per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2008-02-20
33
33
19086
ارتباط بین ویژگی های پیکری , بیوانرژیک و زیست حرکتی با موفقیت شمشیربازان نخبة مرد ایران
-
حمید آقا علی نژاد
halinejad@modares.ac.ir
1
علی اصغر خالدان
98263263
2
آسیه عباسی دلویی
97184479
3
هدف از پژوهش حاضر, تعیین ارتباط بین ویژگی های پیکری , بیوانرژیک و زیست حرکتی با موفقیت شمشیربازان مرد نخبة ایران بود. نمونة آماری پژوهش را 20 شمشیرباز نخبة عضم تیم ملی با میانگین سنی 59/4 ? 7/20 سال تشکیل می دادند. از ویژگی های پیکری, قد, تودة بدن, قد نشسته, طول دست ها, شاخص تودة بدنی و درصد چربی بدن؛ از ویژگی های بیوانرژیک ؛ توان هوازی, توان بی هوازی با اسید لاکتیک و توان بی هوازی بی اسید لاکتیک و از ویژگی های زیست حرکتی, استقامت عضلانی, انعطاف پذیری, چابکی, زمان واکنش, سرعت, قدرت و توان انفجاری اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد از ویژگی های پیکری , قد و شاخص تودة بدنی, از ویژگی های بیوانرژیک, توان هوازی و از ویژگی های زیست حرکتی, قدرت پنچه و انعطاف پذیری با موفقیت رابطه معنا داری داشتند, بنابراین , در گزینش افراد مستعد برای شمشیربازی و نیز در طراحی برنامه های تمرینی برای رسیدن به اوج اجرای ورزشی می توان از این ویژگی ها به عنوان معیارهای ارزیابی استفاده کرد.
The aim of the present study was defining the relation among anthropometric,
bioenergetic and biomotor characteristics in Iranian elite fencers’ success. The
sample of the study was 20 elite fencers of national team with age average of
20.7±4.59. From anthropometric characteristics length, weigth, sitting length, arm
span, body mass index (BMI) and body fat percent. From bioenergetic
characteristics : aerobic power (VO2max) , lactic, anaerobic power and alactic
anaerobic power. From biomotor characteristics, muscular endurance, flexibility,
agility, reaction time, speed and maximum power were measured. The analysis of
data showed that from anthropometric, characteristics length, and BmI, from
bioenergetic , aerobic power and from biomotor, characteristics toe power and
flexibility had meaningful relation with success. So, in selecting talented fencers
and also in designing practice programs to achieve performance of sports, it is
possible to use these characteristics as evaluation standards.
https://joh.ut.ac.ir/article_19086_cca1e91fd4809a8aa6e7a273d9d3f187.pdf
پیکر سنجی
بیوانرژیک
زیست حرکتی و شمشیربازی
Anthropometric
Bioenergetic
Biomotor
Elite Fencers.
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2008-02-20
33
33
19087
مقایسة تأثیر عوامل فشارزای روانی _ اجتماعی بر بهداشت روانی دانشجویان ورزشکار با دانشجویان غیر ورزشکار دختر و پسر
-
جمشید همتی
delfan26@yahoo.com
1
صدیقه اسلامی
94688535
2
مهوش نوربخش
55237998
3
هدف از این تحقیق, مقایسة عوامل فشارزای روانی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار و رابطة این عوامل با بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان است. نمونة آماری تحقیق را 77 دانشجوی ورزشکار و 228 دانشجوی غیرورزشکار تشکیل می دهند. که با روش تصادفی مرحله ای انتخاب شدند, ابزار تحقیق شامل پرسشنامة فشارزای روانی دانشجویی (SSQ) و بهداشت روانی(SCL-25) بود. روایی و پایایی این پرسشنامه ها تایید شد. آزمون فرضیه های تحقیق در سطح (05/0 ? P) نشان داد که بین عوامل فشارزای روانی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معنی داری وجود دارد. بین دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار در مورد تحمل فشارزای روانی ناشی از عوامل شرایط تحصیلی, فراغت از تحصیل و محیط خوابگاه تفاوت معنی داری مشاهده شد. بین وضعیت بهداشت روانی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معنی داری به دست نیامد. بین عوامل فشارزای روانی دانشجویان با بهداشت روانی آنها رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. از بین عوامل فشارزای روانی دو عامل شرایط تحصیلی و فراغت از تحصیل بیشترین رابطه را با بهداشت روانی دانشجویان نشان داد. همبستگی چندگانه بین عوامل فشارزای روانی و بهداشت روانی نشان داد, متغیرهای شرایط تحصیلی, محیط آموزشی, فراغت از تحصیل و محیط خوابگاه به عنوان مؤلفه های فشارزای روانی به طور معنی داری بهداشت روانی را پیش بینی می کنند.
The purpose of this study was to compare the effect of psychosocial stressors on
mental health in athlete and non-athlete students. 77 athletes and 228 non-athletes
were selected by staged random sampling . The students stressors questionnaire
(SSQ) and symptom checklist -25(SCI-25) were used to test the proposed
hypotheses. The reliability and validity of these two instruments were confirmed.
Testing the proposed hypotheses at P
https://joh.ut.ac.ir/article_19087_3c3b2d74b23bc628ca10f65ceee648fa.pdf
فشارزای روانی
بهداشت روانی
دانشجویان ورزشکار و دانشجویان غیرورزشکار .
athlete.
Stressors
Mental Health
athlete
non
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2008-02-20
33
33
19088
بررسی ارتباط منبع کنترل و احساس تنهایی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار
-
نبی شمسایی
na_shamsaei@yahoo.com
1
بهرام یوسفی
taba_taba770@gmail.com
2
این تحقیق با هدف بررسی رابطه و مقایسة احساس تنهایی و منبع کنترل دانشجویان پسر ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه رازی کرمانشاه انجام شد. به این منظور 60 دانشجوی ورزشکار شرکت کننده در تمرین های تیم های ورزشی دانشگاه و 60 غیرورزشکار به عنوان آزمودنی در نظر گرفته شدند. احساس تنهایی توسط پرسشنامة احساس تنهایی UCLA و منبع کنترل توسط پرسشنامة IPC لونسون اندازه گیری شد. برای بررسی رابطة متغیرها در دو گروه از ضریب همبستگی پیرسون و برای مقایسة متغیرها بین دو گروه از آزمون t دو گروه مستقل استفاده شد. با بررسی روابط بین متغیرها, بین احساس تنهایی با منبع کنترل درونی و منبع کنترلی بیرونی (گرایش به افراد قدرتمند) در دو گروه و احساس تنهایی و منبع کنترل بیرونی (گرایش به شانس) در پسران ورزشکار رابطة معنی داری مشاهده نشد. همچنین بین احساس تنهایی و منبع کنترل بیرونی (گرایش به شانس) در پسران غیرورزشکار ارتباط معنی داری مشاهده شد. از مقایسة متغیرها نتیجه گرفته شد که بین احساس تنهایی و منبع کنترل درونی در دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد اما بین منبع کنترل بیرونی در دو گروه تفاوت معنی داری وجود ندارد.باتوجه به وجود رابطة معنی دار بین احساس تنهایی و منبع کنترل بیرونی (گرایش به شانس) در غیرورزشکاران, می توان گفت که غیرورزشکاران با منبع کنترل بیرونی با این بارو که کنترل کمی بر روی رویدادهای زندگی خود دارند، بیشتر احساس تنهایی می کنند. تفاوت معنی دار بین احساس تنهایی در دو گروه اثر مفید روانی – اجتماعی فعالیت های ورزشی را تأیید می کند. همچنین وجود تفاوت معنی دار بین منبع کنترل درونی در دو گروه بیانگر آن است که ورزشکاران کنترل بیشتری روی زندگی خود دارند و خودشان را بیشتر مسئول موفقیت ها و شکست های خود می دانند.
This study was done with the aim of the assessment of the relationship and
comparison of feeling of loneliness and locus of control among athlete and non –
athlete male students of Kermanshah Razi University. 60 athlete male students
participating in university team exercises and 60 non – athlete male students with
age – wise extent were considered as the subjects. Feeling of loneliness and locus of
control were measured by UCLA and Levenson questionnaries. After gathering the
data, pearson correlation coefficient was used for inspecting the relationship of
variables in two groups and for comparing variables, the independent – sample t
Test was applied.The assessment of relationship among the variables shwed no
meaningful relationship between the feeling of loneliness and locus of control
(internal and external with tendency to powerful others) in two groups. There was a
meaningful relationship between feeling of loneliness and external locus of control
(tendency to change) in non-athlete males. Comparing the variables among the
subjects showed that there is meaningful difference between feeling of loneliness
and internal in two groups and there was no meaningful difference between two
groups in external locus of control .With regard to the meaningful relationship
between feeling of loneliness and external locus of control (tendency to change) in
non – athlete males, we can claim that non – athletes with external locus of control,
with this belief that they have less control on the events of life, experience the
feeling of loneliness more than others. The meaningful difference in feeling of
loneliness between athlete and non – athlete males confirm the useful psycho –
social effects of physical activities and the of meaningful difference between
internal locus of control in two groups shows that the athletes have more control on
their own lives and consider themselves responsible for their success and failures.
https://joh.ut.ac.ir/article_19088_e2aa5439bb914b2c83fa16323475659a.pdf
احساس تنهایی
منبع کنترل درونی
منبع کنترل بیرونی
ورزشکار و غیرورزشکار.
Feeling of Loneliness
Internal and External Locus of Control
Athlete and Non
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2008-02-20
33
33
19089
شیوع آسیب های بافت نرم در سنگ نوردان نخبة غرب کشور
-
شهرام آهنجان
ahanjan@razi.ac.ir
1
رضا رجبی
57374985
2
فرزاد عبدالمالکی
96391262
3
در سال های اخیر سنگ نوردی در کشورمان به یکی از ورزش های جذاب و پرطرفدار بویژه در بین جوانان تبدیل شده که شرایط جغرافیایی کشور (اغلب کوهستانی) و پیشرفت های فنی بویژه ساخت دیوارهای مصنوعی در آن بی تأثیر نبوده است. ولی همزمان با پیشرفت و افزایش علاقه مندی به این ورزش به صورت غیررسمی گزارش شده که آمار آسیب های ویژ? این رشته در بین ورزشکاران افزایش یافته است. هدف از تحقیق حاضر بررسی شیوع صدمات اسکلتی – عضلانی اندام های است. به این منظور در فاصلة زمانی 3 ماهه، وضعیت آسیب دیدگی 50 سنگ نورد از شهرهای اردبیل، ارومیه، کرمانشاه، نهاوند و همدان با معاینة بالینی در نواحی انگشتان، کف دست، مچ، ساعد، آرنج، بازو و کمربند شانه ای ارزیابی شد. پس از جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها، مشخص شد نیمی از آسیب ها به انگشتان دست وارد شده و نیم دیگر در سایر نواحی مورد مطالعه تقریباً به طور مساوی توزیع شده بود. از نظر نوع آسیب، کشیدگی لیگامنت جانبی بین بندی فوقانی (PIP) در انگشتان دست، و کشیدگی عضلات خم کنندة عمقی (FDP) و سطحی (FDS) انگشتان دست، کشیدگی قرقرة حلقوی A2 و کشیدگی عضلات چرخانندة کتف بیشترین میزان آسیب ها را شامل می شوند. همچنین تفاوت معنی داری در آسیب ها بین دو گروه از سنگ نوردان باتوجه به درجة صعود آنان به دست آمد. همچنین ارتباط معنی داری بین حداکثر درجة صعود و شدت صدمات قرقرة حلقوی A2 مشاهده شد.
https://joh.ut.ac.ir/article_19089_6758ed3fc2822359fe84788cf240dc9d.pdf
سنگ نوردی
آسیب بافت نرم
Musculo – skeletal Injuries
rock climbing
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2008-02-20
33
33
19090
بررسی ارتباط توانایی های حرکتی با آنتروپومتری و فعالیت جسمانی دانش آموزان 12 تا 15 سالة شهر تهران
-
فضل اله باقرزاده
bagherzadeh@yahoo.com
1
محمود شیخ
prosheikh@yahoo.com
2
مهدی شهبازی
shahbazimehdi@ut.ac.ir
3
شهرزاد طهماسبی بروجنی
98115223
4
مرضیه مشهوری
46296672
5
فرح بانو قادری
84836554
6
هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط ممکن بین توانایی های حرکتی، شاخص های آنتروپومتریکی (لایه سنجی پوستی، دور اندام ها، درازا و نسبت بین درازا و پهنای اندام ها)، انواع تیپ بدنی و فعالیت جسمانی است.به این منظور 277 دختر و پسر دانش آموز 12 تا 15 سالة شهر تهران به شیوة تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. قد، وزن، شاخص تودة بدن (BMI)، 9 مورد لایه سنجی پوستی، 13 مورد دور اندام، 8 مورد طول اندام و 8 مورد نسبت درازا و پهنا اندازه گیری شد. انواع تیپ بدنی (اندومورف، اکتومورف و مزومورف) مطابق نظر کارتر و هیث (1990) مشخص شد. فعالیت جسمانی آزمودنی ها براساس پرسشنامة تلاما و همکارانش (1996) به دست آمد. همچنین از آزمون یوروفیت (1988) که شامل آزمون های دو رفت و برگشت استقامتی 20 متر، قدرت پنجه، پرش طول در جا، بارفیکس، دراز و نشست، دو رفت و برگشت 10 در 5 متر، ضربه زدن انگشت روی یک صفحه، انعطاف پذیری به جلو در حالت نشسته و حرکت تعادلی فلامینگو، برای سنجش توانایی های حرکتی استفاده شد.ارتباط بین شاخص های آنتروپومتریکی و نتایج آزمون یوروفیت در حد متوسط بود که این مسئله بویژه در آزمون های تحمل وزن معنی دار مشاهده شد. فعالیت جسمانی آزمودنی ها به شاخص های آنتروپومتریکی آنها وابسته نبود. نتایج آزمون دو رفت و برگشت استقامتی در همة گروه های سنی در هر دو جنس ارتباط معنی داری با فعالیت جسمانی داشت.
The aim of this study was to investigate the possible relationships between
anthropometrical parameters (skinfold, girths, lengths, and breadth / lengths),
somatotype components, motor abilities and physical acitivity in 12-15 year old
children. The subjects of this study were 277 pupils, aged 12-15 years, divided into
groups, two years apart. Their body height, weight, BMI, 9 skinfold, 13 girths, 8
lengths, and 8 breadth / lengths were measured. Somatotype components
(endomorph, mesomorph, ectomorph) were estimated according to Carter and
Heath (1990). The following Eurofit tests were used: 20m endurance shuttle – run,
handgrip strength, standing broad jump, flexed arm hang, sit – up, 10× 5 m shuttle
– run, plate tapping, sit and reach and Flamingo balance. Physical activity was
assessed using the questionnaire of Telama et al (1996). The relationships between
anthropometry and Eurofit tests results were moderate in some weight – bearing
tests, the relationships were significant. The subjects physicaly did not depend on
the anthropometrical parameters. Endurance shuttle – run tests results in all age
and sex groups correlated significantly with physical activity.
https://joh.ut.ac.ir/article_19090_8fee5355fcf3856044c9588f977a9ac7.pdf
توانایی های حرکتی
آنتروپومتری
فعالیت جسمانی و تیپ بدنی
Motor Abilities
anthropometry
Physical Activity
somatotype
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2008-02-20
33
33
19091
توصیف و مقایسة مهارت های حرکتی پایة منتخب (پرش طول و لی لی) دختر و پسر هفت سالة شهرستان ارومیه
-
حسن محمد زاده
86854978
1
محمد رضا اشتری
11245418
2
سعید قربانی
92461945
3
هدف تحقیق حاضر، بررسی الگوهای حرکتی پایة منتخب (پرش طول جفتی و لی لی کردن) در کودکان پسر و دختر هفت سالة شهرستان ارومیه بود. روش پژوهش از نوع توصیفی – میدانی است. آزمودنی های تحقیق 102 دختر و 102 پسر کلاس اول ابتدایی مدارس دولتی آموزش و پرورش شهرستان ارومیه بودند. اطلاعات پژوهش از طریق فیلمبرداری مهارت های مورد نظر از سه زاویه رو به رو، پهلو و پشت جمع آوری شد. الگوی پرش طول جفتی با استفاده از روش مرحله ای کلارک و فیلیپس (1985) و الگوی لی لی کردن با استفاده از روش مرحله ای هالورسون و ویلیامز (1985) ارزیابی شد. و ویژگی های کلی این مهارت ها مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی استفاده شد. نتایج پژوهش به طور خلاصه به شرح زیر است: در مهارت پرش طول جفتی بین پسرا و دختران تفاوت چشمگیری مشاهده نشد اما در مهارت لی لی کردن، دختران عملکرد بهتری داشتند. همچنین بیشتر آزمودنی های پژوهش در مقایسه با معیارهای وابسته به سن پایین تر از مرحلة پیشرفتة این مهارت ها قرار دارند.
The purpose of the present study was to consider selective fundamental motor
skills (standing long jump and hopping) of seven- year-old males and females in
Urmia. The participants were 102 male and 102 female children in the first grade
of elementary schools. Data were collected tape-recording by fundamental motor
skills from three angles: front, back and side. General characteristics of the skills
were considered by Clark and Philips method (1985) for standing long jump and
Halverson and Williams (1985) method for hopping. The data were analyzed by
descriptive statistics and the results were: In jumping skill no considerable
difference was observed between two groups. But in hopping skill the females were
really better than males.
https://joh.ut.ac.ir/article_19091_6fe6c55e872f92666d7897d535d68fb8.pdf
مهارت های حرکتی پایه
پرش طول جفتی و لی لی کردن
fundamental motor skills
Standing Long Jump
Hopping
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2008-02-20
33
33
19092
ارتباط بین ساختار سازمانی و خلاقیت مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی
-
علیرضا امیدی
a-omidi20@yahoo.com
1
مهرزاد حمیدی
meh_hamidi@yahoo.com
2
محمد خبیری
mkhabiri@ut.ac.ir
3
سمانه صفری
13339267
4
پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط بین ساختار سازمانی و خلاقیت مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی به انجام رسید. جامعة تحقیق مورد نظر مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی بودند. به این منظور 42 نفر در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده های تحقیق از پرسشنامة ساختار سازمانی حمیدی (1383) برگرفته از رابینز و پرسشنامة استاندارد شدة خلاقیت رندسیپ (1986)، با تجدید نظر دوباره توسط متخصصان این رشته استفاده شد. یافته های تحقیق با استفاده از روش های آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و همبستگی رتبه ای اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین ساختار سازمانی و خلاقیت مدیران ستادی ارتباط معنی داری وجود دارد ولی بین پیچیدگی و خلاقیت مدیران ستادی رابطة معنی داری مشاهده نشد. همچنین رابطة بین رسمیت و تمرکز با خلاقیت مدیران ستادی و رابطة بین سطح تحصیلات و خلاقیت مدیران ستادی معنی دار بود. براساس یافته های تحقیق، مهم ترین عوامل مرتبط بر کاهش خلاقیت مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی، تمرکز بر تصمیم گیری شخصی به جای مشارکت در تصمیم گیری و عدم تناسب بین شغل با رشتة تحصیلی و سطح تحصیلات است که باتوجه به نتایج این تحقیق، پیشنهادهای کاربردی به مسئولان سازمان تربیت بدنی ارائه شد
The study was conducted to examine the relationship between organizational
structure and the creativity of staff managers of Physical Education Organization.
The study community consists of staff managers of Physical Education
Organization, hence, 42 managers participated in this research. For collecting
research data, we used Hamidi Organizational Structure Questionnaire derived
from Rabin's and Randsip's Standardized Creativity Questionnaire reviewed by
experts. After collecting data, Pearson and Sperman correlation tests were used.
The results showed that there is a significant relationship between organizational
structure and the creativity of staff managers, but no significant relationship
between comlexity and creativity of staff managers and there is a significant
relationship between formalization and centralization, and creativity of staff
managers. Finally there is a significant relationship between the levels of education
and the creativity of staff managers. Based on the results, it can be said that factors
important related with decrease creativity of staff managers are focus on decision
making in turn of cooperation in that un agreed with between job with educational
field and levels of education, some applied suggestion are provided for managers of
Physical Education Organization.
https://joh.ut.ac.ir/article_19092_d5cf62544451ca37a5c8df61be9c25ea.pdf
ساختار
خلاقیت
پیچیدگی
تمرکز
رسمیت و سازمان تربیت بدنی
Organizational Sturcture
Creativity
Physical Education Organization
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2008-02-20
33
33
19093
بررسی تأثیر استفادة کوتاه مدت از دو نوع زانوبند نئوپرن نرم و سخت بر درک حس وضعیت مفصل زانو متعاقب جراحی بازسازی رباط متقاطع قدامی
-
جمشید محمدی اصل
kahrizis2@modares.ac.ir
1
صدیقه کهریزی
kahrizis@modares.ac.ir
2
اسماعیل ابراهیمی تکامجانی
33457784
3
سقراط ّفقیه زاده
74341877
4
هدف از این تحقیق، مقایسة تأثیر دو نوع زانوبند نئوپرن نرم (حمایت کننده) و سخت (ثبات دهنده) بر حس وضعیت مفصل زانوی بیمارانی است که تحت عمل جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی قرار گرفته اند. حس وضعیت مفصل با گونیامتر الکتریکی به روش آزمایش بازسازی فعال زاویة هدف در زنجیرة باز حرکتی اندازه گیری شد. زاویه های هدف 30، 45 و 60 درجة خمیدگی زانو مورد استفاده قرار گرفت. 11 بیمار مرد (با متوسط سن 6/4 ?8/30 سال و وزن 9 ?75 کیلوگرم) متعاقب جراحی بازسازی رباط متقاطع قدامی (به روش BPTB) قبل از پوشیدن زانوبند، بعداز 30 دقیقه پوشیدن زانوبند و پس از برداشتن زانوبند مورد آزمایش قرار گرفتند. این آزمایش ها در سه وضعیت با زانوبند نئوپرن نرم، با زانوبند نئوپرن سخت و بدون زانوبند با فاصلة زمانی 24 ساعته انجام شد. میانگین های خطای مطلق بازسازی زاویة هدف پس از 5 بار تکرار آزمایش تجزیه و تحلیل آماری شد. نتایج آماری نشان داد که استفاده از زانوبند نئوپرن سخت در زاویة 30 درجه موجب بهبود معنی دار حس وضعیت مفصل زانو می شود (05/0P
https://joh.ut.ac.ir/article_19093_cfdc70e982bb3dcc03e4d8aa52fb177b.pdf
زانوبند نئوپرن
حس وضعیت مفصل و بازسازی رباط متقاطع قدامی زانو
Neoprene Knee Sleeve
joint position sense
A.C.L Reconstruction
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2008-02-20
33
33
19094
مقایسة سازه های شخصیتی سختکوشی، جامعه گرایی و خودپیروی در ورزش های گروهی و فردی و تأثیر آنها بر موفقیت ورزشی
-
محمد علی بشارت
besharat @chomran.ut.ac.ir
1
غلامرضا عباسی
62444835
2
محمود میرزمانی
74452211
3
در این پژوهش، سازه های شخصیتی سختکوشی، جامعه گرایی و خودپیروی در ورزشکاران ورزش های گروهی و فردی مقایسه و تأثیر این سازه ها بر موفقیت ورزشی بررسی شد. به این منظور 134 ورزشکار داوطلب (92 گروهی، 42 فردی، 88 پسر و 46 دختر) از دانشجویان رشته های مختلف ورزشی دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران و ورزشکاران باشگاه های سایپا، قزوین، صنام، پیکان، پاس، پیروزی، ایران خودرو، آرارات و رازی در این پژوهش شرکت کردند. از ورزشکاران خواسته شد مقیاس سختکوشی و مقیاس جامعه گرایی – خودپیروی را تکمیل کنند. به منظور سنجش موفقیت ورزشی آزمودنی ها، مقیاس موفقیت ورزشی در اختیار مربیان قرار گرفت و ضمن تشریح اهداف پژوهش، از آنها خواسته شد پرسشنامه را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان داد که نمرة ورزشکاران ورزش های گروهی در متغیر جامعه گرایی به صورت معنی دار بیش از نمرة ورزشکاران ورزش های فردی در این متغیر شخصیتی و نمرة ورزشکاران ورزش های فردی در متغیر خودپیروی به صورت معنی دار بیش از نمرة ورزشکاران ورزش های گروهی است. تفاوت نمره های دو گروه در مورد متغیر سختکوشی از نظر آماری معنی دار نبود. نتایج همچنین نشان داد که متغیرهای سختکوشی و جامعه گرایی می توانند واریانس موفقیت ورزشی را به صورت معنی دار در ورزش های گروهی و متغیرهای سختکوشی و خودپیروی می توانند واریانس موفقیت ورزشی را به صورت معنی دار در ورزش های فردی تبیین کنند.
The aim of this study was to compare hardiness, sociotropy and autonomy in
team and individual sports and to investigate the impact of these personality
characteristics on sport achievement. 134 athletes (92 team, 42 individual, 88 males
and 46 females) from the Faculty of Physical Education and Sport Sciences, the
university of Tehran and several sport clubs participated in this study. All
participants were asked to complete the hardiness scale (HS) and the sociotropy –
autonomy scale (SAS). The athletes' coaches were asked to rate the sport
achievement scale (SAS) in order to measure athletes' sport achievement. The
results revealed that team and individual sport athletes scored significantly higher
in sociotropy and autonomy, respectively. No significant difference was found
between the two groups in hardiness.The team athletes' sport achievement could be
significantly predicted by hardiness and sociotropy, while the individual athletes'
sport achievement by hardiness and autonomy.
https://joh.ut.ac.ir/article_19094_6bfb0194aff89fc92d2ea7d648a63a49.pdf
سختکوشی
جامعه گرایی
خودپیروی
موفقیت ورزشی و روان شناسی ورزش
hardiness
Sociotropy
Autonomy
sport achievement
sport psychology
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2008-02-20
33
33
19095
نظرسنجی و نیازسنجی از دانش آموزان درخصوص درس تربیت بدنی در مدارس متوسطة شهرستان ملایر در سال تحصیلی 84 – 83
-
غلامرضا شعبانی بهار
shabani_gho@yahoo.com
1
نصراله عرفانی
46913716
2
زهرا بختیار
13147736
3
پژوهش حاضر به بررسی نگرش و نیازهای مختلف دانش آموزان درخصوص درس تربیت بدنی در مدارس متوسطة شهرستان ملایر درسال تحصیلی 84 – 83 پرداخته است. به این منظور، 385 دانش آموز (192 دختر و 193 پسر) از بین کل دانش آموزان به شیوة نمونه گیری طبقه ای _ تصادفی منظم انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامة محقق ساخته، استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه با نظر استادان مورد تأیید قرار گرفت. همچنین طی مقالة مقدماتی، ضرایب پایایی پرسشنامه به شیوة سنجش همسانی درونی سؤال ها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد (نگرش سنجی 7/0 و نیازسنجی 8/0). برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر شاخص های آمار توصیفی از آزمون آماری من ویتنی یو استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با برنامة SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد که نگرش کلی دانش آموزان دربارة امکانات و تجهیزات ورزشی مدارس، برنامه و محتوای آموزشی، شیوة تدریس معلمان و نحوة ارزشیابی در مجموع با 81 درصد در سطح خوبی قرار دارد. همچنین نیاز کلی دانش آموزان در زمینة امکانات و تجهیزات ورزشی، برنامه و محتوای آموزشی در مجموع با 1/56 درصد در سطح خیلی زیاد قرار دارد. در ضمن مقایسة نگرش دانش آموزان دختر و پسر در زمینه های امکانات و تجهیزات ورزشی، ارزشیابی از درس تربیت بدنی تفاوت معنی داری باهم ندارند اما در زمینه های برنامه و محتوای آموزشی و شیوة تدریس معلمان و به طور کلی نگرش دانش آموزان دختر نسبت به دانش آموزان پسر مثبت است. مقایسة نیازهای ورزشی دختران و پسران نشان می دهد که بین نظر دختران و پسران از لحاظ امکانات و تجهیزات ورزشی، برنامه و محتوای آموزشی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
This research studies the different attitudes and needs of secondary school
students toward physical education course held in Malayer city during 83 – 84. 385
students (192 girls and 193 boys) were chosen by classical – systematic random
sampling. In order to collect the data, a researcher – made questionnaire and a
face validity questionnaire were used after confirmation of faculty members.
During a preliminary study, the reliability coefficient of the questionnaire were
calculated following the internal consistency evaluation of questions using
Cronbach Alpha (attitude assessment 0.7 and need assessment 0.8). In order to
analyze the data, in addition to descriptive statistics indexes, Mann – whitney
statistical test was used and the analysis of the data was performed using SPSS
program.The results indicated that the attitudes of students toward sportive
possibilities and equipment in schools, the curriculums, teaching methods and
evaluation methods are at good level (81% totally). Also, the results showed that for
students’ needs for sportive possibilities and equipment, the curriculums are at high
level (56% totally). Furthermore, the comparison between girls’ attitudes and boys’
attitudes toward sportive possibilities and equipment and toward evaluation method
of physical education course doesn't show a significant difference. But the girls’
attitudes toward curriculums, instructional materials and teaching methods are
generally more positive than that of the boys’ (p
https://joh.ut.ac.ir/article_19095_3ee317fa6efa7893b64a3c373639f719.pdf
نگرش سنی
نیازسنجی
تدریس
ارزشیابی و محتوای درسی
Attitude – assessment
Need – assessment
teaching
Evaluation
Curriculum
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2008-02-20
33
33
19096
تبیین جایگاه رسانه های همگانی در نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور
-
طاهر روشندل اربطانی
arbatani@ut.ac.ir
1
هدف این پژوهش تبیین نقش رسانه های جمعی در نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور است. پیش فرض اساسی در پرداختن به این مقوله، نقش رسانه های جمعی به عنوان منبع غالب شکل گیری واقعیت های اجتماعی است که مهم ترین ویژگی یک عمل نهادی شده است. با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و به کارگیری پرسشنامه ای که روایی آن مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن 83 درصد برآورد شده بود، به بررسی موضوع در نمونة 340 نفری از شهروندان مناطق 22 گانه تهران که هفته ای حداقل یک بار در ایستگاه های ورزش همگانی حضور می یابند، پرداخته شد. روش نمونه گیری در مرحلة اول به صورت خوشه ای و در مرحلة دوم تصادفی بود. به منظور آزمون فرضیه ها از آزمون های همبستگی رتبه ای اسپیرمن و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از اثر معنی دار رسانه ها بر نهادینه شدن ورزش همگانی (37 درصد) است. به عبارتی 37 درصد تغییرات در نهادینه شدن ورزش همگانی در کشور مربوط به رسانه هاست و 63 درصد بقیه به عوامل دیگر مربوط می شود.
Nowadays public sports, due to their role to create a healthy society, is the centre
of attention for experts of development affair and institutionalization in the society
has a special status in development plans in different countries. The subject of this
article is to explane the status of mass media in institutionalizing the public sports.
The basic purpose of this study is the role of mass media as a dominant source of
social realities and the most significant attribute of an institutionalized action. A
questionnaire whose validity and reliability were verified to survey the attitudes of
Tehran people about the role of mass media in institutionalizing the public sports
in the society was use.Results indicate the meaningful impact of mass media in
institutionalizing the public sports with the rate of 37%. In other words, 37% of
variations in institutionalizing the public sports is relevant to mass media and the
rest of 63% to others.
https://joh.ut.ac.ir/article_19096_a923f1b96882a389e67cc9d1cd919504.pdf
رسانه های جمعی
ورزش همگانی
نهادینه کردن و واقعیت اجتماعی
Mass Media
Institutionalization
Social Reality
Public Sports
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2008-02-20
33
33
19097
رابطة وضعیت وزن بدن دختران دانش آموز با ناهنجاری های اندام تحتانی
-
فرهاد رحمانی نیا
87545247
1
حسن دانشمندی
daneshmandi@yahoo.com
2
The purpose of this study is to determine the prevalence of body weight classes
in female students and its relationship to flat foot and Jenu valgus. Population was
(n=41511) female students (11-17 years old) from high schools in Rasht city.We
selected 454 students (14±2yrs) randomly and determined their body weight classes
with BMI-cut off (underweight < 15th, ideal weight = 15-85th , overweight > 85th
and obesity > 95th). Also, flat foot and Jenu valgus were evaluated with foot print –
technique and caliper. Data were analyzed with X2 test and our result were:
There was a significant relationship between overweight and obesity to Jenu valgus
(P?0.05), and overweight and flat foot (P
https://joh.ut.ac.ir/article_19097_c5b984f378ae060f4145482d57f3b627.pdf
اضافه وزن
چاقی
کم وزنی
وزن قابل قبول
کف پای صاف و زانوی ضربدری
Overwieght
Obesity
Underweight
Ideal Weight
Flat foot
Jenu Valgus