ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر گماشته شدن مدیران زن در فدراسیون ها و هیأت های ورزشی استان های کشور
هدف از این تحقیق بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر در انتخاب مدیران زن در فدراسیون ها و هیأت های ورزشی استان های کشور است تا از این راه به ویژگی های فردی, سازمانی, راهبردها و راهکارهای مدیران زنی که موفق شده اند به سطوح بالای تصمیم گیری (ریاست فدراسیون ها و هیأت ها) در سطح کشور برسند, دست یابد و راهکارهایی را برای دستیابی دختران و زنان شایسته ای که می توانند در حال یا آینده به جایگاهی در مدیریت ورزش برسند, ارائه دهد. به منظور حصول نتایج, پرسشنامه ای در دو بخش تهیه و تنظیم شد که پایایی سؤالات آن از طریق آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه و اعتبار محتوایی آن مورد تأیید 17 نفر از استادان گرایش مدیریت در تربیت بدنی قرار گرفت. پرسشنامه در بین تمامی جامعة آماری (30 نفر از رؤسای زن در فدراسیون ها و
هیأت های ورزشی کشور) توزیع و 25 پرسشنامه به محقق برگشت داده شد. برای بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون کالموگروف اسمیرنوف, آزمون t یک نمونه ای و آزمون رتبه ای فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیران زن بر اساس اولویت درتمامی مؤلفه هـا شامل تعهد و احساس مسئولیت, توانایی به کارگیری مهارت های مدیریتی, عوامل روانی شخصیتی , حمایت و مشارکت خانواده, مهارت های سیاسی, آشنایی با فناوری های جدید و به روز بودن اطلاعات مدیریتی در حد بالای متوسط قرار دارند و تمامی این مؤلفه هـا بر اساس آزمون t یک طرفه در نزد مدیران زن معنی دار بوده است (01/0 P
https://joh.ut.ac.ir/article_27472_335f2ccd03147e8f12aeef41fc76f1a4.pdf
2009-01-20
انتخاب
مدیران زن
فدراسیون هـای ورزشی
هیأت هـای ورزشی
ناهید شتاب
بوشهری
nahidshetab@yahoo.com
1
AUTHOR
سارا
کشگر
82781933
2
AUTHOR
مهدی
صیفوریان
22746377
3
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اعتباریابی, رواسازی و هنجاریابی حرکات درشت و ظریف آزمون دنور II در کودکان 6-3 سالة شهرستان شیراز
هدف این پژوهش هنجاریابی حرکات درشت و ظریف کودکان 6-3 ساله و تعیین روایی و پایایی آن در شهرستان شیراز است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش را کودکان شیراز تشکیل می دهند که در آن 1524 کودک 6-3 ساله به طور خوشه ای – طبقه ای از مهد کودک ها، مراکز بهداشتی، کانون های فرهنگی و سالن های ورزشی جمع آوری شدند. در این پژوهش حرکات درشت و ظریف در کودکان از طریق آزمون رشد دنور II مورد مشاهده قرار گرفت. در بخش حرکات درشت مهارت هایی چون پرش افقی، حفظ تعادل و در حرکا ت ظریف مهارت هایی چون روی هم گذاشتن مکعب, تقلید خط عمودی، چرخش انگشت شست و ... وجود داشت. پایایی آزمون از طریق روش آزمون – بازآزمون روی 83 کودک و با فاصلة زمانی 10-7 روز محاسبه شد که ضریب توافق آن 87/91 درصد به دست آمد. ضریب روایی با استفاده از تحلیل واریانس (نظریة آلن وین, 1979) به دست آمد. همچنین با استفاده از آمار توصیفی روند حرکتی کودکان, تفاوت های جنسیتی و جداول هنجار سنی به تفکیک مواد آزمون تهیه شد. یافته های پژوهش نشان داد که آزمون دنور II پایایی و روایی زیادی دارد. آزمودنی های پژوهش حاضر در حرکات درشت و ظریف، در تمام نقاط درصدی نسبت به کودکان دنور عقب تر بودند. داده های مربوط به دو جنس نشان داد که در بخش حرکات ظریف تفاوت معنی داری بین دو جنس وجود دارد, اما در بخش حرکات درشت این تفاوت معنی دار نیست. همچنین مشخص شد که از این آزمون می توان برای اندازه گیری حرکات درشت و ظریف در کودکان 6-3 ساله استفاده کرد. ازاین رو پیشنهاد می شود, که مراکز مسئول برنامه های حرکتی – فعالیت بدنی را با همکاری متخصصان تربیت بدنی برای جبران این عقب ماندگی ها تدوین و اجرا کنند. آزمون دنور II در بخش حرکات ظریف و درشت استاندارد شده و برای شهر شیراز دارای روایی و پایایی و جداول نورم است.
https://joh.ut.ac.ir/article_27473_0644819084c465584ced69b007455504.pdf
2009-01-20
هنجاریابی
آزمون غربالگری رشد دنور II
حرکات درشت
حرکات ظریف
کودکان قبل از دبستان
فاطمه
پسند
fpassand@hotmail.com
1
AUTHOR
حسن
خلجی
54837454
2
AUTHOR
انوشیروان کاظم
نژاد
77787923
3
AUTHOR
الهه عرب
عامری
41491993
4
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسة تراکم استخوان ستون فقرات کمری و استخوان ران فوتبالیست های حرفه ای و افراد غیرورزشکار
هدف از تحقیق حاضر, مقایسة تراکم استخوان ستون فقرات کمری و استخوان ران فوتبالیست های
حرفه ای و افراد غیرورزشکار است. بدین منظور پانزده نفر از فوتبالیست های حرفه ای (میانگین ± انحراف استاندارد, سن 2/0 ±2/23 سال, وزن 8/1 3±/70 کیلوگرم, قد 1 ± 3/174 سانتیمتر) و 14 نفر از افراد سالم غیرورزشکار (میانگین ± انحراف استاندارد, سن 4/0± 22 سال, وزن 4/2 ±6/61 کیلوگرم و قد 2/1 ±9/173 سانتیمتر) در این تحقیق شرکت کردند. داده ها به وسیلة دستگاه سنجش تراکم مواد معدنی استخوان (DEXA) و پرسشنامة سابقة پزشکی جمع آوری شد. تراکم مواد معدنی استخوان گردن و تروکانتر ران پای راست و چپ و همچنین مهره های دوم تا چهارم کمری اندازه گیری شد و با استفاده از آزمون t وابسته و t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. تراکم مواد معدنی استخوان ران و مهره های کمر فوتبالیست ها به طور معناداری بیشتر از استخوان ران و مهره های کمر افراد غیرورزشکار (000/0 = P, 19/7 = t, 49/8 = t) بود (5/1311 و 1/1332 در برابر 3/941 و 1/1054 میلی گرم بر سانتیمتر مربع) . تراکم مواد معدنی استخوان مهره های کمر افراد غیرورزشکار
(001/0 = p , 4 = t) به طور معناداری بیشتر از استخوان ران آنها بود (در 1/1054 برابر 3/941 میلی گرم بر سانتیمتر مربع), اما بین تراکم مواد معدنی استخوان مهره های کمر و استخوان ران فوتبالیست ها تفاوت معناداری مشاهده نشد (51/0 = P, 66/0 = t) (5/1311 در برابر 1/1332 میلی گرم بر سانتیمتر مربع) . نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تراکم مواد معدنی مهره های کمر و استخوان ران فوتبالیست های حرفه ای به طور معناداری بیشتر از تراکم مواد معدنی استخوان مهره های کمر و استخوان ران افراد غیرورزشکار است که این تراکم بالا ممکن است در به تاخیر انداخن بیماری های استخوانی و کاهش شکستگی استخوان در سال های پیری نقش داشته باشد.
https://joh.ut.ac.ir/article_27474_773d381e1bd4596941a1238db56925c6.pdf
2009-01-20
تراکم مواد معدنی استخوان
اندام تحتانی
اندام فوقانی
فوتبال
علی باقر
نظریان
a.bnazarian@yahoo.com
1
AUTHOR
خلیل خیام
باشی
81536214
2
AUTHOR
نادر
رهنما
rahnamanader@yahoo.com
3
AUTHOR
محمد رضا
سلامت
85795821
4
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر مکمل گیری کوتاه مدت ویتامین E بر برخی شاخص های اجرای ورزشی و پراکسیداسیون لیپیدی در مردان سالم
برای بررسی تأثیر مکمل گیری کوتاه مدت ویتامین E بر برخی شاخص های اجرای ورزشی و پراکسیداسیون لیپیدی استراحتی بعد از یک جلسه فعالیت وامانده ساز در سطح دریا, 19 دانشجوی مرد سالم با میانگین سن 2/1 ± 13/21 سال, وزن 5/6 ± 94/66 کیلوگرم, شاخص تودة بدنی 5/2 ± 95/21 کیلوگرم بر مترمربع و VO2max 4 ± 91/37 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در دقیقه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه ویتامین E (9 نفر) و دارونما (10 نفر) تقسیم شدند. گروه ویتامین E روزانه یک عدد کپسول حاوی 400 واحد بین المللی آلفا توکوفرول استات و گروه دارونما 4/0 گرم نشاسته را به مدت 14 روز مصرف کردند.
خون گیری با شرایط کاملاً مشابه در دو مرحلة قبل و بعد از مکمل گیری و هر مرحله در دو نوبت قبل و بلافاصله بعد از آزمون وامانده ساز روی چرخ کارسنج (با بار کار 25 وات و شدت 50 دور در دقیقه به مدت 3 دقیقه شروع و سپس تا زمان رسیدن به واماندگی در هر دو دقیقه 25 وات به آن افزوده می شد) اجرا شد. برای تعیین مقادیر مالون دی آلدئید از روش تیوباربیتوریک اسید استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون اندازه گیری های مکرر, آزمون تعقیبی LSD و آزمون های t مستقل و وابسته در سطح 05/0 ? P تحلیل شد. نتایج حاکی از افزایش غیرمعنادار زمان رسیدن به واماندگی و افزایش معنادار حداکثر اکسیژن مصرفی در گروه مکمل بود, در صورتی که تغییرات این دو شاخص بین دو گروه معنادار نبود. به علاوه اجرای فعالیت وامانده ساز در هر دو گروه, با افزایش معنادار شاخص پراکسیداسیون لیپیدی (MDA) همراه بود, که با مکمل گیری ویتامین E به طور معناداری هم در شرایط استراحتی و هم پس از ورزش کاهش یافت. از سوی دیگر, تغییرات بین گروهی پراکسیداسیون لیپیدی استراحتی و پس از ورزش, پس از دورة مکمل گیری معنادار بود. براساس این یافته ها می توان گفت
مکمل گیری کوتاه مدت ویتامین E به احتمال از راه کاهش پراکسیداسیون لیپیدی موجب افزایش برخی
شاخص های اجرای ورزشی شده است.
https://joh.ut.ac.ir/article_27475_f00359a318b17b352504c7a73443376b.pdf
2009-01-20
مکمل گیری ویتامین E
پراکسیداسیون لیپیدی
شاخص هـای اجرای ورزشی
ورزش وامانده ساز
ولی اله دبیدی
روشن
vdabidiroshan2@yahoo.com
1
AUTHOR
ابراهیم مصلحی نجف
آبادی
33826227
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی
هدف این پژوهش, بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی است. جامعة آماری تحقیق را 360 نفر از کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی تشکیل می دهند که 120 نفر از آنان به عنوان نمونة آماری از طریق روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدند. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. ابزار تحقیق شامل دو نوع پرسشنامه است؛ پرسشنامة ارزیابی عملکرد شغلی کارشناسان ستادی توسط سرپرستان و پرسشنامة دوم که برای سنجش متغیرهای مستقل تحقیق بود, توسط کارشناسان تکمیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که کارشناسان ستادی از عملکرد شغلی و انگیزش شغلی بهتری برخوردارند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی گویای رابطة معنی دار بین عملکرد شغلی کارشناسان ستادی و رضایت شغلی, انگیزش شغلی, سابقة خدمت و عوامل آموزشی است. در بررسی ارتباط متغیرهای تحقیق با عملکرد شغلی نشان داده شد که متغیر مطابقت دوره های گذرانده شده, مهمترین عامل پیش بینی کنندة عملکرد شغلی کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی است که با توجه به این مسئله سازمان تربیت بدنی باید به برنامه ریزی و توسعة دوره های آموزشی و مطابقت آنها با نیازهای آموزشی کارشناسان مبادرت ورزد.
https://joh.ut.ac.ir/article_27476_e33ac26f2b4e8174ac4b804ba367901c.pdf
2009-01-20
عملکرد شغلی
کارشناس ستادی
سازمان تربیت بدنی
انگیزش شغلی
رضایت شغلی
نصراله
سجادی
n.sajjadi@ut.ac.ir
1
AUTHOR
علیرضا
امیدی
a-omidi20@yahoo.com
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر روش های مشاهدة کلی, متناوب و ترکیبی بر یادگیری فرم و دقت سرویس چکشی والیبال
در این تحقیق تأثیر سه روش یادگیری مشاهده ای یعنی روش های مشاهدة کلی, متناوب و ترکیب این دو روش بر یادگیری سرویس چکشی والیبال بررسی شد. سی دانشجوی کارشناسی پسر مبتدی دانشگاه شهید چمران اهواز شرکت کننده در این تحقیق به صورت تصادفی در سه گروه جای گرفتند. یک گروه 10 سرویس چکشی والیبال را که توسط یک والیبالیست ماهر اجرا می شد, از طریق نوار ویدئویی مشاهده و سپس اقدام به تمرین سرویس کردند. گروه دیگر فقط یک بار حرکت را مشاهده و سپس اقدام به تمرین مهارت کردند. در این گروه افراد بعد از سه بار اجرای حرکت یک نمایش دیگر دریافت کردند و این عمل (یک نمایش و سه اجرا) تا اتمام 10 نمایش ادامه یافت. گروه آخر 5 نمایش را قبل از تمرین و 5 نمایش دیگر را به صورت تناوبی با تمرین (یک نمایش و سه اجرا) دریافت کردند و 15 ضربة آخر بعد از آخرین نمایش اجرا شد. فرم و دقت اجرای افراد در مراحل اکتساب و یادداری کوتاه مدت که 5 دقیقه و یادداری بلند مدت که 48 ساعت بعد از آن بود, ارزیابی شد. نتایج نشان داد که روش مشاهدة ترکیبی برای یادگیری فرم اجرای سرویس در مرحلة یادداری بلندمدت بهتر است. براساس یافته های این تحقیق پیشنهاد می شود مربیان ورزشی از چند نمایش قبل از اجرا و سپس چند نمایش در مراحل ابتدایی تمرین برای آموزش فرم اجرا استفاده کنند.
https://joh.ut.ac.ir/article_27477_7dac5839bf70693aee2364360a54d9ab.pdf
2009-01-20
مدلسازی
تمرین عملی
مهارت حرکتی
یادگیری مشاهده ای
پریوش
نوربخش
parivashnourbakhsh@yahoo.com
1
AUTHOR
محسن
قنبرزاده
59322488
2
AUTHOR
پروانه شفیع
نیا
47886796
3
AUTHOR
میثم
شابونی
26194979
4
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی سیستم ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی
هدف از تحقیق حاضر, ارزشیابی سیستم ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی به منظور رفع برخی از نواقص این سیستم است. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری خوشه ای تصادفی 310 معلم تربیت بدنی به عنوان نمونة آماری تحقیق انتخاب و برگه های ارزشیابی عملکرد آنها بررسی شد. برای بررسی اعتبار عوامل ارزشیابی, خطای ارزشیابی, ارتباط درونی بین عوامل ارزشیابی و مقایسة تفاوت بین معلمان زن و مرد, به ترتیب از آزمون های آلفا کرونباخ, کلموگروف اسمیرنوف, همبستگی پیرسون و U مان ویتنی استفاده شد (در سطح معناداری 05/0 P?). یافته های تحقیق نشان داد, اعتبار عوامل ارزشیابی معلمان تربیت بدنی در دو عامل اصلی (عوامل عملکردی و عوامل فرایندی) برابر 16/0 است, که خیلی ضعیف است. بررسی توزیع نمره ها در ارزشیابی عملکرد معلمان نشان داد که ارزیاب ها دچار خطای نرمش و ارفاق شدند. همبستگی بین عوامل عملکردی و فرایندی معلمان معنادار بود (41/0 P=). با وجود معنادار بودن همبستگی بین عوامل, این مقدار همبستگی برای حذف یکی از عوامل کافی نبود. همبستگی بین عوامل عملکردی و فرایندی با نمرة نهایی ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی به ترتیب 56/0, 85/0 به دست آمد که معنادار بود (000/0 P=). این موضوع نشان می دهد که هر یک از عوامل ارزشیابی به درستی معلمان را مورد ارزشیابی قرار می دهند. همبستگی بین نمره های ارزشیابی معلمان تربیت بدنی با میزان تشویق و اصلاح به ترتیب 036/0, 028/0 به دست آمد که معنادار نبود, بدین معنی که معلمان تربیت بدنی نسبت به نمره هایی که دریافت کردند, مورد تشویق و اصلاح قرار نگرفتند. تفاوت معناداری بین نمره های ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی مرد و زن وجود نداشت. همچنین معلمان تقریباً به یک اندازه مورد تشویق و اصلاح قرار گرفتند. تفاوت بین نمرة ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی دورة راهنمایی و متوسطه معنادار بود, بدین صورت که معلمان دورة راهنمایی نمرة بهتری دریافت کرده بودند, ولی تفاوت معناداری بین این دو گروه از معلمان در عوامل تشویق و اصلاح مشاهده نشد.
https://joh.ut.ac.ir/article_27478_75fdc70e103adaf5db9c995f072a1d46.pdf
2009-01-20
ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی
خطای نرمش و ارفاق
عوامل ارزشیابی
میزان تشویق و اصلاح
مهرعلی همتی
نژاد
mahemati@yahoo.com
1
AUTHOR
رحیم رمضانی
نژاد
69145696
2
AUTHOR
امیر رضایی
کمنی
26236848
3
AUTHOR
طاهر
افشارنژاد
18529498
4
AUTHOR
شهرام
شفیعی
69325747
5
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل مرتبط با مصرف مواد نیروزا توسط دانش آموزان پسر دورة متوسطه و پیش دانشگاهی استان همدان و سنجش میزان آگاهی آنها ازعوارض مصرف این مواد
سلامت جسمانی دانش آموزان اهمیت خاصی دارد. مصرف مواد نیروزا به ویژه در این سنین سلامت ایشان را به خطر می اندازد و آگاهی از عوارض مخرب این مواد موجب کاهش مصرف و شیوع آن می شود. اطلاعات مستندی در دست نیست که نشان دهد آموزش های عمومی در مدارس و رسانه ها تا چه اندازه این آگاهی را به این گروه منتقل می سازد. هدف از این پژوهش, تعیین سطح آگاهی دانش آموزان از عوارض جانبی و شیوع مصرف مواد نیروزا و شناسایی عوامل مرتبط با مصرف این مواد در دانش آموزان است. بدین منظور 6000 نفر از دانش آموزان پسر دورة متوسطه استان همدان با میانگین سنی 34/1 ± 6/16 از میان جامعة 55000 نفری دانش آموزان به طور خوشه ای انتخاب و بررسی شدند. اطلاعات مربوط به میزان آگاهی, شیوع مصرف و عوامل مرتبط با مصرف مواد نیروزا با استفاده از پرسشنامة محقق ساخته به دست آمد. روایی پرسشنامه مطلوب (81/0 = r ) بود. با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و آمار توصیفی اطلاعات ارزیابی شد. میزان شیوع مصرف مواد نیروزا 3/12% به دست آمد. 26/56% فاقد اطلاعات, 25/22% اطلاعات کم, 63/20% اطلاعات متوسط و فقط 85/0% اطلاعات کافی در زمینة عوارض مصرف مواد نیروزا داشتند. بیشترین مصرف در بین بدنسازان و کمترین مصرف هم در ورزشکاران بدمینتون بود. میزان مصرف با میزان آگاهی, رشته های ورزشی, وضعیت تحصیلی و تحصیلات والدین مرتبط بود. اعمال آموزش های ویژه در خصوص عوارض دوپینگ توصیه می شود.
https://joh.ut.ac.ir/article_27479_3af2a8cf57fe61e44b6e4316cef8c538.pdf
2009-01-20
مواد نیروزا (دوپینگ)
میزان آگاهی و میزان شیوع
اکبر
سازوار
45826995
1
AUTHOR
فرزاد
ناظم
f.nazem1336@gmail.com
2
AUTHOR
نادر
فرهپور
naderfarahpour1@gmail.com
3
AUTHOR
حمیده
خداویسی
57481947
4
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر موسیقی تند بر میزان درک فشار و عملکرد افراد تمرین کرده و تمرین نکرده در فعالیت فزاینده تا حد واماندگی
هدف از تحقیق حاضر, بررسی تأثیر موسیقی تند بر میزان درک فشار و عملکرد در یک فعالیت فزاینده در حد واماندگی و همچنین تأثیر سطح آمادگی بدنی در اثربخشی موسیقی بود. 24 دانشجو (12 دانشجوی تمرین کرده با میانگین سنی 06/2 ±31/23 و 12 دانشجوی تمرین نکرده با میانگین سنی 31/2 ±96/22) به طور داوطلبانه و با توجه به سابقة ورزشی و فعالیت بدنی به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شدند. از آزمون نوارگردان بروس برای تعیین سطح آمادگی هوازی آزمودنی ها و به عنوان یک فعالیت فزاینده استفاده شد. در جلسة اول, به طور تصادفی نیمی از آزمودنی ها در شرایط بدون موسیقی و نیمی دیگر با موسیقی و در جلسة دوم بر عکس شرایط جلسة اول, آزمون بروس را اجرا کردند. نوع موسیقی مهیج و با آهنگ تند بود. تأثیر موسیقی بر شاخص روانی با مقیاس درک فشار بورگ (RPE) در فواصل زمانی 3, 6, 9 دقیقه از شروع فعالیت و عملکرد آزمودنی ها با زمان از لحظة شروع فعالیت تا واماندگی بدنی سنجیده شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس با تکرار در یک عامل نشان داد تأثیر موسیقی بر میزان درک فشار و عملکرد معنی دار است (05/0 P
https://joh.ut.ac.ir/article_27480_f48fe010d629f4e6cb24270a785da9c9.pdf
2009-01-20
موسیقی تند
میزان درک فشار
عملکرد
فعالیت فزاینده تا حد واماندگی
حسن
محمدزاده
37614318
1
AUTHOR
اژدر
احمدی
48693266
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تجزیه و تحلیل ویدئویی آسیب های بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران
هدف اصلی این تحقیق, تجزیه و تحلیل ویدئویی آسیب های بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران در فصل
86-85 است. بدین منظور فیلم ویدئویی 123 مسابقه از 240 مسابقة این بازی ها توسط یکی از محققان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. زمان وقوع آسیب, منطقة بروز آسیب, مکانیزم بروز آسیب, نوع برخورد منجر به آسیب, ناحیة آسیب دیده در بدن بازیکن, نتیجة مسابقه هنگام وقوع آسیب و تصمیم داور در صحنة منجر به آسیب, در برگة مخصوص ثبت شد. در مجموع, 306 آسیب در 125 مسابقه مشاهده شد, یعنی 8/66 آسیب در هر 1000 ساعت مسابقه یا 44/2 آسیب در هر مسابقه. در این تحقیق بیشترین تعداد آسیب در 15 دقیقة پایانی بازی (9/21 درصد) (05/0 P>) و بیشتر آسیب ها در نیمة دوم (176 = N) نسبت به نیمة اول (130=N) اتفاق افتاد (05/0 P
https://joh.ut.ac.ir/article_27481_c21478e98362135d1ba5d375ae62cec8.pdf
2009-01-20
فوتبال
لیگ برتر ایران
آنالیز ویدئویی
آسیب .
مصطفی
زارعی
zareeimostafa@yahoo.com
1
AUTHOR
نادر
رهنما
rahnamanader@yahoo.com
2
AUTHOR
رضا
رجبی
57374985
3
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه و توسعة معادلات برآورد عامل آمادگی قلبی – عروقی نسبی در مردان کم تحرک
هدف از پژوهش حاضر مقایسة سه پروتکل تمرینی زیربیشینة کم خطر بر آورد کنندة عامل آمادگی قلبی – عروقی نسبی در مردان کم تحرک و توسعة معادلات جدید برای این سه پروتکل است. به همین منظور, 150 نفر از مردان کم تحرک به صورت داوطلبانه و به ترتیب با میانگین و انحراف معیار سن, قد, وزن و شاخص تودة بدن 15/10 ± 19/45 سال, 62/7 ± 33/172 سانتیمتر, 27/11 ± 86/70 کیلوگرم و 15/3 ± 86/23 کیلوگرم بر مترمربع در این پژوهش شرکت کردند. به منظور برآورد مقادیر آمادگی قلبی – عروقی نسبی, آزمودنی ها 3 آزمون تمرینی زیربیشینة کم خطر شامل 3 دقیقه ای بالک و دو آزمون استاندارد قلبی – عروقی را اجرا کردند. مقادیر به دست آمده از 3 پروتکل منتخب با پروتکل 5 دقیقه ای بالک (پروتکل ملاک) مقایسه شد. تفاوت های روش شناختی میان این پروتکل ها با استفاده از روش آماری بلاند – آلتمن (1986) تجزیه و تحلیل شد. برای توسعة معادلات جدید از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر نشان می دهد که در 95 درصد محدودة همگرایی, هیچ یک از 3 پروتکل منتخب همگرایی زیادی با پروتکل ملاک ندارند. این در حالی است که پروتکل 3 دقیقه ای بالک با بیش تخمینی (میانگین و انحراف استاندارد تفاوت ها 16/4 ± 6/7) و دو پروتکل ترکیبی شامل آزمون A و B با کم تخمینی (میانگین و انحراف استاندارد تفاوت ها به ترتیب 9/4 ± 52/12 – و 2/4 ± 64/10-) بسیار زیادی مقادیر آمادگی قلبی – عروقی نسبی آزمودنی ها را نسبت به پروتکل ملاک برآورد می کنند (05/0 P
https://joh.ut.ac.ir/article_27482_69efe7efe6ab36d19236bf51a384a704.pdf
2009-01-20
آمادگی قلبی – عروقی نسبی
مردان کم تحرک
همگرایی
لطفعلی
بلبلی
lbolboli@gmail.com
1
AUTHOR
مهدی خورشیدی
حسینی
72324228
2
AUTHOR
آیدین ولی
زاده
91686958
3
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل نگرش تدوین کنندگان کتاب های درسی فارسی اول تا سوم دبستان نسبت به فعالیت های بدنی
نظریات دلاکتو, کفارت و هب, گویای اهمیت فعالیت هـای حرکتی در رشد ذهنی و شناختی انسان است که انسجام سیستم های حرکتی و ذهنی او را برای یادگیری فراهم می سازد . از این نظریات می توان در تدوین کتاب های درسی فارسی دانش آموزان با توجه به اصول تعلیم و تربیت و تعیین جایگاه فعالیت های بدنی استفاده کرد. هدف این تحقیق توصیف و تحلیل نوع نگرش تدوین کنندگان کتاب های درسی فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه های اول تا سوم دبستان به فعالیت هـای بدنی است که درمجموع شامل 6 کتاب با 132 موضوع درسی و 860 صفحه بود. کتاب های یاد شده واژه به واژه, خط به خط و تصویر به تصویر توسط چک لیست های محقق ساخته براساس نگرش های مثبت, خنثی و منفی در زمینة مقولة فعالیت های بدنی بررسی شدند. در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار ناپارامتریک خی دو استفاده شد. نتایج نشان داد که در هر سه پایه فعالیت های بدنی بیشتر دارای نگرش مثبت بود که هر چه از پایة اول به سوم پیش می رود, نگرش مثبت افزایش می یابد. متغیرهای ورزش و انواع آن در کتاب های سوم و تصاویر حرکتی در کتاب های دوم و سوم از نگرش مثبت 100% برخوردار بودند. استمرار در توجه متغیرها در محتوای کلیة کتاب ها مشاهده شد, اما پیوستگی و فزایندگی نداشتند.
https://joh.ut.ac.ir/article_27483_f9e65fe32f827f914fe50173805edfbb.pdf
2009-01-20
فعالیت بدنی
بازی ها
مهارت های بنیادی
ورزش و تصاویر حرکتی
آمنه
رضوی
amenehrazavi@hotmai.lcom
1
AUTHOR
پروانه
نظرعلی
parvanehnazarali@yahoo.com
2
AUTHOR
محمد
خبیری
mkhabiri@ut.ac.ir
3
AUTHOR
معصومه
شجاعی
64491146
4
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر تداخل ضمنی در اکتساب، یادداری و انتقال سه مهارت والیبال
این تحقیق به منظور بررسی تأثیر تداخل ضمنی (CI) بر اکتساب، یادداری و انتقال سه نوع مهارت سرویس ساده، چکشی و موجی طراحی شد. بدین منظور چهل نفر از دانشجویان پسر دانشگاه تهران با میانگین سنی 2 ± 4/22 سال به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه تجربی 1 و 2 به منظور بررسی اثر و مقایسة دو روش تمرینی مسدود (با تداخل ضمنی کم) و تصادفی (با تداخل ضمنی زیاد) قرار گرفتند. آزمودنی های هر گروه در مرحلة اکتساب، طی نه جلسه سه نوع سرویس والیبال را 378 بار تکرار تمرین کردند. 45 آزمون اکتساب طی سه جلسه در مرحلة تمرین به عمل آمد و بعد از 5 و 7 روز به ترتیب در 15 تکرار آزمون یادداری با تأخیر و 15 آزمون انتقال شرکت کردند. به منظور بررسی اثر هر نوع تصویرسازی بر اکتساب، یادداری و انتقال روش های مذکور، از آزمون های t، و برای مقایسة دو نوع تصویرسازی برای تعیین اختلاف درون گروهی و بین گروهی در میانگین های گروه ها، از آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) "اندازه گیری تکراری" (REPETED MEASURES) استفاده شد. نتایج دو گروه آزمایشی اثر معنی دار تداخل ضمنی را با افت اجرای گروه تصادفی در زمان اکتساب و افزایش چشمگیر آنان را نسبت به گروه مسدود در تست های یادداری با تأخیر و انتقال نشان داد (05/0 P
https://joh.ut.ac.ir/article_27484_6f53950382e0da28122e8331bbb62a48.pdf
2009-01-20
تداخل ضمنی
تمرین مسدود
تمرین تصادفی
اکتساب
یادداری و انتقال
جمال فاضل
کلخوران
jfazel95@gmail.com
1
AUTHOR
رسول حمایت
طلب
38885432
2
AUTHOR
الهه عرب
عامری
41491993
3
AUTHOR
داود
حومینیان
davoodhomanian@gmail.com
4
LEAD_AUTHOR