@article { author = {اصلانخانی, دکتر محمدعلی and شهیدی, دکتر شهریار}, title = {-}, journal = {Harakat}, volume = {3}, number = {3}, pages = {-}, year = {1999}, publisher = {}, issn = {1563-3306}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {286 athletic and 340 non-athletic students of both sexes from Tehran universities participated in this present study, purpose being to describe and compare psychological characteristics such as self-confidence, concentration, mot ivation, psyche - level, goal - setting and imagery of athletes and non athletes. The instrument used was a fifty item psychological Abilities Questionnaire (P AQ). As a first step the reliability and validity of the test for use in the Iranian population was established using specialists' ratings, test-retest, Cronbach's alpha and factor analysis. The hypothesis of the present study was examined using Chi-square tests in order to compare athletes and non-athlet and two way analysis of variance (ANOY A'S) in order to examine possible sex differences between athletic and non ¬ athletilc students. Results supported all hypotheses except one suggesting that regular and continuous participation in sports and physical activity improves psychological abilities in subjects. No sex difference was found in the present study. The implication of the results for improving mental health and quality of life arc discussed.}, keywords = {athletic and non,athletic students,Physical activities and sport,psychological characteristics}, title_fa = {بررسی ومقایسه ی منتخبی از ویژگی های روان شناختی دانشجویان دختر وپسر ورزشکار وغیر ورزشکار دانشگاه های زیر پوشش وزارت فرهنگ وآموزش عالی مستقر در تهران}, abstract_fa = {286 دانشجوی ورزشکار و340 دانشجوی غیرورزشکار دانشگاه های دولتی مستقر درتهران با هدف توصیف ومقایسه ی برخی از ویژگی های روان شناختی در این تحقیق شرکت کردند. ابزار اندازه گیری تحقیق ،یک پرسشنامه ی ویژگی های فردی ویک پرسشنامه ی 50 سوالی در مورد ویژگی های روان شناختی اعتماد به نفس ،تمرکز حواس ،انگیزش ،انرژی روانی ،تنظیم هدف وتصویرسازی ذهنی بود که قبل از اجرا، اعتبار روایی آن در جامعه ی مورد نظر ارزیابی شد.سپس با استفاده از این پرسشنامه ویژگی های روان شناختی فوق درهر یک از گروه های دانشجوی دختر وپسر ورزشکار وغیر ورزشکار ارزیابی گردید.به طور کلی فرضیه های تحقیق بیان می دارد که شرکت منظم واصولی در فعالیت های بدنی وورزشی بر رشد روانشناختی دانشجویان در جامعه ی تحت بررسی تاثیر مثبت دارد.داده های حاصل از تحقیق با به کارگیری روش های آماری توصیفی ،آزمون خی دو برای مقایسه ی هریک از ویژگی های روان شناختی در گروه های ورزشکار وغیرورزشکار وهمچنین تحلیلواریانس دوطرفه‹ Two-way ANOVA › برای تعیین اثر عامل ورزشکاری وغیرورزشکاری با جنسیت مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق در مجموع نشان دادکه شرکت منظم واصولی دانشجویان در فعالیت های بدنی وورزشی بررشد ویژگی های روان شناختی مورد مطالعه در جامعه ی تحت بررسی تاثیر مثبت دارد. مقداراین تاثیر در رشد توانایی های روان شناختی ورزشکاران در مقایسه با غیرورززشکاران از نظر آماری معنی دار است.}, keywords_fa = {دانشجویان ورزشکار وغیرورزشکار,فعالیت های بدنی وورزشی,ویژگی های روان شناختی}, url = {https://joh.ut.ac.ir/article_13121.html}, eprint = {https://joh.ut.ac.ir/article_13121_97f7453dea312aa921b39f56cb574752.pdf} }