@article { author = {نیا, فرهاد رحمانی}, title = {-}, journal = {Harakat}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {1999}, publisher = {}, issn = {1563-3306}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {By reviewing the goals and ideas of the founder of olympic Movement, we find the love of mankind without discrimination and respect for men without looking at their skin colour, race, political impacts and economical and social backgrounds. The truthful efforts that the followers of such a point of view rendered indicates that they tried to develop the olympic movement and its friendship objectives throughout the world by selecting various strategies. The establishment of International Olympic Academy and involvement with variety of programs would be assistance to spread Olympism and that of course have made different countries to be acquainted with the benevolent objectives of that movement occasionally introducing new policies for more development. To answer this question that how much Iranian students are aware of olympic Movement and the phenomena related to it 86 students including 37 females and 49 males were selected in the field of Physical Education and also 92 male students from other fields were selected in a non - random basis. These students were asked questions about: familiarity with olympic Movement, its relevant history, and different related issues such as politics, professional sports and doping. The results of this survey reveals that Iranian students especially Non ¬Physical Education majors are very little familiar with olympic movement and also with the phenomena related to it.}, keywords = {Olympic movement,Olympism}, title_fa = {دانشجویان ایران ونهضت المپیک}, abstract_fa = {مروری بر اهداف وآرمان های بنیانگذارنهضت المپیک، نشانگر بشردوستی بی آلایش وحرمت به انسان ،بدون توجه به رنگ پوست،نژاد، مرام ومسلک سیاسی وپایگاه اقتصادی واجتماعی آنان بوده است.کارنامه یک صد ساله ی پیروان این دیدگاه نیز حاکی از تلاش صادقانه ای است که با سیاست گذاری وروش های متنوع ،سعی کرده اند تا پرچم نهضت المپیک واهداف نوع دوستانه ی آن رادرسراسرجهان، توسعه بخشند.درهمین راستا تاسیس آکادمی بین المللی المپیک با تمهیدات گوناگون وبرنامه های متنوع ،به عنوان یک بازوی فرهنگی درصدد المپیزم وآشنا کردن ملل مختلفبا اهداف خیرخواهانه ی آن واحیاناًشناسایی راه های جدید،برای توسعه ی هرچه بیشتر آن می باشد. دنیای امروز با پیچیدگی فراوان خود، تعامل گسترده ی پدیده های اقتصادی،اجتماعی ،فرهنگی وسیاسی را با نهضت المپیک رقم زده است وعلاوه برآن پدیده هایی همچون ورزش حرفه ای ودوپینگ نیز از موارد مهمی هستند که برالمپیزم واهداف آن اثر گذاشته اند. برای پاسخ به این پرسش که دانشجویان ایرانی تاچه اندازه با نهضت المپیک وپدیده های مرتبط با آن آشنایی دارند،تعداد 86 نفر دانشجوی پسر ودختر رشته ی تربیت بدنی‹37 دانشجوی دخترو49 دانشجوی پسر›و 92 دانشجوی پسر رشته های غیر تربیت بدنی، به طور غیر تصادفی انتخاب شدندو ازآنها توسط یک پرسشنامه در مورد آشنایی با نهضت المپیک،تاریخچه وابعاد گوناگون مرتبط باآن،همچون سیاست، تبلیغات، ورزش حرفه ای ودوپینگ سؤالاتی ،به عمل آمد.نتایج این پژوهش، که دانشجویان ایرانی بویژه غیر رشته ی تربیت بدنی با نهضت المپیک آشنایی کمی دارند ودرمورد پدیده های مرتبط با آن نیز دچار ابهام،کمبود اطلاعات وحتی در برخی موارد ،تردید همراه با بدبینی می باشد.}, keywords_fa = {المپیزم,نهضت المپیک}, url = {https://joh.ut.ac.ir/article_13117.html}, eprint = {https://joh.ut.ac.ir/article_13117_8195074ffe403b0c0c41c6cd995d47b7.pdf} }