per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2003-03-21
15
15
10286
بررسی یادگیری حرکتی پس از آسیب یکطرفه مغز
-
دکتر حسن عشایری
52197596
1
دکتر محمود شیخ
86422355
2
دکتر فضل ا... باقر زاده
66173867
3
پونه مختاری
22662484
4
به منظور برسی تغییرات احتمالی در یادگیری حرکتی پس از آسیب یکطرفه گردش خون قدامی مغز 40 آزمودنی که حدود دو سال از سکته یکطرفه گردش خون قدامی مغز (20 آمزودنی با ضایعه سمت چپ و 20 آزمودنی با ضایعه سمت راست) آنها می گذشت به عنوان گروه تجربی و 40 آزمودنی راست دست که از نظر سن و جنس و استفاده از اندام فوقانی با گروه تجربی و 40 آزمودنی راست دست که از نظر سن و جنس و استفاده از اندام فوقانی با گروه تجربی همسالان شده بودند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند و به تمرین روی یک برنامه سریع فضایی زمانی تحت یکی از دو شرایط باز خورد افزوده 100% و بازخورد افزوده حذف شده پرداختند پس از 198 کشوش اکتساب اکتساب مجدد و یاد آوری آزمودنی ها ارزیابی و شماهده شد هر دو گروه بهبود زیادی در ثبات و دقت اجرا در طی فاز اکتساب کسب کدرند لیکن تفاوت معنی داری در الگوهای اجرایی آزمودنی های دو گروه در سه فاز اکتساب یاد اوری و اکتساب مجدد مشاهده نشد به علاوه تغییرات معنی داری بین دو شرایط ارائه باز خورد افزوده به جز در فاز اکتساب ملاحظه نشد در تعامل شرایط باز خورد با گروه نیز تفاوت چشمگیری بین دو گروه شاهد و تجربی مشاهده نگردید اینخ نتایج نشان می دهد سکته یکطرفه گردش خون قدامی مغز در مناطق اولیه حسی حرکتی فرایند های متضمن کنترل و اجرای مهارت های حرکتی را تحت تاثیر قرار می دهد اما بر یادگیری مهارت بی تاثیر است.
https://joh.ut.ac.ir/article_10286_71dbd7e20f363c86a672dbafbe08e1a8.pdf
اکتساب
اکتساب مجدد و بازخورد افزوده
سکته مغزی
کنترل حرکتی
یادآوری
Acquistion
Augmented Feedback
motor control
Reacquisition
Recall
Stroke
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2003-03-21
15
15
10287
رفتار ورودی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی
-
دکتر ابوالفضل فراهانی
94918189
1
رفتار ورودی به آمادگی فرد برای یادگیری هدف های آموزشی اطلاق می شود دستاورد های پژوهشی نشان میدهد برخی از مولفه های رفتار ورودی نقش حائز اهمیتی در عملکرد تحصیلی دارند این پژوهش به بررسی نقش مولفه های رفتار ورودی شامل سن جنسیت نحوه تامین هزنیه های تحصیلی و وضعیت اشتغال و تاهل روی عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور در سال 79- 80 می پردازد نتایج پژوهش نشان می دهد که دانشجویان در سنین 21- 25 سال نسبت به سایر گروه های سنی موفق ترند علاوه بر این عملکرد تحصیلیدانشجویان غیر شاغل و کسانی که هزینه تحصیلی شان توسط سایرین تامین می شود در مقایسه با گروه های دیگر بالاتر است که ا ین تفاوت از نظر آ ماری معنی دار می باشد نتاجی تحقطیق تفاوت آماری معنی داری بین عملکرد تحصیلی دانشجویان زن یا مدر و متاهل یا مجرد نشان نمی دهد نتایج تحقیق حاکی از وجود همبستگی معنی دار آماری بین متغیر های سن جنسیت اشتغال و نحوه تامین هزینه های زندگی با عملکرد تحصیلی است روش تحقیق پژوهش حاضر علی مقایسه ای (پس رویداد) است نمونه آماری تحقیق را 460 دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه های حضوری و راه دور تشکیل می دهند که به شویه خوشه ای تصادفی انتخاب شدند برای تحلیل داده های از آمار های تحلیل رگرسیون T استیودنت همبستگی خی دو و کلمونوگراف اسمیر نوف استفاده شد.
The student’s readiness to learn educational aims is called “entry behavior”. Research findings reveal that some entry behavior indices play a significant role in educational performance. The aim of this research is to study the role of entry behavior indices including age, sex, method of covering educational expenses, employment and marital status in educational performance of physical Education students at state universitites of the country during 2000-2001. The research results show that students aged 21-25 have more academic success than other age groups. Moreover, the educational performance is jobless students and those who can afford their tuition fees in comparison with others higher and this difference is statistically significant. The results of the research have not shown any statistical significant difference between the educational performance of men and women or single and married students.
The method of this research is causative-comparative. The statistical sample includes 460 physical education students at BA level from state and Azad universities, selected through random-cluster method. The statistic regression analysis, I student Correlation, Chi square and Kolmogorov-Smirnov tests have been used for data analysis.
https://joh.ut.ac.ir/article_10287_a0535526e471d524ae2f9939aabcbb30.pdf
تربیت بدنی
رفتار ورودی
عملکرد تحصیلی
educational performance
Entry behavior
physical education
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2003-03-21
15
15
10288
تاثیر تماشاگران بر یادگیری تکالیف حرکتی ظریف و زمخت
-
دکتر فضل ا.. باقر زاده
64164383
1
دکتر محمود شیخ
86422355
2
دکتر حسین بنی فاطمه
65285147
3
محمدتقی اقدسی
mt_aghdasi@tabrizu.ac.ir
4
در این مطالعه به منظور بررسی آثار حضور تماشاگران و کیفیت حضور(تعامل و عدم تعامل) آنان بر یادگیری تکالیف حرکتی ظریف و زمخت 114نفر از دانشجویان پسر غیر ورزشکار دانشگاه تبریز به روش تصادفی انتخاب شدند. س÷س کل آزمودنی ها در دو گروه (تکلیف حرکتی ظریف و زمخت) جایگزین شده و به سه زیر گروه تقسیم شدند تا هر گروه آزمودنی تکلیف حرکتی ظریف یا زمخت را در یکی از سه شرایط تماشاگر (در حضور تماشاگر فعال در حضور تماشاگر غیر فعال و بدون تماشاگر) تمرین کرده و یاد بگیرند. هر گره از آزمودنی ها ÷س از شرکت در جلسه پیش آزمون مهارت مورد نظر را به مدت چهار روز و هر روز 20 بار تحت شرایط خاص تکرار کردند و پس از اتمام دوره یادگیری در آزمون یادداری حضور یافتند. داده های حاصل به روش آماری آنالیز واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد که الف – حضور یا عدم حضور تماشاگران و تعامل و یا عدم تعامل آنان اثر معنی داری بر یادگیری تکلیف حرکتی زمخت تعادل با اطمینان 95% ندارد ب : حضور یا عدم حضور تماشاگران اثر معنی دار بر یادگیری تکلیف حرکتی ظریف( رسم ستاره از آینه ) با اطمینان 95% دارد بدین صورت که حضور تماشاگران آثار منفی بر یادگیری اینگونه مهارت ها بر جا می گذارد
In this study, we examined the effects of other peoples presence and qulities of presence (interactive and noninteractive spectators) on fine and gross motor skills learning in the subjects of tabriz university nonathletics students. We selected 114 students randomly and divided them into two groups a) fine motor skills group, b) gross motor skills group. Then subjects were divided into three condition subjects involving . a) alone , b) with interactive audience, c) with noninteractive oudiences. Each group of subjects trained in a specific conditions 80 trials in four separate days and participated in the retention test. Data were analized by ANOVA one way method. The results obtained are as follows.
a) They presence or absence of intractive and noninteractive audience have no significant effect on learning the gross motor skills.
b) They presence or absence of audience have significant effect on fine motor skills learning. In other word’s presence of spectators inhibited the learning of fine motor skills.
https://joh.ut.ac.ir/article_10288_3ab08ecf3d03abbad0faeeb98998a039.pdf
تسهیل اجتماعی
تکلیف زمخت
تکلیف ظریف
تماشاگر غیرفعال
تماشاگر فعال
یادگیری حرکتی
Audience
Fine Motor Skill
gross motor skill
motor learning
Social Facilitation
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2003-03-21
15
15
10289
بررسی رابطه بین فعالیت های جسمانی و برخی عوامل خطر ساز قلبی عروقی مدیران مرد دانشگاه شهید چمران اهواز
-
دکتر مهوش نور بخش
71759368
1
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین فعالیت های جسمانی و برخی عوامل خطر ساز قلبی عروقی مدیران مرد دانشگاه شهید چمران اهواز بود آزمودنی های تحقیق عبارت بود از 89 مدیر و 68 غیر مدیر داوطلب با دامنه سنی 25 - 66 سال آزمودنی ها به دو گروه مدیران و غیر مدیران و مدیران به دو گروه فعال و غیر فعال تقسیم شدند برخی از عوامل خطر ساز قلبی عروقی مانند کلسترول تام (C-T) و لیپو پروتئین های خون (VLDL- CLDL - CHDL-C) تری گلیسرید (TG) عامل خطر ساز (RF( ضربان قلب (HR) فشار خون سیستوکلی و دیاستولی قند خون غیر ناشتا (G) در صد چربی (FAT) و شاخص توده بدن (BMI) اندازیه گیری شد برای مقایسه دو گروه مدیران و غیر مدیران و مدیران فعال و غیر فعال از آمار توصیفی و آزمون T مستقل در سطح 0/05 استفاده شد یافته های تقحیق نشان داد میزان مدیران به طو رمعنی داری بیشتر از گروه غیر مدیران بود و در بقیه موارد بین این دو گروه تفاوتی دیده نشد همچنین بین مقادیر گروه مدیران فعال و غیر فعال تفاوتع معنی داری مشاهده شد و در بقیه موارد تفاوتی ملاحظه نشد نتایج کلی این پژوهش پیشنهاد می کند که مدیران برای کاهش و جلوگیری از آثار عوامل خطر ساز بیماری های قلبی عروقی باید از فعالیت های جسمانی منظم استفاده کنند.
The aim of this investigation was to study the relationship between physical activity and cardiovascular risk factors in male managers of Shahid Chamran University. Subjects of the study consist of 89 managers and 168 non-managers aged between 25 and 66. Volunteer managers were also divided into physically active and physically unactive groups. A number of cardiovascular risk factors such as C-T, HDL-C, LDL- VLDL-C, TG,RF, HR, G,BP1,, BP2, %Fat and BMI were measured and analyzed by descriptive and inferential statistics at a = 0.05. The findings of this study showed that . There was a significant difference between C- T(a =0. 008),LDL-C (a = 0.012), VLDL-C(a =0.021), TG(a=0.001), FR(a=0.001) and %Fat(a=0.002) in managers and non-managers. There was no significant difference in other factors. Data also showed that the amount of C- T(a =0. 026),LDL-C (a0. 046), VLDL-C(a =0.005), TG(a=0.007), RF(a=0.018) and resting HR(a=0.014) in active managers were significantly lower than unactive managers, and in other related factors, there was no significant difference. The findings of the study suggests that managers should take part in regular physical activities in order to decrease and prevent the effects of cardiovascular risk factors.
https://joh.ut.ac.ir/article_10289_259ed98e3a6d272858dff36e1bbe8d75.pdf
بیماری های قلبی - عروقی
فشار خون
فعالیت جسمانی
کم تحرکی
لیپوپروتئین های خون
مدیران
Blood Lipoproteins
blood pressure
Cardiovascular diseases
Managers
Physical Activity
Un-Activity
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2003-03-21
15
15
10290
تاثیر تمرین تناوبی زیر بیشینه شنای کرال سینه در شرایط هایپوکسی روی آنزیم های CPK و LDH خون ، ظرفیت هوازی و رکورد مردان جوان
-
محمدعلی سمواتی شریف
24261356
1
دکتر حجت الله نیکبخت
91158629
2
دکتر فرزاد ناظم
17172683
3
دکتر نادر فرهپور
18961113
4
تحقیق حاضر به بررسی تاثیر تمرینات زیربیشنیه شنای کرال سینه در شرایط هایپوکسی روی آنزیم های CPK و LDH خون ظرفیت هوازی و رکورد مردان جوان شناگر بادامنه سنی 20 تا 25 ساله می پردازد 38 نفر از دانشجویان رشته تربیت بدنی که با فن شنا آشنایی داشتند به طور تصافی انتخاب و به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند گروه تجربی به مدت دو ماه سه جلسه در هفته و 45 تا 60 دقیقه در هر جلسه به تمرینات تناوبی زیر بیشینه با شدت 60 تا 65% حداکثر ضربان قلب ذخیره در شرایط هاپیوکسی هر شش تناوب دست یک نفس گیری پرداختند گروه کنترل همان تمرینات را با الگوی تنفس طبیعی هر دو تناوب دست یک نفس گیری انجام دادند در اتبدا و پس از اتمام دوره تمرین آنزیم های CPK و LDH توسط دستگاه اتوآنالایزر توان هوازی به طور غیر مستقیم آزمون استراند و رکورد شنای سی متر اندازه گیری شد به منظور مقایسه داده ها در هر گوره از آزمون t وابسته و مستقل استفاده شد نتایج نشان داد تمرین در شرایط هایپوکسی افزایش معنی داری 05/0>p در آنزیم های CPK و LDH به ترتیب 45/16% و 12/16% توان هوازی به مقدار 07/13% و بهبود رکورد 30 متر شناگران به میزان 95/14% نسبت به تمرین در شرایط طبیعی در بردارد یافته های این تحقیق نشان داد این شیوه تمرین تغییرات مثبتی در قابلیت های بی هوازی ظرفیت و بهبود عملکرد شناگران ایجاد می کند
https://joh.ut.ac.ir/article_10290_888c85ef5c89a4d637ead821a9e8da98.pdf
تمرین زیر بیشینه
حداکثر اکیژن مصرفی
شنای کرال سینه
فسفو کراتین کینار
لاکتات دهیدروژناز
هایپوکسی
Crawl Swimming
hypoxia
Keratin Phospho Kinase
Lactate Dehydrogenase and Aerobic Capacity
Submaximal Exercise
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2003-03-21
15
15
10291
مقایسه وضعیت آمادگی جسمانی دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس دارای معلم تربیت بدنی بامدارس فاقد معلم تربیت بدنی
-
دکتر عباسعلی گائینی
28581469
1
رسول حمایت طلب
38885432
2
هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه وضعیت آمادگی جسمانی دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس دارای معلم تربیت بدنی با مدارس فاقد معلم تربیت بدنی بود هاست بدین منظور آمادگی جسمانی 128 دانش آموز پسر کلاس 5 ابتدایی که 64 نفر آنها دارای معلم تربیت بدنی و 64 نفر دیگر فاقد معلم تربیت بدنی بودند با استفاده از آزمون های دو 540 متر دراز و نشست کشش بارفیکس دو 9*4 متر وانعطاف پذیری مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت میانگین سنی و قد و وزن دانش آموزان داری معلم تربیت بدنی به ترتیب 5/0+72/11 سال و 40/0+41/1 متر و 24/7+82/30 کیلوگرم ودانش اموزان فاقد معلم تربیت بدنی 61/0+41/11 سال متر و 27/0 +41/1 متر و 06/5 + 72/31 کیلو گرم بوده است نتایح بررسی حاکی است در خصوص متغیرهای استقامت عضلات شکم 005/0=p چابکی 035/0=p بین دانش اموزانی که از معلم ورزش برخوردار بودند و دانش آموزانی که معلم ورزش نداشتند اختلاف معنی داری وجود داشت در مورد سایر شاخص های مورد اندازه گیری مثل استقامت قلبی – تنفسی 472/0=p استقامت عضلات کمربند شانه ای 181/0=p و انعطاف پذیری 472/0=p این اختلاف بارز و معنی دار نبود با وجود این آمادگی عمومی بدنی دانش آموزان با معلم ورزش نسبت به دانش آموزان بدون معلم ورزش بهتر بود 028/0=p
The purpose of this study was to compare the physical fitness level between elementary school students under the supervision of a physical education (PE) teacher and those without PE teacher. For this reason 128, elementary-school male students were selected randomly. They performed 540m and 4x9 m run, (with the average of 11.72±0.58 years, 1.41 ±0.40 m height and 30.83± 7.24 kg weight) under the supervision of a PE teacher. Other 64 students (with the average of 11.41±0.61 years, 1.41±0.27 m height and 31.72±5.06 kg weight) did not have a PE teacher. Analyzing the data showed . There was a significant difference in abdominal muscle endurance (P=0.005) and agility (P=0.035) variables between the two groups, while authors could not find any significant difference in cardiovascular endurance P=0.472), shoulder muscle endurance (P=0.181) and flexibility (P=0.472). However, the physical fitness level in students with FE teachers was in a better condition than those without a FE teacher (P=0. 028).
https://joh.ut.ac.ir/article_10291_295b8148920e572db71b1f2168309cfa.pdf
آمادگی جسمانی
دانش آموز
مدارس ابتدایی
معلم تربیت بدنی
Elementary Schools
physical education teacher
Physical Fintness
Student
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2003-03-21
15
15
10292
بررسی ساختار سازمانی و تعهد سازمانی در دانشکده های تربیت بدنی
-
مهرزاد حمیدی
meh_hamidi@yahoo.com
1
دکتر محمد کشتی دار
13914664
2
This research was carried out in order to investigate the effects of organizational structure on the organizational commitment among P.E. managers & faculty members of Higher Education Universities. The questionnaires were sent to 88 P.E. managers & fuculty members of Higher Education University. The personal characteristics and organizational structure and commitment were assessed by the following questionnaires:
1) Personal characters questionnaire (research - made), 2) Organizational structure (Sashkin & Morris), 3) Organizational commitment (Mowday , Steers & Porter). Data was analyzed using correlation tests of Kendall, Wilcox on & Kruscal Walliss. Based on results : there was a significant correlation between organizational structure and organizational commitment in P.E. managers & faculty members (a= 0.0001). The highest degree for organizational commitment existed among P.E. managers & faculty members in Shahid Bahonar Kerman University and the last in Tehran University and Tarbiat Moalem University.
https://joh.ut.ac.ir/article_10292_6713570072088d81d5ec9d49331d03a6.pdf
تعهد سازمانی
ساختار ارگانیکی
ساختار سازمانی
ساختار مکانیکی
Organic Structure & Mechanistic Structure
Organizational Commitment
Organizational structure
per
دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران
حرکت
1563-3306
2003-03-21
15
15
10293
بررسی تاثیر ارائه بازخوردهای آگاهی از اجرا، آگاهی از نتیجه و ...
-
دکتر محمد احسانی
81288432
1
محبوبه ملکی
95542896
2
به منظور تعیین روش مناسب در آموزش مهارت های پاس و شوت بستکبال در این تحقیق از روش آگاهی از اجرا و آگاهی از نتیجه و هدف گزینی استفاده شد برای این منظور پژوهشگر از جامعه آماری دختران دانش آموز (255 نفر بین سنین 2+ 15) و 75 نفر را به صورت تصادفی شده انتخاب و و سپس بر اساس آزمون اصلاح شده جانسون و متنی سه گروه 25 نفری را به صورت یکسان همتاسازی انتخاب کرد آزمودنی ها به صورت سه جلسه و به مدت 8 هفته تمرین کردند ودر پایان جلسه هشتم آزمون اجرا و پس از دو هفته بی تمرینی آزمون یادداری بعمل آمد آزمون های پاس سینه و شوت بدین ترتبیت اجرا شد هر آزمودنی به مدت 30 ثانیه به هدفی که شامل 3 دایره متحدالمرکز به فاصله سه متری از آن قرار داشت پاس می داد گوره آگاهی از اجرا در مورد شیوه و وضعیت صحیح بدن و اندام ها و گروه آگاهی از نتیجه و هدف گزینی در مورد امتیازاتی که ÷س از هر اجرا دریافت می کردند بازخورد می گرفتند و در گروهی که ترکیبی از هر گروه دریافت می کردند. مهارت شوت بسکتبال نیز شامل 5 ÷رتاب ÷نالتی بود. نتایج پژوهش نشان داد که در هر دو مهارت ÷اس و شوت بسکتبال گروه آگاهی از اجرا ضعیف ترین عملکرد را چه در آزمون اجرا و چه در آزمون یادداری داشتند و گروه ترکیبی بهترین میزان میانگین را به خود اختصاص دادند.
https://joh.ut.ac.ir/article_10293_9f0d813869116cb0785d2e096d7e650d.pdf
آگاهی از اجرا
نتیجه و هدف گزینی (ترکیبی)
Feedback
Knowledge of performance
Knowledge of Result and Goal-setting
performance
Remaining