@article { author = {اربطانی, طاهر روشندل}, title = {-}, journal = {Harakat}, volume = {33}, number = {33}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {1563-3306}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Nowadays public sports, due to their role to create a healthy society, is the centre of attention for experts of development affair and institutionalization in the society has a special status in development plans in different countries. The subject of this article is to explane the status of mass media in institutionalizing the public sports. The basic purpose of this study is the role of mass media as a dominant source of social realities and the most significant attribute of an institutionalized action. A questionnaire whose validity and reliability were verified to survey the attitudes of Tehran people about the role of mass media in institutionalizing the public sports in the society was use.Results indicate the meaningful impact of mass media in institutionalizing the public sports with the rate of 37%. In other words, 37% of variations in institutionalizing the public sports is relevant to mass media and the rest of 63% to others.}, keywords = {Mass Media,Institutionalization,Social Reality,Public Sports}, title_fa = {تبیین جایگاه رسانه های همگانی در نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تبیین نقش رسانه های جمعی در نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور است. پیش فرض اساسی در پرداختن به این مقوله، نقش رسانه های جمعی به عنوان منبع غالب شکل گیری واقعیت های اجتماعی است که مهم ترین ویژگی یک عمل نهادی شده است. با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و به کارگیری پرسشنامه ای که روایی آن مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن 83 درصد برآورد شده بود، به بررسی موضوع در نمونة 340 نفری از شهروندان مناطق 22 گانه تهران که هفته ای حداقل یک بار در ایستگاه های ورزش همگانی حضور می یابند، پرداخته شد. روش نمونه گیری در مرحلة اول به صورت خوشه ای و در مرحلة دوم تصادفی بود. به منظور آزمون فرضیه ها از آزمون های همبستگی رتبه ای اسپیرمن و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از اثر معنی دار رسانه ها بر نهادینه شدن ورزش همگانی (37 درصد) است. به عبارتی 37 درصد تغییرات در نهادینه شدن ورزش همگانی در کشور مربوط به رسانه هاست و 63 درصد بقیه به عوامل دیگر مربوط می شود.}, keywords_fa = {رسانه های جمعی,ورزش همگانی,نهادینه کردن و واقعیت اجتماعی}, url = {https://joh.ut.ac.ir/article_19096.html}, eprint = {https://joh.ut.ac.ir/article_19096_a923f1b96882a389e67cc9d1cd919504.pdf} }