساس نسبت تبادل تنفسی بیشترین همسبتگی با برآورد آستانه براساس لاکتات خون را دارد . در این پژوهش بهترین روش در برآورد آستانة بیهوازی استفاده از پارامترهای گازی است.
آستانة تنفسی,آستانة لاکتات,درصد SPO2
https://joh.ut.ac.ir/article_19098.html
https://joh.ut.ac.ir/article_19098_b44147ad6f6afa325d8ff3d9789a61e6.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
34
34
2008
02
20
شناسایی موانع زیربنایی ایجاد سازمانهای یادگیرنده در نهادهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران
FA
علیرضا
الهی
alirezaelahi@yahoo.com
مجید
وصالی
52287177
زهرا پورآقایی
اردکانی
85314121
نظریة سازمانهای یادگیرنده، نظریة جدید مدیریتی است که توسط «پیترسنج» ارائه شده است. وی معتقد است در دنیای کنونی که دنیایی پیچیده است و با تغییرات سریع، سازمانها در صورتی میتوانند خود را با محیط وفق دهند که با همان سرعت ایجاد تغییرات، به یادگیری بپردازند و به سازمان یادگیرنده تبدیل شوند. راهکارهای ایجاد سازمانهای یادگیرنده را میتوان در شناسایی و رفع موانع ایجاد آنها جستوجو کرد. به این منظور در مطالعة حاضر، برای شناسایی موانع زیربنایی ایجاد سازمانهای یادگیرنده در نهادهای ورزشی کشور با استفاده از پرسشنامة موانع یادگیری سازمانی به جمعآوری نظرهای مدیران عالی ورزش کشور پرداخته شد. یافتههای مطالعه بیانگر آن بود که مهمترین موانع ایجاد سازمانهای یادگیرنده در نهادهای ورزشی کشور به ترتیب اولویت عبارتند از: تفکر غیرسیستمی در سازمان، عدم ثبات مدیریتی، پذیرش تدریجی مشکلات و تهدیدات، عدم آرمان مشترک بین اعضا و ارج ننهادن به افراد خلاق و نوآور.
یادگیری سازمانی,ورزش و تغییرات محیطی
https://joh.ut.ac.ir/article_19099.html
https://joh.ut.ac.ir/article_19099_ad7633b62bc2b5b75979776b6c00ed4b.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
34
34
2008
02
20
تأثیر بازیهای بومی و محلی بر رشد مهارتهای جابهجایی پسران 7 تا 9 ساله
FA
حکیمه
اکبری
hakime012@gmail.com
حسن
خلجی
54837454
محسن شفیع
زاده
32578966
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر بازیهای بومی _ محلی به عنوان تجربههای حرکتی بر رشد مهارتهای جابهجایی در پسران 7 تا 9 ساله بود. به این منظور 40 نفر به صورت تصادفی از بین نمونههای همگن شده با پرسشنامة ویژگیهای فردی انتخاب شدند. پس از انجام پیشآزمون مهارتهای جابهجایی با TGMD-2، آزمودنیها به دو گروه بازیهای بومی _ محلی و فعالیتهای معمول، همتاسازی شدند. سپس به مدت 24 جلسه بازیهای بومی و محلی اجرا شد. بعد از 12 جلسه و 24 جلسه از هر دو گروه آزمون میانی و پسآزمون به عمل آمد. نتایج تحقیق نشان داد که بازیهای بومی – محلی نسبت به فعالیتهای معمول با (05/0 P<) تأثیر بیشتری بر رشد مهارتهای جابه جایی دارند و فعالیتهای معمول نیز بر رشد مهارتهای جابهجایی تأثیر داشت ولی تأثیر آنها بر رشد مهارتهای جابه جایی معنیدار نبود. نتیجه اینکه بازیهای بومی – محلی میتواند برنامههای مناسب برای رشد مهارتهای جابهجایی باشد.
رشد حرکتی,مهارتهای حرکتی بنیادی,مهارتهای جابه جایی,رشد حرکتی عمده, بازی های بومی و محلی
https://joh.ut.ac.ir/article_19100.html
https://joh.ut.ac.ir/article_19100_aeb868cc132733dfb2b996f8a506c96c.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
34
34
2008
02
20
تأثیر تمرینهای هوازی بر شاخصهای التهابی خطر بیماریهای قلبی عروقی در مردان چاق
FA
محمد رضا حامدی
نیا
mrhamedinai@sttu.ac.ir
امیر حسین
حقیقی
92139371
علی اصغر
رواسی
aaravasi@yahoo.com
هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر تمرینهای هوازی بر شاخصهای التهابی خطر بیماری قلبی عروقی در مردان چاق است. به همین منظور 24 نفر (16 مرد چاق و 8 مرد لاغر) با دامنة سنی 48 – 35 سال به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. مردان چاق به صورت تصادفی در دو گروه تمرین هوازی و گروه کنترل قرار گرفتند. گروه سوم هم مردان لاغر بودند. از همة آزمودنیها در حالت ناشتایی خونگیری (5 سیسی) به عمل آمد. گروه آزمایش 13 هفته هر هفته 3 جلسه تمرینهای هوازی داشتند. برنامة تمرینهای هوازی شامل دویدن در سالن با شدت 85 – 75 درصد حداکثر ضربان قلب بود. نتایج نشان داد تمرینهای هوازی سبب کاهش معنیدار WBC و CRP در مردان چاق میشود (05/0 = ?). همچنین مشخص شد در حالت پایه غلظتهای سرمی WBC و CRP در مردان چاق به طور معنیداری بیشتر از مردان لاغر است. میتوان گفت انجام تمرینهای هوازی سبب کاهش شاخصهای التهابی و احتمالاٌ کاهش خطر حوادث قلبی عروقی بعدی در مردان چاق میشود.
تمرین هوازی,التهاب و چاقی
https://joh.ut.ac.ir/article_19101.html
https://joh.ut.ac.ir/article_19101_407846eaec59030b9c4bb53aa70d9d5a.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
34
34
2008
02
20
بررسی عوامل مؤثر بر افزایش بهرهوری سازمانهای ورزشی شهر اصفهان
FA
مسعود نادریان
جهرمی
m.naderian2@sprt.ui.ac.ir
احسان امیر
حسینی
93119581
محمد سلطان
حسینی
42973251
امروزه ارتقای سطح بهرهوری در ورزش یکی از مهمترین رسالتهای مدیران ورزشی محسوب میشود. هدف از پژوهش حاضر، تعیین عوامل مهم و اساسی بهرهوری در سازمانهای ورزشی از دیدگاه مدیران است. به این منظور عوامل مؤثر در بهرهوری سازمانهای ورزشی با استفاده از عوامل درونسازمانی و برونسازمانی بررسی شد. تحقیق از نوع توصیفی _ تحلیلی و از شاخة تحقیقات میدانی بود. ابزار تحقیق، پرسشنامة محققساخته شامل 39 پرسش بود که در هشت حیطه طراحی شد. پس از تعیین روایی و نیز تأیید پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (83/0 = ?)، در بین گروه نمونه شامل 69 نفر از مدیران سازمانها، هیأتها و انجمنهای ورزشی شهر اصفهان توزیع و سپس دادهها گردآوری شد. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) برای اولویتبندی عوامل مؤثر بر بهرهوری و از آزمون فریدمن برای مقایسة میانگینها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد عوامل درونسازمانی بیشتر از عوامل برونسازمانی در ارتقای سطح بهرهوری سازمانهای ورزشی نقش دارند (0001/0 = P، 91/5 = F). همچنین نتایج نشان داد هدفگذاری برای برنامههای ورزشی، آموزش نیروهای انسانی و اصلاح ساختارهای سازمانی بیشترین تأثیر را در بهرهوری سازمانهای ورزشی دارد.
بهرهوری,سازمانهای ورزشی,عوامل درونسازمانی,عوامل برونسازمانی
https://joh.ut.ac.ir/article_19102.html
https://joh.ut.ac.ir/article_19102_08795adfe50f0005625c02bd9ab6765d.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
34
34
2008
02
20
مقایسة نیمرخ مهارتهای روانی کشتیگیران تیمهای ملی جوانان و بزرگسالان در دو رشتة آزاد و فرنگی
FA
بهمن
میرزایی
bmirzaei2000@yahoo.com
فرهاد رحمانی
نیا
87545247
فرشاد
بردار
92785412
هدف از مطالعة حاضر، مقایسة نیمرخ مهارتهای روانی کشتیگیران تیمهای ملی جوانان و بزرگسالان در دو رشتة آزاد و فرنگی بود. به این منظور 285 نفر از کشتیگیران تیم ملی (جوانان آزاد 70 = n، جوانان فرنگی 71 = n، بزرگسالان آزاد 73 = n، بزرگسالان فرنگی 71 = n) که طی یک سال گذشته به اردوهای تمرینی برای شرکت در مسابقات آسیایی، جهانی، المپیک و تورنمنتهای معتبر بینالمللی دعوت شده بودند، به طور غیرتصادفی و هدفدار در چهار گروه بررسی شدند. برای بررسی نیمرخ مهارتهای روانی کشتیگیران از پرسشنامة SASI Psych استفاده شد. پس از تعیین شاخصهای آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف استاندارد و هنجار درصدی، با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) شش مهارت روانی کشتیگیران در چهار گروه مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج آزمون نشان داد که در چهار مهارت روانی انگیزش، تمرکز، اعتماد به نفس و هدفچینی اختلاف معنیداری در بین آزمودنیهای چهار گروه وجود ندارد (01/0 P<) و اختلاف مشاهده شده در دو عامل کنترل روانی و تصویرسازی ذهنی (01/0 P<و 5/3 = F) معنیدار بود.
کشتیگیران نخبه, مهارتهای روانی
https://joh.ut.ac.ir/article_19103.html
https://joh.ut.ac.ir/article_19103_f03faf45958911e7d27b3d5ecda3d550.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
34
34
2008
02
20
رابطه بین استفاده از تصاویر ورزشی در تبلیغات و رفتار مصرفی تماشاچیان مسابقات ورزشی
FA
نصراله
سجادی
n.sajjadi@ut.ac.ir
علیرضا
امیدی
a-omidi20@yahoo.com
قاسم
زارع
33586228
تحقیق حاضر به بررسی رابطه استفاده از تصاویر ورزشی در تبلیغات و رفتار مصرف کننده به انجام رسید. جامعه تحقیق مورد نظر، تماشاگران مسابقات ورزشی شهر تهران بودند. نمونه آماری از طریق نمونهگیری چند مرحلهای به دست آمد. به این منظور تعداد 300 نفر در این تحقیق شرکت داشتند. روش تحقیق حاضر از نوع مطالعات توصیفی – همبستگی و روش جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه صورت گرفت. به این منظور، از پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه علمدارلو (1377) با تجدید نظر متخصصان در این تحقیق استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از تصاویر ورزشی نسبت به تصاویر غیرورزشی به طور معنیداری با رفتار مصرف کننده ارتباط دارد. در حقیقت عامل مهمی در فرایند خرید مصرف کننده محسوب میشود. نتیجه ارتباط بین عوامل فردی رفتار مصرف کننده و استفاده از تصاویر ورزشی نشان داد که استفاده از تصاویر ورزشی با رفتار مصرفی افراد با تحصیلات بالا و پردرآمد ارتباط معنیداری دارد. باتوجه به نتایج این تحقیق و مطابقت آن با فواید عینی به دست آمده از استفاده از تصاویر ورزشی در شرکتهای بزرگ و به طبع آن کسب درآمدهای بالا از این طریق میتوان راهکارهای مناسبی به بازاریابان فعال شرکتهای داخلی جهت تبلیغ از طریق ورزش و افتخارات ورزشی برای اثربخشی بیشتر با صرفه هزینههای کمتر ارائه داد.
تبلیغات,رفتار مصرف کننده,تصاویر ورزشی
https://joh.ut.ac.ir/article_19104.html
https://joh.ut.ac.ir/article_19104_2b614b18ce6aea0229a4711fc4fa0de9.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
34
34
2008
02
20
تأثیر نوع تمرین و استروژن بر CRP و برخی از عوامل خطرزای قلبی عروقی در زنان مسن
FA
محسن
ثالثی
mhsnsls@gmail.com
توراندخت
امینیان
53188917
عباسعلی
گائینی
agaeini@yahoo.com
محمدرضا
کردی
mrkordi@ut.ac.ir
هدف از این پژوهش، مطالعة اثر نوع تمرین و استروژن بر یکی از شاخصهای التهابی پیشگوییکنندة بیماری قلبی عروقی (پروتئین واکنشدهندة C) و برخی دیگر از عوامل خطرزا (چربیها و لیپوپروتئینهای سرم) در زنان مسن بود. به همین منظور از میان داوطلبان شرکت در این تحقیق 71 فرد واجد شرایط انتخاب شدند. از این بین، 11 نفر از کسانی که استروژن مصرف میکردند برای گروه استروژن جدا شدند و بقیه به صورت تصادفی به سه گروه تمرینی (پیادهروی، حرکت در آب و تمرین با وزنه) (هر گروه 16 نفر) و یک گروه کنترل (12 نفر) تقسیم شدند. چهار روز قبل از شروع مراحل اجرایی آزمون، اندازهگیریهای آنتروپومتریک و فیزیولوژیکی از کلیة گروهها انجام شد و روز قبل از شروع برنامه از آزمودنیها به صورت ناشتا (حداقل 12 ساعت) خونگیری به عمل آمد. سه گروه تمرینی به مدت دو ماه در روزها و ساعتهای مشابه زیر نظر مربی با شدت و مدت معین تمرینهای خود را انجام میدادند. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از روش آماری آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد مقدار CRP در پیش و پس آزمون سه گروه تمرینی کاهش داشت که این کاهش معنیدار نبود. لیکن نتایج مقادیر چربیها و لیپوپروتئینها حاکی از تغییرات معنیدار در VLDL , LDL TG, TC,در گروههای تمرینی بود. در مجموع میتوان گفت فعالیت ورزشی میتواند تأثیرات مثبت بر عوامل خطرزای قلبی عروقی زنان مسن ایجاد کند.
پروتئین واکنش دهنده C,استروژن,عوامل خطرزای قلبی عروقی,نوع تمرین
https://joh.ut.ac.ir/article_19105.html
https://joh.ut.ac.ir/article_19105_c3bd5aaf91a6924d15fd65327c455ee9.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
34
34
2008
02
20
اثر شیوههای مختلف تمرین ذهنی بر زمان واکنش زنجیرهای
FA
داود
حومینیان
davoodhomanian@gmail.com
محمود
شیخ
prosheikh@yahoo.com
فضل اله
باقرزاده
bagherzadeh@yahoo.com
نیکو
خسروی
34782484
جمال
فاضل
87125937
پژوهش حاضر برای بررسی اثر شیوههای مختلف تمرین ذهنی بر زمان واکنش زنجیرهای دانشجویان انجام شد. به همین منظور 60 آزمودنی با دامنة سنی 19 تا 26 سال به صورت تصادفی به 5 گروه 12 نفری همگن شامل گروههای تمرین ذهنی، تمرین بدنی (تمرین ذهنی + تمرین بدنی)، (تمرین بدنی + تمرین ذهنی) و گروه کنترل تقسیم شدند. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی بود. گروهها غیر از گروه کنترل تمرینها را 20 جلسه، هر جلسه 20 بلوک 36 تکرار انجام دادند. برنامة تمرینی گروه بدنی به صورت بدنی و گروه ذهنی به صورت ذهنی اجرا شد. برنامه تمرینی گروه ترکیب (ذهنی + بدنی) نخست به صورت ذهنی و سپس به صورت بدنی و گروه ترکیب (بدنی + ذهنی) ابتدا بدنی و سپس ذهنی اجرا شد. گروه کنترل نیز بدون فعالیت در آزمایشگاه حضور داشتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری کلموگروف – اسمیرنوف، آزمون زوجها، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تمرین ذهنی و بدنی هر کدام به صورت مجزا بر کاهش زمان واکنش زنجیرهای اثر معنیداری دارند که در گروه بدنی این کاهش بارزتر بود. همچنین در گروه ترکیب، اثر معنیداری بر زمان واکنش زنجیرهای مشاهده شد که کاهش زمان واکنش در گروه (ذهنی + بدنی) بیشتر بود.
تمرین ذهنی,تمرین بدنی,توالی تکراری و زمان واکنش زنجیرهای
https://joh.ut.ac.ir/article_19106.html
https://joh.ut.ac.ir/article_19106_66c827ddf445a3a5949d453e290231c8.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
34
34
2008
02
20
مقایسة مشکلات مدیریت کلاسهای تربیت بدنی در مدارس محروم و برخوردار از امکانات ورزشی
FA
رحیم رمضانی
نژاد
69145696
مهر علی همتی
نژاد
23795198
اسماعیل
ذبیحی
29598882
هدف از این تحقیق، مقایسة مشکلات مدیریت کلاسهای تربیت بدنی (مشکلات مربوط به رفتار دانشآموزان و سایر عوامل آموزشی) در مدارس محروم و برخوردار از امکانات ورزشی است. این تحقیق از نوع توصیفی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای بود که از مقالة (Mc Cormack, 1997) با اعتبار 87 درصد استخراج و ترجمه شد. ضریب پایایی این پرسشنامه با تغییراتی اندک، در یک مطالعه راهنما روی 50 نفر از معلمان، با روش آلفا، کرونباخ 86 درصد به دست آمد. جامعة آماری تحقیق 141 معلم تربیت بدنی مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر رشت بودند که 108 نفر (59/76 درصد) در تحقیق شرکت کردند و پرسشنامهها را به طور کامل بازگرداندند. در تجزیه و تحلیل استنباطی اطلاعات از برنامة رایانهای SPSS و آزمون t مستقل، F و آزمون تعقیبی شفه در سطح معنیداری (05/0? P) استفاده شد. نتایج نشان داد که مشکلات مربوط به رفتار دانشآموزان در مدارس به ترتیب بینظمی، پرخاشگری و عدم انگیزه (تنبلی) است و این مشکلات در مدارس محروم کمتر از مدارس برخوردار از امکانات ورزشی است. از بین مشکلات مربوط به سایر عوامل آموزشی، عامل امکانات و معلم بالاترین اولویت را داشت. مشکلات مربوط به تأثیر سایر عوامل آموزشی از دیدگاه معلمان با سابقة زیر 10 سال بیشتر از معلمان با سابقة 20 – 11 سال و بالای 20 سال بود. در ضمن از دیدگاه معلمان زن، مشکلات رفتاری در مدارس دخترانه بیشتر از مدارس پسرانه است. باتوجه به نقش عامل امکانات از دیدگاه معلمان و شیوع مشکلات رفتاری دانشآموزان ، این موضوع به تحقیقات بیشتری برای بررسی روشهای کلاسداری نیاز دارد.
راهبردهای مدیریت کلاس, مشکلات رفتاری و امکانات ورزشی
https://joh.ut.ac.ir/article_19107.html
https://joh.ut.ac.ir/article_19107_c5059bbebfe8f132fdaeb5d1b5d42317.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
34
34
2008
02
20
اثر تمرینهای ترکیبی در پیشگیری، کنترل و کاهش عوامل خطرزای قلبی - عروقی
FA
مهدی
مقرنسی
17381822
عباسعلی
گائینی
agaeini@yahoo.com
محسن
غفرانی
79135234
هدف این پژوهش، بررسی اثر تمرینهای ترکیبی در پیشگیری، کنترل و کاهش عوامل خطرزای قلبی – عروقی دانشجویان پسر دانشگاه سیستان و بلوچستان بود, به این منظور 26 دانشجوی داوطلب 19 تا 22 ساله که در تمرینهای ورزشی فوق برنامة دانشگاه سیستان و بلوچستان شرکت میکردند، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. نخست آزمودنیها پرسشنامة اندازهگیری سطح فعالیت بدنی بک را تکمیل کردند, متغیرهای قد، وزن، ضربان قلب استراحتی، عوامل خطرزای قلبی - عروقی شامل کلسترول تام (TC)، تری گلیسیرید (TG)، لیپوپروتئین کم چگال (LDL-C)، لیپوپروتئین پرچگال (HDL-C) و عامل خطر RF=TC: HDL-C در همة آزمودنیها اندازهگیری شد. سپس گروه تجربی به مدت 13 هفته تحت برنامة تمرین های ترکیبی مشتمل بر تمرینهای تناوی هوازی، مقاومتی و حرکات نرمشی نشاطآور قرار گرفتند و در پایان، اندازه گیریهای مذکور در دو گروه تکرار شد. برای مقایسة دو گروه کنترل و تجربی از آمار توصیفی و آزمون t وابسته و t مستقل در سطح 05/0? ? استفاده شد. یافتهها بین مقادیر TG (042/0 = P)، HDL-C (019/0 = P) و RF (001/0 = P) گروه تجربی و کنترل تفاوت معنیدار نشان داد و در بقیة موارد تفاوت ها از نظر آماری معنی دار نبود. به طور کلی نتایج نشان داد که بر اثر 13 هفته تمرینهای ترکیبی در برخی از عوامل خطرزای قلبی - عروقی کاهش معنی داری حاصل می شود. این موضوع نشان میدهد تمرینهای ترکیبی با ایجاد خستگی کمتر و جذابیت و تنوع بیشتر میتواند همانند تمرینهای تداومی هوازی در پیشگیری، درمان و کاهش برخی عوامل خطرزای قلبی - عروقی مؤثر واقع شود و این شیوة تمرینی میتواند جایگزین تمرینهای خسته کنندة تداومی هوازی شود.
تمرین های بدنی,عروقی,تمرین های ترکیبی,لیپوپروتئین های خون,بیماری های قلبی
https://joh.ut.ac.ir/article_19108.html
https://joh.ut.ac.ir/article_19108_937f8abd1ea941125e7b0cc81c5c65ed.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
34
34
2008
02
20
بررسی و مقایسة نظرهای معلمان و مسئولان تربیت بدنی پیرامون اثربخشی مسابقات علمی _ تخصصی
FA
مهر علی همتی
نژاد
23795198
طاهر
افشارنژاد
18529498
زهرا
میرزازاده
88633227
مسابقات علمی _ تخصصی معلمان تربیت بدنی، یکی از روشهای آموزشی و انگیزشی ضمن خدمت است که هرساله در سه مرحله برگزار می شود. این مسابقات شامل سه آزمون علمی، مهارتی و آمادگی جسمانی است. هدف تحقیق حاضر، بررسی و مقایسة دیدگاه معلمان و مسئولان تربیت بدنی پیرامون اثربخشی مسابقات علمی _ تخصصی است. به این منظور، 290 نفر (260 معلم تربیت بدنی و 30 مسئول تربیت بدنی) از معلمان و مسئولان تربیت بدنی استان گیلان براساس جدول مورگان به طور تصادفی به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محقق ساخته استفاده شد. اعتبار آن قبلاً به روش آلفای کرونباخ بیشتر از 0/9 محاسبه شده بود. داده ها با استفاده از آزمونهای کولموگروف – اسمیرنوف یک گروهی و – U من ویتنی در سطح معنی داری 05/0 P? تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیلها نشان داد که از نظر معلمان و مسئولان تربیت بدنی، شرکت در مسابقات بر ویژگیهای شغلی، نحوة گذران اوقات فراغت و نحوة انجام وظایف شغلی معلمان تأثیر معنیداری دارد. در مورد تأثیر شرکت در این مسابقات بر متغیرهای شغلی بین دیدگاههای معلمان و مسئولان تربیت بدنی فقط در مورد متغیر توانایی و نحوة انجام وظایف شغلی تفاوت معنیداری وجود دارد. در پایان نتیجهگیری می شود که از دیدگاه معلمان و مسئولان تربیت بدنی، مسابقات علمی _ تخصصی میتواند بر متغیرهای شغلی معلمان مؤثر باشد اما بر عملکرد آنها تأثیر چندانی ندارد
https://joh.ut.ac.ir/article_19109.html
https://joh.ut.ac.ir/article_19109_9a50d3ffb3fa6366cd66a1ba5886e9c7.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
34
34
2008
02
20
بررسی تأثیر شیوة زندگی بر وضعیت قامت دانشجویان دانشگاه الزهرا (س)
FA
پروانه
نظرعلی
parvanehnazarali@yahoo.com
آمنه
رضوی
amenehrazavi@hotmai.lcom
سارا
کشکر
48385642
هدف این مقاله, توصیف شیوة زندگی و وضعیت قامت دانشجویان دانشگاه الزهرا و ارتباط آنها با یکدیگر بود. بدین منظور تمام دانشجویان (261 زن) دانشگاه الزهرا که در نیمسال دوم تحصیلی 83-1382 واحد تربیت بدنی (1) را
می گذراندند, به صورت هدفمند انتخاب شدند. بنابراین جامعة آماری منطبق بر نمونة آماری بود. پرسشنامة محقق ساخته شیوة زندگی توسط شرکت کنندگان تکمیل و وضعیت بدنی دانشجویان تحت آزمون استاندارد نیویورک از طریق دستگاه اسپاندیلومتر و صفحة شطرنجی بررسی شد. در تجزیه و تحلیل داده ها, از آزمون خی دو استفاده شد. نتایج نشان داد نزدیک به نیمی از آزمودنی ها کیف خود را با شانة راست بدن حمل می کنند و وزن کیف بیش از نیمی از آنها متوسط بود. بیشتر دانشجویان در هیج فعالیت بدنی شرکت نداشتند و حدود 30 درصد آنها از کفش های ورزشی استفاده می کردند. حدود نیمی از آنها کمردرد, درد عضلات پشت, سرشانه و گردن داشتند. بیش از نیمی از آنها هنگام استراحت به صورت چهارزانو می نشستند. بیشتر آنها دارای افت شانه در سمت راست بودند. بین وضعیت نشستن دانشجویان به هنگام مطالعه با پای پرانتزی, نحوة حمل کیف با افت شانه, وضعیت خوابیدن با پشت گود و گرد, نوع کفش با شست کج و همچنین بین ورزش و دردها کمر و عضلات شانه ارتباط معناداری وجود داشت.
شیوة زندگی,ناهنجاری های اسکلتی و وضعیت قامت
https://joh.ut.ac.ir/article_19110.html
https://joh.ut.ac.ir/article_19110_293b6db13f525a31a7c2c462f4b04def.pdf
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
34
34
2008
02
20
تأثیر بازیهای رایانهای برانگیختگی نوجوانان پسر
FA
سعید
قربانی
92461945
حسن
محمدزاده
37614318
بختیار
ترتیبیان
32865291
هدف از تحقیق حاضر،بررسی تأثیر بازیهای رایانهای برانگیختگی نوجوانان پسر است. به این منظور 50 نوجوان پسر با میانگین سنی 48/17 در دو گروه 25 نفری قرار گرفتند. نخست قبل از بازی متغیرهای مربوط به انگیختگی شامل فشار خون، ضربان قلب، تعداد تنفس و درجة حرارت بدن اندازهگیری و سپس آزمودنیها به مدت 30 دقیقه به بازیهای مربوط به گروه خود (بازی کانتراسترایک برای گروه خشن و بازی فیفا 2005 برای گروه غیرخشن) پرداختند. متغیرهای مورد تحقیق در دقیقه 15 بازی و سپس بلافاصله پس از بازی نیز مورد اندازه گیری قرار گرفت. نتایج نشان داد بازی رایانهای خشن موجب افزایش معنیداری در انگیختگی فیزیولوژیک شامل فشار خون سیستولیک و دیاستولیک ضربان قلب و تعداد تنفس میشود اما بر روی درجة حرارت بدن تأثیر معنیداری ندارد. در حالی که بازی رایانهای غیرخشن بر روی هیچکدام از متغیرهای انگیختگی تأثیر معنیداری نداشته و سبب افزایش انگیختگی فیزیولوژیک نمیشود.
بازیهای رایانهای,انگیختگی,فشار خون,ضربان قلب,تعداد تنفس و درجة حرارت بدن
https://joh.ut.ac.ir/article_19111.html
https://joh.ut.ac.ir/article_19111_5e5d153b72e7be4b5da6f066b9caadb9.pdf