@article { author = {خانی, دکتر محمدعلی اصلان}, title = {-}, journal = {Harakat}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {1999}, publisher = {}, issn = {1563-3306}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Despite a considerable body of knowledge existing in the field of human behavioral development the exact role of movement and physical activities in this complex process is still some how unclear. This article is an attempt to explain the valuable contribution of the movement and physical activity on the human total development by focusing on cognition. In order to explain this interesting phenomenon the author has attempted to review some papular and important theories offered by piaget, Kephart, Delacato, and Hebb. A brief review of these theories indicates that movement experiences could provide an important basis for cognitive development. Furder more, it is argued that there is a bilaterel relationship between movement and cognitive development.}, keywords = {cognitive development,Movement,Physical Activity}, title_fa = {تاثیر حرکت وفعالیت های جسمانی درتسهیل فرآیند رشد شناختی}, abstract_fa = {اگرچه افزایش قابل ملاحظه ی دانش بشری از انسان وجنبه های مختلف آن طی یک قرن اخیر موجب گردیدخه است تا روانشناسان به طورکلی وروانشناسان رشدی به طور اخص فرآیند رشد وتکامل انسان را پدیده ای چند وجهی تلقی کرده وبر رشد یکپارچه وهمه جانبه انسان تاکیدداشته باشند، اما با جرات می توان ادعاکرد که به نقش رفتارهای حرکتی به عنوان یکی ازوجوه بسیارمهم این فرآیند،کمتر توجه شده است.به همین دلیل جایگاه رفتارهای حرکتی دررشد یکپارچه انسان بویژه رشد ذهنی وشناختی ،آن چنان که شایسته است هنوزروشن وشفاف نیست .مقاله ی حاضر قصد دارد تا میزان مشارکت فعالیت های حرکتی را به عنوان ابزاری ارزنده دررشد وتکامل همه جانبه انسان درحد امکان بیان کند. بدین منظور، سعی شده است تا با مروری اجمالی بر دیدگاه ها ونظریه های برخی از روانشناسانرشدی مانند: پیاژه، کفارت، دلاکاتو وهب نقش فعالیت های حرکتی رادرفرآیند رشد شناختی ،نه تنها در سال های نخستین زندگی کودک،بلکه درتمام طول عمرانسان مورد بررسی قرار دهد.مروری بر نظریه های این گروه از صاحب نظران ومتخصصان رشدی نشان می دهد که زمینه های رشد شناختی بویژه در سالهای اولیه زندگی از طریق حرکت وتجربیات ناشی از آن پی ریزی می شود.این درحالی است که تعامل رشدشناختی ا حرکت وفعالیت های بدنی ،جریانی است دو سویه که درتمام گستره ی عمر انسان ادامه دارد.}, keywords_fa = {حرکت,رشدشناختی,فعالیت های بدنی}, url = {https://joh.ut.ac.ir/article_13116.html}, eprint = {https://joh.ut.ac.ir/article_13116_bbed0302f1b2f634a667ed06d7a976cc.pdf} }