per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2007-08-23
31
31
18561
مقایسه تاثیر دو شیوه تمرین مقاومتی منتخب بر میزان قدرت بیشینه عضله چهار سر ران سینه ای بزرگ
-
قاسم کردبچه
21239445
1
هدف اصلی این پژوهش، مقایسة تأثیر دو نوع تمرین مقاومتی بر میزان قدرت بیشینة عضلة چهار سرران و سینهای بزرگ است. آزمودنیها 45 دانشجوی مرد غیرورزشکار (میانگین سن= 64/0?5/18، میانگین وزن= 10 ?70 کیلوگرم و میانگین قد 7/5?173) بودند که به طور داوطلب انتخاب و به سه گروه 15 نفره همانند موسوم به مککلوی(A)، دلورم واتکینز (B) و کنترل به طور تصادفی تقسیم شدند. گروههای تمرین (A, B) هر یک برنامه ی تمرین ویژة خود را 4 روز در هفته به مدت 6 هفته اجرا کردند. نتایج تحلیلهای واریانس دلالت بر آن داشت که قدرت بیشینه در گروه های تمرین (A,B) بیشتر از گروه کنترل(C) یا بدون تمرین بود. حتی افزایش قدرت بیشینه در عضلة چهار سر ران گروه مککلوی بیشتر از گروه دلورم واتکینز بود، اما هیچ تفاوت معنیداری بین روشهای تمرین و افزایش قدرت بیشینة عضلة سینهایبزرگ وجود نداشت. آزمون فرضیههای دیگر پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری بین گروهها ی پژوهش وجود ندارد.
The main purpose of the present study is a comparison of the effects of two kinds of resistance exercise on the maximum strength of the quadriceps and pectoralis major muscles. The subjects of the study were 45 non-athlete, university male students (mean age : 18.5?0.64, 70?10 Kg, 173?5.7 cm) voluntreered to be tested. They were divided into three equal groups of 15 randomly. The name given to them were: a) Mac-Cloys, b)Delorme-Watkinz and c) Control group. Training groups (a) and (b) performed their specific training program for four days a week for 6 weeks. Analysis of variance (ANOVA) test indicated that maximum strength remarkably increased in training groups (a) and (b) .Mac-Cloy group was even more than Delorme-Watkinz group (P
https://joh.ut.ac.ir/article_18561_f84824caabb71385cf795699f2dc4dd6.pdf
قدرت بیشینه
واتکینز
روش دلورم
روش مک _ کلوی
دوام قدرت
Cloy Technique
maximum strength
Watkinz Technique
Delorme
Mc
Retention of Strenght
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2007-08-23
31
31
18562
تاثیر تمرینات هوازی بر ساختار و عملکرد قلب معلولین ضایعه نخاعی
-
بهروز ، حجت اله برجسته محبی ، نیکبخت
85636123
1
در این تحقیق ساختار و عملکرد قلب ورزشکاران و غیرورزشکاران معلول ضایعة نخاعی و تأثیر یک برنامة منتخب هوازی روی 48 نفر از آنان مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفت. ورزشکاران از رشتة دو و میدانی، در مادة پرتابها، و در سطوح ملی و استانی و غیرورزشکاران از آسایشگاه معلولان و سالمندان کهریزک انتخاب شدند آزمودنیهای گروه تجربی تمرینهای منتخب هوازی را انجام دادند. این گروه سه جلسه در هفته تمرین داشتند. گروه کنترل تمرینهای خاصی انجام نمیدادند. آزمون اکوکاردیوگرافی و Spectral Doppler برای مطالعة ساختار و عملکرد قلب آزمودنیها در دو نوبت قبل از تمرین و پس از آن انجام شد. مقایسة ساختار و عملکرد قلب ورزشکاران و غیرورزشکاران معلول ضایعة نخاعی پیش از انجام برنامة تمرینی نتایج خاصی را نشان داد و در ادامة مقایسة متغیرهای مذکور پس از انجام برنامة تمرینی تغییرات قابل توجهی از نظر آماری در متغیرهای مورد مطالعه مشاهده نشد (05/0 < P ).
Research was done on the structure and function of the heart in disabled athletes and non-athletes. The purpose of this study was to investigate the effects of a selected aerobic program on 48 disabled participants with spinal Cord Injury (SCI). The athletes were selected from those involved in athletics (field events) at provincial and national levels. Non-athletes were selected from the disabled of Kahrizak sanitarium. Four equal groups were formed, two experimental groups including athletes and non-athletes, plus two control groups of athletes and non-athletes. The experimental groups performed aerobic exercise for 8 weeks and 3 sessions per week. The Control groups did not perform any special exercise. Echo-cardiography and Spectral Doppler were applied to study the structure and function of heart of the test groups before and after the exercises. At the end of the exercise program, no significant statistical changes were observed (P>0.05).
https://joh.ut.ac.ir/article_18562_b93a0028bb0aac94f4f3fcc3f0ec3d16.pdf
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2007-08-23
31
31
18563
وضعیت آموزش ، نیروی انسانی ، امکانات ، تاسیسات و بودجه برای ارائه دروس تربیت بدنی عمومی 1و2 در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 3 کشور از دیدگاه مدیران گروه ، مدرسان و دانشجویان
-
جمشید سیارنژاد
37283666
1
امیر احمد مظفری
87691923
2
: هدف از این تحقیق، توصیف وضعیت آموزش، نیروی انسانی (مدرسان)، امکانات و اماکن و تأسیسات و بودجه برای ارائة دروس تربیتبدنی عمومی1 و 2 در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقة 3 کشور بود. به این منظور از روش توصیفی برای انجام تحقیق استفاده شد و دادهها به روش میدانی جمعآوری گردید. نمونة آماری شامل 15 مدیر گروههای آموزشی، 121 مدرس و 2524 دانشجو (1335 دانشجوی دختر و 1189 دانشجوی پسر) بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته شامل سؤالهای باز و بسته استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد: 1. بین دیدگاه مدیران گروه، مدرسان و دانشجویان در مورد اهمیت برنامة آموزشی، هماهنگی مدرسان با اهداف آموزشی و کافی بودن یا نبودن ساعت زمان اجرای دروس تربیتبدنی عمومی و نیز نسبت تخصیص بودجة سرانه با تعداد دانشجویان، تفاوت معنیداری وجود دارد. 2. بین دیدگاه مدیران گروه، مدرسان و دانشجویان دربارة تناسب تعداد دانشجویان با امکانات و تأسیسات ورزشی و تناسب بین تعداد مدرسان با تعداد دانشجویان هر کلاس و نیز بین دیدگاه مدیران گروه و مدرسان در خصوص کیفیت آموزش نظری دروس تربیتبدنی عمومی، تفاوت معنیداری وجود ندارد.
The objective of this research was to describe the status of instructional program, faculty, facilites and equipment and budget of physical education general curriculum at Azad Islamic Universities of Iran. Descriptive research method was applied in this study. Sample included 15 directors of physical education departments, 121 faculties and instructors of physical education and 2524 students (1335 girls and 1189 boys). Researcher-made questionnaires were used for collecting data. The questionnaires included open and close ended questions. The findings: 1. There was a significant difference among viewpoints of directors, faculties, instructors and students on the importance of physical education foundation courses. 2. There was a significant difference among viewpoints of directors, faculties, instructors and students on reaching the objectives of the courses.3. There was a significant difference among viewpoints of directors, faculties, instructors and students on allocating 2 hours a week for these courses.
https://joh.ut.ac.ir/article_18563_a47cf88a6c1edea79049c0b740d3a96f.pdf
تربیت بدنی عمومی 1و2
آموزش
نیروی انسانی
امکانات
تاسیسات و بودجه
physical education curriculum
teaching
facilities and equipment and budget.
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2007-08-23
31
31
18564
بررسی تاثیر دو نوع شیوه تمرینی تداومی و تناوبی بر تغییرات لپتین دانشجویان غیر ورزشکار دانشگاه تهران
-
توراندخت امینیان
53188917
1
عباسعلی گائینی
agaeini@yahoo.com
2
علی اصغر رواسی
aaravasi@yahoo.com
3
فرهاد دریانوش
18767432
4
هدف از انجام این پژوهش تأثیر دو نوع شیوة تمرینی تناوبی و تداومی بر تغییرات لپتین دانشجویان غیرورزشکار دانشگاه تهران است. در ابتدا 45 نفر از دانشجویان غیرورزشکار با میانگین سنی8/1 ? 22 سال، وزن 06/8 ? 5/67 کیلوگرم و قد 23/7 ? 8/173 سانتیمتر بهطور تصادفی خوشهای انتخاب شدند. این افراد به سهگروه 15 نفری کنترل، تداومی و تناوبی تقسیم شدند. قبل و بعد از تمرینها از هر نفر آزمایشخون گرفته شد و میزان لپتین آنها از طریقElisa, Sandiwhich اندازهگیری شد. دورة تمرینیشامل 16 هفته و هر هفته 3 جلسه تمرین بود. برای تعیین شاخص میانگین و انحراف استاندارد از آمار توصیفی و در قسمت آمار استنباطی از آزمونt student استفادهشد. نتایج نشان داد فعالیت تناوبیتأثیر معنیداری بر تغییرات لپتین سرمآزمودنیها ندارد (46/0=p). اما فعالیت تداومی تأثیر معنیداری بر تغییرات لپتین سرم آزمودنیدارد (01/0 =p).
The aim of this research is the effects of two methods of alternative and continuative exercise on changing leptin of non-athlete students of Tehran university. 45 non-athlete students (between 19 and 24 years old and weight 67.5?8.06 kg and height 173.8?7.23cm) were selected randomly and divided in to three groups of 15, per counter of alternative and continuative. Before the exercise, blood test was carried out and the level of leptin was measured. The exercise was performed for 16 weeks, 3 sessions a week . Results are as follows: a) Continuative exercises had no effect on leptin serum (P=0.46); b) Alternation exercise had a meaningful effect on changing of leptin serum (p=0.01).
https://joh.ut.ac.ir/article_18564_8df8fcb894e08546eef91a10735a0205.pdf
لپتین
تمرین های تداومی
تمرین های تناوبی
leptin
Alternative Exercise
Continuative Exercise
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2007-08-23
31
31
18565
بررسی نقش مدیران مدارس در توسعه و تعمیم ورزش آموزشگاه های استان آذربایجان شرقی
-
مهدی راسخی
46686818
1
: پژوهش حاضر نقش مدیران مدارس را در توسعه و تعمیم ورزش آموزشگاههای استان آذربایجان شرقی مورد بحث و بررسی قرار میدهد. به این منظور از بین همة مدیران و معلمان کلیة مقاطع تحصیلی استان آذربایجان شرقی منطقه 5 و 5 ناحیه، 361 نفر بهطور تصادفی انتخاب شدند. دادهها به وسیله پرسشنامه جمعآوری و از طریقروشهایآماری همبستگی تجزیه و تحلیلشدند. نتایجنشان داد که بین نقش مدیران(سبکرهبری، تصمیمگیری، هماهنگی، قدرت، هدایت و رهبری، برنامهریزی، سازماندهی، نظارت و کنترل، اطلاعات علمی و عملی) و توسعهو تعمیم ورزشدر مدارسابتدایی، راهنماییو متوسطه، همبستگی معنیدار و مثبتیوجود دارد و صرفاً در مورد قدرت با توجهبهمعنیدار نبودن، همبستگی دیده نشد. بنابراین مدیرانمدارس میتوانند به طور مؤثری در توسعهو تعمیم ورزش مدارس نقش داشتهباشند
Present study determines school heads’ influence on sport development and generalization in educational centres of East Azarbaijan proince. We selected randomly 361 subjects from all school heads and teachers of East Azarbaijan province (5 regions and 5 districts). Data were collected using questionnaires and analyzed by correlation methods. Our results indicated that correlation between heads’ role (leadership style, decision making, coordination, authority, conduct and leadership, planning, organization, supervision and control, scientific and practical information) and sport development and generalization in elementary and high schools was positive and significant and only in heads' authority regarding meaninglessness, correlation was not observed. Therefore, school heads can efficiently develop sport development and generalization.
https://joh.ut.ac.ir/article_18565_aa4b4eb126bbcc23c9784867663b9909.pdf
مدیران مدارس
توسعه ورزش
تعمیم ورزش
مدارس ابتدایی
راهنمایی و متوسطه
school heads
Sport development
sport generalization
elementary
guidance and high school
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2007-08-23
31
31
18566
بررسی تاثیر 8 هفته تمرین های هوازی بر لیپوپروتئین های خون زنان غیر ورزشکار 50-30 ساله شهر اهواز
-
لیلا طاهری
59575167
1
هدف از این تحقیق، بررسی اثر 8 هفته تمرین هوازی بر لیپوپروتئینهای VLDL-c, HDL-c, LDL-c , کلسترول، تریگلیسیریدوRF است. از میان زنان سالم غیرورزشکار شهر اهواز 30 نفر از طریق روش نمونهگیریخوشهای انتخاب و بهطور تصادفی به 2 گروه 15 نفری تمرین و کنترل تقسیم شدند. قبل از شروع تمرینها از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد، سپس گروه تمرین به مدت 8 هفته، هفتهای 3 روز و هر روز 1 ساعت تحت تمرینهای هوازی با شدت 60 تا 70 درصد HRmax قرار گرفتند. در این مدت، گروه کنترل هیچ فعالیت بدنی خاصی نداشتند و از هر دو گروه نیز خواسته شده بود که در این مدت از خوردن غذاهای چرب خودداری کنند و بعد از 8 هفته از هر 2 گروه پسآزمون به عملآمد. سپس دادههای به دست آمده از آزمونهای دو گروه، مورد تجزیه و تحلیلآماری قرار گرفت. برای این کار از آمار توصیفی و آزمون t همبسته در سطح 5/0 استفاده شد.یافته ها نشان داد که 8 هفته تمرین هوازی با شدت 60 تا 70 درصدHRmax روی LDL-C, HDL-C, VLDL-C کلسترول و تری گلیسیرید و RFزنان غیرورزشکار 30 تا 50 سالة شهر اهواز تأثیر معنی داری داشت. به طور کلی, نتایج این تحقیق آشکار ساخت که زنان میانسال با انجام فعالیت های ورزشی می توانند عوامل خطرزای قلبی _ عروقی خود را کاهش دهند.
The purpose of this research is to investigate the effect of an 8-weeks aerobic exercise on blood lipoproteins / colestrol, triglicrid, VLDL-c , HDL-c , LDL-c , RF. 30 healthy nonathlete middle-aged women of Ahvaze were selected randomly. They were divided into 2 groups: 15 exercise and 15 control group. Before the training, pre - tests were conducted for both groups. Then the training group performed aerobic exercises with the intensity of 60-70% HRmax for 8 weeks, 3 sessions, each session an hour. During this period, the control group did not have any special physical activity and 2 groups were asked to continue their daily diets. After the 8 weeks, the 2 groups had their post-tests. The findings were analyzed. Descriptive survey and t-test (independent) were used at (?=0.05 level). The result of the present study suggests that middle-aged can reduce their cardiovascular risk factors performing endurance physical activity.
https://joh.ut.ac.ir/article_18566_a5e690da1d13ee152107af5f208f77af.pdf
لیپوپروتئین
کلسترول
تری گلیسیرید
تمرین هوازی
Lipoprotein
RF
Colostrol
triglyceride
Aerobic training
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2007-08-23
31
31
18567
بررسی تاثیر هشت هفته حرکات ایروبیک بر میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول دوره متوسطه ناحیه 2 خرم آباد
-
معصومه حسن پور
29956928
1
علی اکبر میرنادری
71484269
2
تحقیق حاضر نیز با هدف بررسی اثر 8 هفته حرکات ایروبیک بر میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی دختران دانشآموز سال اول دورة متوسطة ناحیة خرمآباد انجام شد. به این منظور 2456 نفر از دانشآموزان پرسشنامة افسردگی را تکمیل کردند و معدل ترم اول آنان نیز ثبت شد. بعد از تجزیه و تحلیل پرسشنامهها از بین 570 نفری که دارای افسردگی خفیف، متوسط و شدید بودند و از لحاظ پیشرفت تحصیلی نیز در سطح ضعیفی قرار داشتند، 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تجربی(30 = n ) و کنترل(30 = n ) تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 8 هفته, هفته ای 3 جلسه و هر جلسه 1 ساعت حرکات ایروبیک را انجام دادند بعد از پایان دوره تمرینی هر دو گروه پرسشنمه افسردگی بک را پر کردند و بعد از اتمام امتحانات ترم دوم معدل ثبت شد. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. در پایان، نتایج نشان داد پس از انجام حرکات ایروبیک به مدت 8 هفته بین میانگین افسردگیگروه تجربی و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد اما بین پیشرفت تحصیلی دو گروه تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
Depression is a mental disorder, which is the feeling of hopelessness, anger, annoyance, lack of confidence and pessimism. To treat depression, various methods are used. Sport specialists have shown that physical activities have a positive effect on treating depression, especially aerobic exercises as a suitable treating method, which is cheap, and with no side effects. The purpose of this study was to investigate the effects of an 8-week period of aerobic exercise on the level of Khoramabad. For this purpose, 2454 students completed Beck Depression Inventory (BDI) questionnaires and their average in the first semester was recorded. After analyzing the questionnaire among 570 cases, which showed high degrees of depression and were in a low level of education, 60 students were randomly selected and divided into two grops of experimental (N=30) and control (N=30).
https://joh.ut.ac.ir/article_18567_f3ba2524db7b841560524a23539898a6.pdf
حرکات ایروبیک
افسردگی
پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان دختر
Aerobic Exercises
Depression
Educational Progress and Female Students
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2007-08-23
31
31
18568
اثر پیاده روی منظم بر کاهش کمردرد در سه ماهه دوم و سوم بارداری
-
پریسا صداقتی
42171114
1
حمید آقاعلی نژاد
26965634
2
ابوالفضل ارجمند
67349585
3
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثر پیاده روی بر کاهش میزان کمردرد زنان باردار در سه ماهة دوم و سوم بارداری به اجرا درآمد. جامعة آماری پژوهش را کلیة خانمهای باردار مراجعهکننده به کلینیک مراقبتهای دوران بارداری منطقة 4 شهرستان قم (155 نفر) تشکیل میدادند که از بین آنها 20 نفر سه ماهة دوم و 20 نفر سه ماهة سوم بارداری به صورت در دسترس انتخاب شدند. سپس به چهار گروه تجربی 1 (شروع فعالیت ورزشی از سه ماهة دوم بارداری)، تجربی 2 (شروع فعالیت ورزشی از سه ماهة سوم بارداری)، گواه 1 (برای گروه تجربی 1) و گواه 2 (برای گروه تجربی 2) تقسیم شدند. در ابتدا و انتهای پژوهش میزان کمردرد آزمودنی با استفاده از پرسشنامة سنجش کمردرد کبک ارزیابی شد. فعالیت ورزشی دو گروه تجربی، برنامة ویژهای شامل پیاده روی با شدت 50 تا 65 درصد ضربان قلب بیشینه به مدت 2 ماه و 3 جلسه در هفته بود. زمان هر جلسه تمرین در هفتة اول 15 دقیقه بود که تا هفتة هشتم به 30 دقیقه رسید.
To analyze the effect of regular physical activities on the back pain of pregnants, a guasi - experimental and field method were used of all pregnants referring to the prenatal clinics of Qom province, 40 women (20 in the 2nd and also another 20 in the 3rd trimester) were selected and divided to test and control groups. At the beginning and at the end of the program, all participants completed the Quebec back pain questionnaire, while a special training program with a heart rate of 50-65% of maximal was applied for a period of 2 months for the test group. Analysis showed a significant reduction of back pain in test group of pregnants in the 2nd trimester (P
https://joh.ut.ac.ir/article_18568_626ebfdbe214e789a317d00759317d02.pdf
کمردرد
زنان باردار
پیاده روی
سه ماهه دوم و سوم بارداری
Back pain
Pregnants
Walking
Second and Third Trimester of Pregnancy
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2007-08-23
31
31
18569
بررسی تاثیر 12 روز بی تمرینی بر ظرفیت های هوازی ، بی هوازی و عملکرد شناگران پسر نخبه کشور
-
علی اصغر رواسی
aaravasi@yahoo.com
1
توراندخت امینیان
53188917
2
بهزاد مهدی خبازیان
16327151
3
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر 12 روز بیتمرینی بر ظرفیتهای هوازی، بیهوازی و عملکرد شناگران نخبةکشور است. بهاین منظور تمامی 15 شناگر پسر نخبة کشور که در اردوی آمادگی تیم ملی برای شرکت در مسابقات قهرمانی ردة سنی آسیا (سال 82) حضور داشتند، به عنوان آزمودنی در نظر گرفته شدند. کلیة آزمودنیها تحت 12 روز بیتمرینی قرار گرفتند. از آزمون 400 متر شنای زیر بیشینه و آزمون 100 متر بیشینه برای برآورد ظرفیت هوازیآزمودنیها از طریق محاسبة V4 و نیز از آزمون 100 متر بیشینه از طریق تعیین بیشینهتولید لاکتات برای برآورد ظرفیتبیهوازی آزمودنیها استفادهشد. این آزمونها به صورت پیش و پسآزمون نسبت به دورة بیتمرینی انجام شدند. روشآماری مورد استفاده در این تحقیق آزمونt همبسته بود. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که در هیچ یک از ظرفیتهای هوازی، بیهوازی و عملکرد شناگران نخبه پس از اعمال 12 روز بیتمرینی، تفاوت معنیداری وجود ندارد.
The aim of this study was to examine the effect of 12 days of detraining on aerobic, anaerobic and performance of Iran elite male swimmers. All the national swimmers (15 swimmers) were the subjects of this study. All the subject participated in pre and post test respectively before and after the period of detraining. To assess the aerobic capacity, we used the swimming speed at 4 mmol/l lacate (V4) determined by a 400-m freestyle submaximal 1 speed test followed by 15 min active rest and a 100-m all out swim. The highest lactate value after the 100-m all out swim was considered as the measure of anaerobic capacity and the time of this event as the performance ability. The results showed that there were no significant differences in the aerobic and anaerobic capacities and performance of swimmers after 12 days of detraining.
https://joh.ut.ac.ir/article_18569_46d9bfac0c320483661a5d6896ce73fe.pdf
بی تمرینی
ظرفیت هوازی
ظرفیت بی هوازی
لاکتات
detraining
V4
aerobic and anaerobic capacity
lactate
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2007-08-23
31
31
18570
بررسی وضعیت آموزش بازی در مراکز خصوصی پیش دبستانی
-
رحیم رمضانی نژاد
25494493
1
فرهاد رحمانی نیا
85566643
2
مهرعلی همتی نژاد
92839152
3
الهام محمودی فرد
17759223
4
The purpose of this study was to investigate children's play preference in kindergartens in Rasht. For this purpose, 65 centers out of 93 were selected randomly. Three types of questionnaires were designed for principals, instructors and children with reliability coefficients of 0.86, 0.81 and 0.78 respectively. 67 principals and 64 instructors completed the questionnaires and 162 children were interviewed too. The statisitical data were analyzed by chi2-test in level of
p?0.05. The results indicated that a significant difference existed among the principals’, instructors', and children's viewpoints, regarding the degree of children's play preference and their social participation. The similar statements of principals, and instructors regarding the children's play preference and discrepancy with children's statements was very significant. The 71% preference of the children for sitting type of plays compared to moveable type was significant too.
https://joh.ut.ac.ir/article_18570_15a81bdb544d84a8143cddfcd121efdc.pdf
بازی فعال
فضا و وسایل بازی
مشارکت اجتماعی
بازی های گروهی
Active Play
social participation
Group & Instructional Plays
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2007-08-23
31
31
18571
بررسی تاثیر تمرین بر دو نوع محیط انگیزشی ( زیاد و کم ) بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ادراکی - حرکتی
-
احمد رضا موحدی
56116184
1
محمود شیخ
prosheikh@yahoo.com
2
فضل اله باقرزاده
bagherzadeh@yahoo.com
3
حسن عشایری
99435593
4
رسول حمایت طلب
85692117
5
هدف از انجام پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی دو نوع محیط انگیزشی تمرین بر یادگیری یک تکلیف ادراکی حرکتی (پرتاب آزاد بسکتبال) است. نمونة آماری این پژوهش شامل 37 نفر از دانشجویان پسر رشتة تربیت بدنی بود که به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول (19 نفر) در محیطی با شرایط انگیزشی و برانگیختگی بیشتر و گروه دوم (18 نفر) نیز در محیطی با شرایط انگیزش و برانگیختگی کمتر تمرین کردند. هر دو گروه تمرین های خود را در محیط های تعریف شدة انگیزشی به مدت 6 هفته, در هر هفته سه جلسه و در هر جلسه 15 کوشش انجام دادند. آزمون اکتساب بی درنگ پس از پایان دورة تمرین و آزمون یادداری ده روز بعد از آن اجرا شد. از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال به عنوان ابزار اصلی پژوهش استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر, آزمون های T مستقل و T همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو گروه آزمایشی به لحاظ اکتساب تکلیف روند رو به رشدی داشته اند و تمرین در هر دو محیط انگیزشی تأثیر معنی داری بر یادگیری تکلیف داشته است. تفاوت معنی داری بین دو گروه مورد بررسی در اکتساب و یادگیری تکلیف مشاهده نشد, اما یادگیری مهارت در شرایط محیطی پر انگیزه و با برانگیختگی زیاد از ثبات بیشتری برخوردار است و با نوسان های کمتر در اکتساب تکلیف در طول مهارت دورة یادگیری همراه است.
The aim of this study was to determine the effect of exercise in two different motivational environments (low and high) on learning a perceptual motor task (basketabll penalty shoot). Subjects were 37 healthy phsical education male students (mean age 21.78 years) that were divided into two groups randomly. Group A (n=19) exercised in an enviroment with high arousal and motivational items while group B (n=18) exercised in an environment with low arousal and motivational items. They exercised for 6 weeks; 3 sessions per week with 15 trails in each session. Immediately at the end of the exercise course, acquistion test was carried out and after 10 days retention test was done. Fifteen trail baskeball penalty shoots were used as the research tool. To analyze data, repeated measure ANOVA, paried T test and independent T test were used. Results : no significant difference was found between the two groups in acquisition and learning the task. It was also shown that both groups improved their performance significantly.
https://joh.ut.ac.ir/article_18571_57d461fafd8d4b310b744d27e55f7047.pdf
تمرین
انگیزش
برانگیختگی
تکلیف ادراکی حرکتی
exercise
Motivation
Arousal
Perceptual Motor Task
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2007-08-23
31
31
18572
رابطه توان هوازی و توانایی تکرار فعالیت های سرعتی ( RSA ) در زنان بسکتبالیست
-
رعنا فیاض میلانی
96746972
1
عباسعلی گائینی
agaeini@yahoo.com
2
: در بسیاری از ورزشهای تیمی از جمله بسکتبال، هاکی و فوتبال توانایی تکرار فعالیتهای سرعتی با فواصل بازیافت کوتاه از شاخصهای مهم آمادگی ورزشکار محسوبمیشود. هدف این پژوهش بررسی رابطة توان هوازی و توانایی تکرار فعالیتهای سرعتی در زنان بسکتبالیست بوده است. به این منظور 30 بسکتبالیست زن عضو تیمهای برتر تهران در سال 84 انتخاب شدند. میانگین سن، قد، وزن و درصد چربی آزمودنیها به ترتیب 20 سال، 8/167 سانتیمتر، 07/60 کیلوگرم و 5/22 درصد بود. هر یک از آزمودنیها در 2 روز مجزا، حداقل به فاصلة ساعت در مرکز سنجش قابلیتهای جسمانی آکادمی ملی المپیک حاضر شدند و به ترتیب در آزمون سنجش حداکثر اکسیژن مصرفی(VO2max) و آزمون توانایی تکرار فعالیتهای سرعتی(RSA) شرکت کردند. VO2max با استفاده از پروتکل نوارگردان بروس و با دستگاه تجزیه و تحلیل گازهای تنفسی و RSA با استفاده از 12 تکرار دو 20 متری با فواصل 20 ثانیه سنجیده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و نرمافزار SPSS12 استفاده شد.
A large number of team games require to produce maximal or near maximal sprint of short duration with brief recovery periods. The purpose of this study was to determine the relationship between a repeated - sprint ability (RSA) and aerobic power in Female basketball players. Hence, 30 basketball players were selected randomly. The average age, height, weight and BF% of the subjects were 20 years, 167.8cm, 60.07kg, and 22.5% respectively. VO2max was measured by Bruce protocol on treadmill through gas analyzer (cosmed K4b2, Italy). The RSA test included 12 ? 20 m sprint departing every 20s. The pearson coefficient correlation and SPSS12 soft ware was used for analyzing data. The results indicated that there was a significant correlation between aerobic power and RSA in female basketball players (r = 0.59, p= 0.001).
https://joh.ut.ac.ir/article_18572_b49122839df60f3223b1e3e4e844049b.pdf
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2007-08-23
31
31
18573
آگاهی پزشکان و دانشجویان گروه پزشکی درباره دوپینگ و مصرف مواد نیروزا در ورزش
-
زهرا سرلک
42378162
1
علی کاشی
28395247
2
مهدی کارگرفرد
11559428
3
مریم سرلک
93259238
4
The purpose of this study was to assess the degree of awareness of doctors and students of medical sciences about doping and consumption of ergogenic substances in sports. In this descriptive research, 180 questionnaires by available and purposed sampling were distributed among all doctors and students of medical sciences at Lorestan university out of which 168 were returned. The data obtained were analyzed using SPSS soft ware. The results indicated that the average awareness of 26 drugs and 12 supplements under study was 8.2 and 6.5 respectively. Moreover, the average awareness of doping was 6.7 out of 7, 14.85 out of 26 for side effects of drugs and supplements, 14.47 out of 26 for their legality and 13.5 out of 26 for the ergogenic effects of these drugs in sports.The average score for the overall awareness of every subject was 78.05 out of 162, the difference of which for different educational levels was significant (?=0.01).
https://joh.ut.ac.ir/article_18573_905b1dbcb51a694ad9e7104865a6599f.pdf
آگاهی
پزشکان
دوپینگ
مواد نیروزا
Awareness
Medical Doctors
Doping
Ergogenic Substances