@article { author = {نژاد, مهر علی همتی and افشارنژاد, طاهر and میرزازاده, زهرا}, title = {-}, journal = {Harakat}, volume = {34}, number = {34}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {1563-3306}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the in- service trainings and motivational methods is P.E. teacher's scientific – proficient competitions held in three stages annually. These competitions include scientific, physical fitness and skill tests. The prurpose of this study was to: investigate and compare P.E. teachers and sport directors’ view points about effectiveness of P.E. teacher's scientific competitions. For this reason, 290 P.E. teachers and sport directors (n1=260, n2 = 30, respectively) from province of Gilan were selected according to Morgan's table randomly. Two questionnaires were used to collect data. The reliability of these questionnaires previously was estimated using Cronbach coefficient alpha method (>0.9). The data were analyzed via one – sample kolomgorov – smirnov and Mann whitney U tests (significance level p?0.05). Data analysis indicated at participation in competitions according to P.E. teachers and sport directors’ view point affects job characteristics, leisure time, professional ability and performing job duties. Considering the effect of participation in competitions, professional ability and performing job duties, there was a significant difference between P.E. teachers’ and sport directors’ view points. Finally, it could be concluded that scientific – proficient competitions may affect teacher's job variables but not job performance.}, keywords = {Scientific,Proficient,Competition,P.E. Teacher,Sport Director,job}, title_fa = {بررسی و مقایسة نظرهای معلمان و مسئولان تربیت بدنی پیرامون اثربخشی مسابقات علمی _ تخصصی}, abstract_fa = {مسابقات علمی _ تخصصی معلمان تربیت بدنی، یکی از روش‌های آموزشی و انگیزشی ضمن خدمت است که هرساله در سه مرحله برگزار می شود. این مسابقات شامل سه آزمون علمی، مهارتی و آمادگی جسمانی است. هدف تحقیق حاضر، بررسی و مقایسة دیدگاه معلمان و مسئولان تربیت بدنی پیرامون اثربخشی مسابقات علمی _ تخصصی است. به این منظور، 290 نفر (260 معلم تربیت بدنی و 30 مسئول تربیت بدنی) از معلمان و مسئولان تربیت بدنی استان گیلان براساس جدول مورگان به طور تصادفی به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامة محقق ساخته استفاده شد. اعتبار آن قبلاً به روش آلفای کرونباخ بیشتر از 0/9 محاسبه شده بود. داده ها با استفاده از آزمون‌های کولموگروف – اسمیرنوف یک گروهی و – U من ویتنی در سطح معنی داری 05/0 P? تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که از نظر معلمان و مسئولان تربیت بدنی، شرکت در مسابقات بر ویژگی‌های شغلی، نحوة گذران اوقات فراغت و نحوة انجام وظایف شغلی معلمان تأثیر معنی‌داری دارد. در مورد تأثیر شرکت در این مسابقات بر متغیرهای شغلی بین دیدگاه‌های معلمان و مسئولان تربیت بدنی فقط در مورد متغیر توانایی و نحوة انجام وظایف شغلی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. در پایان نتیجه‌گیری می شود که از دیدگاه معلمان و مسئولان تربیت بدنی، مسابقات علمی _ تخصصی می‌تواند بر متغیرهای شغلی معلمان مؤثر باشد اما بر عملکرد آنها تأثیر چندانی ندارد}, keywords_fa = {}, url = {https://joh.ut.ac.ir/article_19109.html}, eprint = {https://joh.ut.ac.ir/article_19109_9a50d3ffb3fa6366cd66a1ba5886e9c7.pdf} }